Vektnedgang?

Kindermamma

Elsker forumet
Februarhjertene2017
It's gonna be May 2019
Er det noen av dere som har gått ned i vekt så langt i svangerskapet? Har dere tatt opp dette med lege/jordmor?

I forrige svangerskap jeg jeg ned rundt 9kg, og fikk egentlig lite tilbakemelding/oppfølging på dette. Gikk opp igjen 12, så endte med en +3kg vektoppgang fra før svangerskapet. Likevel lite informasjon annet enn at jeg måtte "prøve å spise", "spis det du liker" og ikke minst "prøv å spise mange små måltider gjennom dagen". Lite hjelper det når du sitter som verst i det.

Nå har jeg gått ned 3kg og er bare 7+5 og gruer meg litt til tiden frem over. Legen gjør lite, men skal til ny jm på tirsdag og er litt spent på hva hun kommer til å si.
 
Er det noen av dere som har gått ned i vekt så langt i svangerskapet? Har dere tatt opp dette med lege/jordmor?

I forrige svangerskap jeg jeg ned rundt 9kg, og fikk egentlig lite tilbakemelding/oppfølging på dette. Gikk opp igjen 12, så endte med en +3kg vektoppgang fra før svangerskapet. Likevel lite informasjon annet enn at jeg måtte "prøve å spise", "spis det du liker" og ikke minst "prøv å spise mange små måltider gjennom dagen". Lite hjelper det når du sitter som verst i det.

Nå har jeg gått ned 3kg og er bare 7+5 og gruer meg litt til tiden frem over. Legen gjør lite, men skal til ny jm på tirsdag og er litt spent på hva hun kommer til å si.
Hva er grunnen til at du går ned? Kvalme? Sjøl så gikk jeg opp masse sist og det gjør jeg nok nå også. Bare +1 kg hittil men er bare 8+2. Jeg vil tro at vist du går ned farlig mye så tar legen tak i det,det kan jo være farlig for barnet også.
 
Hvis det er pga kvalme så kan du få prøve ganske mange kvalmestillende og eventuelt væskebehandling. Om det ikke er nok får du også ernæringsbehandling. Det er ikke bra å gå mye ned i vekt i svangerskapet.
 
Jeg gikk mye med i vekt sist jeg var gravid, men denne gang har jeg til nå stått still på vekten, men har fått beskjed om at dersom jeg merker at jeg begynner å gå ned så skal jeg direkte settes på tiltak som legen så før jeg har ikke noe vekt å miste før det er usunt for både meg å det i magen.
 
Gått ned i vekt på grunn av kvalme ja, samme gjorde jeg sist. Samme startvekt som sist også. BMI på 25, så vet ikke om det er derfor det ikke har blitt tatt tak i eller hva. Føler at akkurat på dette punktet er legen litt tafatt, om jeg kan si det slik. Får prøve å se hva jordmor sier på tirsdag.
 
Gått ned i vekt på grunn av kvalme ja, samme gjorde jeg sist. Samme startvekt som sist også. BMI på 25, så vet ikke om det er derfor det ikke har blitt tatt tak i eller hva. Føler at akkurat på dette punktet er legen litt tafatt, om jeg kan si det slik. Får prøve å se hva jordmor sier på tirsdag.

Det er ikke bra selv om man har "litt ekstra" på forhånd, og 25 er jo ikke akkurat høy BMI heller. Om legen ikke tar tak burde jordmor. Hvis ikke kan du forsøke å ta direkte kontakt med legevakt, akuttmottak eller gyn. avd.
 
Gått ned i vekt på grunn av kvalme ja, samme gjorde jeg sist. Samme startvekt som sist også. BMI på 25, så vet ikke om det er derfor det ikke har blitt tatt tak i eller hva. Føler at akkurat på dette punktet er legen litt tafatt, om jeg kan si det slik. Får prøve å se hva jordmor sier på tirsdag.

Jeg ble innlagt for en uke siden med 5+ på ketoner i urinen, jeg fikk ikke i meg noe hverken vått eller tørrt
 
Jeg gikk ned 11kg sist, var ikke noen spesiell grunn til det da, men hadde litt ekstra å ta av så ingen som sa noe på det.

Men er det pga kvalme og det går veldig fort så tror jeg det er greit å mase litt ekstra og få et skikkelig svar ihvertfall ❤
 
Kommer an på hvor mye en har å ta av hvor alvorlig de ser på vektnedgang. Har en noen ekstra kilo er ofte vektnedgang ikke noe farlig med mindre du er ekstremt dårlig og blir dehydrert. Er en normalvektig/undervektig så er det derimot mer farlig å gå ned, ikke for baby, men for mor selv som skal ha noe å gå på etter fødsel. Har nå gått ned ca 2kg på 6 dager, er normalvektig, men har noen ekstra kilo i forhold til sist graviditet, så er ikke bekymra selv enda. Men blir fulgt tett opp pågrunn av to svangerskap med ekstrem svangerskaps kvalme og mye vektnedgang. Vei deg på kontroller også vil jordmor/lege følge med og nevne det om de er bekymret [emoji4]
 
Back
Topp