Vektnedgang og ammeslutt

Hellepelle

Bli kjent med forumet
Lurer på om dere har noen erfaringer å komme med? Jeg er en av dem som gikk opp voldsomt under graviditeten (26 kg) og har kun greid å gå ned 10 av disse etter fødsel:arghh: baby er nå 5 måneder og jeg har prøvd ALT så langt det lar seg gjøre. Jeg greide å gå ned fire kg til her, men det var så visst ikke sunt da jeg omtrent ikke spiste og gikk turer på 4-5 mil med vogn til sammen i ukedagene. Jeg var konstant svimmel og dette gikk ikke an. Nå hater plutselig baby vognen i tillegg så lange trilleturer er uaktuelt. De fire kg har kommet på igjen og jeg forsøkte lavkarbo/smartkarbo i ca 3-4 uker. Jeg gikk ikke ned et eneste gram, selv om jeg veide det jeg spiste og holdt med på rundt 1800 kcal/dag.
Det skal sies at jeg har PCOS i tillegg. Nå vurderer jeg å slutte å amme for å se om kiloene forsvinner da, og lurer på om noen har erfaringer å komme med? Jeg gjør det ikke av forfengelighet, men med 16 kg for mye begynner jeg å få forferdelig vondt i knær og hofter. I tillegg plages jeg veldig med ryggen plutselig. Jogging som jeg egentlig er veldig glad i blir jo ikke heller aktuelt da jeg er alt for tung og knærne blir vonde etterpå:banghead: situasjonen er veldig fortvilt, og det føles som at kiloene er som limt fast, jeg har aldri opplevd lignende!!
:anyone

Jeg sybes det er lettere å gå ned i vekt etter ammeslutt, men det er bare fordi jeg ikke er så sulten. Og jeg ammet til 17mnd sist så jeg antar at tiden fra fødsel også hjalp meg. Det er dessverre ikke en så magisk kur at jeg ville ha stoppet å amme. Har venninner som fortsatt sitter med 15kg+ Lenge etter ammeslutt, og selv bruker jeg 1 år på å komme ned i før-gravid vekta mi. Gi deg selv hvertfall 9-12mnd, det er jo også 9 mnd man har vært gravid, så helt naturlig at det tar litt tid.
Men det jeg kan si etter en barseltid med baby som ikke likte vogn, er at ja, det er vanskelig å gå ned i vekt når man ikke går tur, men kosthold som er avgjørende. Og bare tid :)
Jeg har prøvd mye forskjellig nå, og endelig begynt å gå ned litt med periodisk faste. Det er også lettere enn å planlegge sunne måltider, da det tar mer tid enn jeg har med små barn rundt meg hele tiden. For pcos skal det være bra å spise litt frokost, og heller faste periodisk fra 17-08, eller 18-09. Jeg synes ettermiddag og kveld er vanskelig å faste på bare pga kaoset og at man trenger å kose seg litt på kvelden. Men det kan også være oppskjært fruktig grønt liksom. Uansett, nå har jeg fastet fra ca 20:30 til 11:00 i 3 uker og snart gått ned 2 kg. Spiser meg ellers mett, noen ganger sunt og andre ganger litt mer usunt, men fastetidene hjelper magesekken å regulere seg ned synes jeg. Opplever også vektnedgang som vanskelig når jeg sover dårlig, og det er hver natt pga vesla på 14 mnd. Ammer henne fortsatt mye på dagtid og en 2-3 ganger per natt. :p

Litt rotete svar, men jeg skjønner godt at den ekstra vekta er slitsomt. Jeg ville ikke gjort noe med ammingen helt enda da det ikke er noen garanti, men sjekk ut periodisk faste for pcos :) holistisklege på Instagram har en post om det.

Jeg vet ikke om det er noen hjelp, men jeg har klart å gå ned 7kg siden jul ved å bare spise mindre.
Ingen harde regler, bare mindre.
Jeg har på tull kalt det Aldri mett, betyr ikke alltid sulten "dietten".

Som betyr at jeg bare forsyner meg en gang av middagen, eller tar en bolle med frokostblanding og fyller ikke på.
Om jeg er sulten 2 timer senere, så spiser jeg. :) Poenget er ikke å sulte, man spise mindre og heller oftere.

Har gått ned 1,5-2kg i mnd, uten å kunne bevege med noe ekstra (forstuet ankel i februar), men nå er jeg igang med å jogge og ser at det blir litt ekstra hjelp naturligvis.

Er jo bare å prøve :)

Med nr 2 gikk jeg opp 5 kg etter ammeslutt, men det var nok fordi jeg spiste det samme som da jeg ammet.

med nr 1 startet jeg på Grethe Roede med spinning da hun var 9 mnd, det hjalp meg veldig for å få boost på vektnedgang og riktig kosthold. Ammet litt, men ikke fult.

Jeg har også pcos og problemer med vektnedgang, spesielt når jeg ammet. Med første telte jeg kalorier, ca 1800 inn om dagen, klokka beregnet ca 2500 ut (den har gitt ganske riktig tall tidligere), men vekta rikket seg ikke før jeg sluttet å amme (ved 11mnd). Da justerte jeg ned til 1500kcal inn, først da reagerte kroppen, men ikke godt nok. Startet neste graviditet med +9kg fra første, men gikk opp minimalt (7kg), så hadde et lettere utgangspunkt nå.
I tillegg startet jeg på kurs, Trine Dahlmo, etter ca 5 mnd, og har gått ned et sted mellom 6 og 8 kg siden starten av februar. Har også trent mer denne gangen. Sluttet å amme nå ved 8,5 mnd, naturlig.

For oss med hormonforstyrrelser, spesielt, er det ikke gitt at litt mindre mat inn gir resultater. Sammensetningen av maten påvirker også, det samme gjør ammingen.

Om du velger å avslutte ammingen eller ikke er opp til deg, jeg valgte å la det gå naturlig, men så har jeg delammet hele veien. Men tro meg, jeg vurderte ammeslutt fra ganske tidlig denne gangen, for å få en kropp som virker og er uten smertee.

Hvordan går det? :)

Jeg er slank til vanlig (før graviditet), men la på meg 30 kg forrige svangerskap og er på akkurat samme vei dette svangerskapet. Var fast bestemt på å holde igjen på alt godt denne gangen, og spiser absolutt ikke mer enn før gravid, men det vare skjer noe med kroppen min i det jeg blir gravid - og kiloene kommer enten jeg kjemper i mot eller ei.

Forrige gang ammet jeg MYE frem til ca 8 mnd, og gikk veldig lite ned. Da jeg trappet ned ammingen til hovedsakelig morgen, kveld og mye nattamming ble det også lettere å få kiloene til å slippe. Her måtte barnet ammes i søvn om natten, så det var ikke mulig å kutte nattammingen her, men er sikker på at det var reduksjonen i ammingen som gjorde at kiloene begynte å slippe. - Så du behøver ikke nødvendigvis å slutte helt, forsøk å trappe ned litt? :)

Back
Topp