Vektnedgang i slutten av svangerskapet

Glad

Flørter med forumet
Mailykke <3
Hei,

Jeg har gått opp over 20 kg i svangerskapet, og er nå i uke 30. Jeg var overvektig fra før, og nå har det blitt fryktelig tungt. Nå veier jeg 95 kg og jeg er 166 cm høy. Jeg gruer meg til de siste 10 ukene hvis jeg må gå enda mer opp, og jeg har allerede begynt å slite med rygg og knær (i tillegg til bekkenet). Det er ikke vann, det har tydelig lagt seg på rumpe/lår og jeg har til og med fått dobbelthake! Derfor har jeg nå begynt å telle kcal, i håp om å få kontroll og stoppe vektoppgangen (har gått opp ca. 1 kg i uka de siste månedene). Jeg har lagt om kostholdet fra "spise det jeg har lyst på" til "veldig sunt og næringsrikt". Altså ikke slankekost, men kontrollert næringsvett og vi har kuttet ut tullemat og godteri. Spiser også multivitaminer, D-vitaminer og Omega 3. Jeg har telt kcal i en uke nå og lagt meg på ca. 1700 kcal. Jeg ser at det kanskje er litt lavt, for jeg har gått ned 1 kg på den uka. Jeg har ikke merket noen endringer i aktiviteten til babyen i løpet av denne uka, og har tenkt at dette er like sunt for ham som det er for meg. Men så blir jeg jo bekymret, for "de" sier jo at man ikke skal gå ned i vekt når man er gravid!

Men er det noe verre å gå ned f.eks. 5 kg som har kommet på i løpet av den siste måneden enn å gå ned 5 kg i egenvekt fordi man går opp lite under svangerskapet? Jeg har tenkt.. at det er jo faktisk anbefalt for overvektige å gå opp mindre enn 12 kg i løpet av svangerskapet og miste egenvekt, og det vil jeg faktisk kalle slanking!

Jeg må si at jeg synes det er helt nydelig å få tilbake de gode vanene mannen min og jeg hadde tidligere. Det er slik vi har lyst til å fortsette, men denne vinteren har bare blitt for tøff for oss (det har skjedd ting) og de gode vanene har sklidd helt ut. Jeg ser nå at jeg har spist meg fra kvalme, halsbrann, slitenhet og frustrasjon. Det hjalp på formen min der og da, men nå er det ikke moro lenger..

Jeg er arbeidsledig, går 45 minutter tur daglig, men er ellers inaktiv. Jeg trodde 1700 kcal skulle være bra nok, men er det virkelig å fraråde å gå ned i det hele tatt, så legger jeg meg selvfølgelig høyere for å stabilisere.

Veldig takknemlig for råd!
 
Hei på deg!

Jeg tar av meg hatten for deg - du har gjort en kjempeflott jobb med å komme tilbake til den kosten er bra for deg. Det er ALLTID er riktig god følelse. Vær stolt og fornøyd med det :)

Det stemmer at vi IKKE anbefaler gravide å slanke seg og gå ned i vekt.
Jeg tenker at det som er aller viktigst nå er at du klarer å holde det sunde fokuset: Fortsett å spise "veldig sunt og næringsrikt". Fortsett å gå en tur hver eneste dag. Når du har bestemt deg for å gå tur hver dag uansett, så slipper du å diskutere det med deg selv hver gang...... Fortsett å vei deg ukentlig så du har kontroll på vekten din, og tenk hele veien at du kommer SÅ mye raskere tilbake til en okay vekt etterpå, hvis din vektoppgang holdes under kontroll nå :)
Jeg er usikker på hvor mange kalorier du trenger for å stabilisere vekten din - der får du prøve det litt frem. Men du bør ikke ha som mål å gå ned i vekt nå. Tenk heller at du nå stabiliserer vekten din, og når du da kommer i mål og kan komme deg ut å trille med vogn, da kan du jobbe mye med målrettet med å gå ned i vekt.

Masse lykke til og fortsett den flotte jobben :)

Mange hilsener fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp