Vektnedgang før ivf

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Hei jenter.
Jeg har ei venninne som har jobbet hardt med vektnedgang siden i fjor, etter første forsamtale. Men hun kommer seg ned til hun har 10 kg igjen og der stopper det helt opp. Hun er lei og fra seg ,stakkar, og lurer på om noen vet om det finnes noen hjelp å få for å komme seg ned i vekt.
Hun har prøvd både trening, diverse dietter osv, men ingenting rikker vekta.
Hun føler at hun blir ikke møtt med noe medmenneskelighet eller at de har lyst til å hjelpe ved St. Olav. (Er klar over reglene og at de ikke jobber med vektnedgang ved fertiliteten, men de kunne jo kommet med tips til hvor hun kan henvende seg f.eks. )

Last edited:
Føler med henne. Mye kan gjøre så det stopper opp, når det har stoppet opp hos meg har jeg prøvd spist mindre eller mer og trent mer. Prøvd meg litt frem og tilbake og til slutt funnet veien. Vanskelig å si hva hun gjør feil egentlig, må være veldig frustrerende.
Men spise mindre enn man forbrenner og trene mer er ofte det som skal til. Spise jevnt gjennom dagen, sunt og variert og ikke for mye til kvelds. Det kan stoppe opp hvis du spiser for lite og vekten kan gå opp hvis du spiser for mye. Jeg ligger på ca 1500 kcal hver dag. Men trener hun mye kan jo også fettet ha blitt til muskler..
Nei, vanskelig dette altså:/ Jeg er ingen ekspert, dette er bare mine erfaringer :)

Kanske en ernäringsfysiolog kan hjälpa henne , så det blir rätt med maten, annars så kan en pt också hjälpa.

Ingen som har fått tips om medisiner som kan hjelpe for å gi ett lite boost på veien eller noe da?
Dårlig med ernæringsfysiolog eller pt i nærheten her, og ernæringsfysiolog ved sykehuset må man ha henvisning til, noe hun tydeligvis ikke får.

Vi har trent sammen og talt kalorier sammen, jeg gikk ned 20 kg og hun ingen verdens ting. Men jeg har selv prøvd det samme 100 ganger før, uten virkning selv da. Så vet jo at det som funker for meg, trenger ikke å fungere for neste og det som fungerte forrige uke, trenger ikke å fungere i neste uke. Og det er selvfølgelig enda surere for henne nå som jeg klarte å komme ned og ble gravid, og hun fortsatt står på samme sted.

Hmm tips jeg har er kutte sukker men også så mye karbohydrater som mulig, og trening, jo mer/større muskler jo mer forbrenner man. Spise ren mat (altså ikke ferdigproduserte produkter). Det er det jeg gjør nå. For en stund tilbake prøvde jeg lavkarbo, det funket veldig bra, gikk ned rundt 6-7 kilo på ca 1,5 mnd... det viktigste er vel egentlig å ikke gå i diett-fellen... sånn type drikke shakes og ikke spise mat, er jo ikke rart man går ned i vekt når inntaket er noen ussle shakes... Hva skjer vel den dagen man er ferdig på den slags diett.. :/

Det er heller ingen quick-fix, man må forstå at å gå ned i vekt krever tid for at vekten skal forbli nede. Det er derfor nødvendig med livsstilsendring og holdningsendring :) håper hun får det til <3 <3

Hun har levd på 0 karbohydrater, spiser kun ren mat og enda rikket den seg ikke. Og hun har virkelig hatt en livsstilsendring, og det hjalp til å begynne med, men stoppet opp og har holdt seg der i snart 1 år.
Etter hva jeg ser, regner på og finner ut så gjør hun absolutt alt riktig, og det er ingenting som tilsier at hun ikke skal gå ned. Og med diett, så tenker jeg kaloritelling, lavkarbo, ketose osv, ikke shakes og slikt.
Må sies at selv måtte jeg ned på 600-800 kcal for å gå ned i vekt og trene så jeg forbrant tilsvarende, for å i det hele tatt komme ned til å begynne med. Men etter å ha gått ned 12 kg, så tok jeg de siste 8 kg kun på maten.
Jeg hadde forstått det om hun hadde stoffskifteproblemer eller hormontrøbbel, men de har ikke funnet noe på den kanten heller.

Mulig kroppen hennes har gått i sparebluss! Jeg måtte i en periode spise mer og gikk da mer ned i vekt!!:) Hva trener hun?? Burde uansett ikke gå under 1800 kalorier, kanskje trenger hun enda mer om hun trener tungt. Jeg gikk ned i vekt på 2100 kalorier. Makroene har og litt å si for meg. Folk responderer forskjellig og kroppen min responderer dårlig på fett. Jeg har brukt lifestyleappen for å få kontroll på det og prøver da å ligge på 20% fett 45% karbohydrater og 35% proteiner. Fokuserer da på sunt fett som jeg får gjennom mandler, avokado etc...

Vil anbefale ernæringsfysiologer som kan sette opp matplan om hun står helt fast :)

Jeg hadde samme problemet, prøvde å gå ned I vekt I over 2 år der jeg heller gikk opp enn ned. og i januar begynte jeg på nutrilett med shake i 3 uker og gikk ned 8 kg, og så over til 5:2 diett der jeg har gått ned 12 kg tilsammen nå, så shakes funket for meg, fikk tips fra ei ann ei som hadde prøvd det, men det viktigste er å spise mye mindre når du kan spise igjen enn deg du trengte før dvs ca 1300-1500 kcal. Og det gjør jeg på 5:2 også, spiser ca 1500-1600 kcal 5 dager og ca 500kcal på mandager og onsdager og veier meg hver torsdag. Har falt litt ut av det nå i sommer så har ikke gått ned denne måneden, men har ikke gått opp mer enn 1-2 kg heller som gikk av igjen med en gang jeg strammet opp.
Jeg har også gått mye turer og fått opp pulsen, og gått på svømming 2 ganger i uka :-) ønsker venninna di masse lykke til :-)

Hun har trent styrke og kondisjon, og prøvd forskjellige mengder kalorier. Hun har også prøvd 5:2 dietten, uten at det hjalp noe.
Jeg vet så godt hvordan hun har det og jeg synes så synd på henne. De har prøvd i ca 4 år og når de endelig kommer inn på fertilitetsklinikken, så kommer hun ikke ned i vekt.

Huff, så fryktelig leit! Det er vanskelig å si hva som vil fungere for henne i grunn.. det fins pter og ernæringsfysiologer som tar konsultasjoner over nett, er det en mulighet for å få gode nye innspill?

Jeg har akkurat kjøpt meg et fitbit armbånd. Måler puls, aktivitet og kan føre logg med alt inntak av mat på tilhørende app på telefon. Appen funker sammen med my fitness pal appen som er mye bedre å legge inn mat på. Det gir full kontroll på brente kalorier og inntak, pluss at det gir motivasjon.

Jeg har akkurat kjøpt meg et fitbit armbånd. Måler puls, aktivitet og kan føre logg med alt inntak av mat på tilhørende app på telefon. Appen funker sammen med my fitness pal appen som er mye bedre å legge inn mat på. Det gir full kontroll på brente kalorier og inntak, pluss at det gir motivasjon.

Hun har prøvd brukt fitbit og lifesum appen, dog ikke den fitbiten som måler puls, den måler kun aktivitet.
Skulle bare ønske jeg fant ett eller annet jeg kunne tipse henne om, som kanskje hjalp.
Vi startet på samme vekt, med samme mål om både vekt og baby. Og det føles selvfølgelig meget motløst og urettferdig når jeg er gått ned i vekt og blitt gravid og hun ingen av delene.

Hva med å få henvisning til "slankefarm"? Fastlegen henviser, og man får sykemelding under oppholdet. Det første oppholdet går over noen uker, så er det oppfølging hvertfall 2 ganger, 1-2 uker etter det. To på jobben har deltatt, de har fått et helt nytt liv. Dette er personer som har prøvd alt de også.

Hun har prøvd brukt fitbit og lifesum appen, dog ikke den fitbiten som måler puls, den måler kun aktivitet.
Skulle bare ønske jeg fant ett eller annet jeg kunne tipse henne om, som kanskje hjalp.
Vi startet på samme vekt, med samme mål om både vekt og baby. Og det føles selvfølgelig meget motløst og urettferdig når jeg er gått ned i vekt og blitt gravid og hun ingen av delene.
Huff, ja...det skjønner jeg godt. Hun burde kanskje søke råd hos fastlegen, vet jo de kan skrive ut medikamenter som hjelper med vektnedgang. Siden hun har forsøkt så mye og over tid skulle man jo tro at hun kunne få hjelp.

Hva med å få henvisning til "slankefarm"? Fastlegen henviser, og man får sykemelding under oppholdet. Det første oppholdet går over noen uker, så er det oppfølging hvertfall 2 ganger, 1-2 uker etter det. To på jobben har deltatt, de har fått et helt nytt liv. Dette er personer som har prøvd alt de også.
Skal nevne det til henne :)

Huff, ja...det skjønner jeg godt. Hun burde kanskje søke råd hos fastlegen, vet jo de kan skrive ut medikamenter som hjelper med vektnedgang. Siden hun har forsøkt så mye og over tid skulle man jo tro at hun kunne få hjelp.

Ja, jeg tror nesten kanskje det må til medisiner eller noe. Har ei annen venninne som har prøvd alt også, ernæringsfysiolog, fedmepoliklinkk eller hva det heter osv, men ingenting virka. Til slutt ble det eneste utveien slanke operasjon, men da har du to års karantene på IVF og svangerskap etterpå. Og hun venninna mi nå veier ikke nok, til å kunne få noe sånt. Så hadde håpet at noen vet av noen medisiner som kan brukes. Jeg selv har prøvd både Xenical (men den kan knapt kombineres med jobb, for veldig mange sliter med lekkasje av den) og en som heter Victoza, men den er mot diabetes, så vet ikke om de har begynt å bruke den mot slanking her i Norge. I Danmark bruker de den som rent slankemiddel, uten at man må ha diabetes.

Skal nevne det til henne :)

Ja, jeg tror nesten kanskje det må til medisiner eller noe. Har ei annen venninne som har prøvd alt også, ernæringsfysiolog, fedmepoliklinkk eller hva det heter osv, men ingenting virka. Til slutt ble det eneste utveien slanke operasjon, men da har du to års karantene på IVF og svangerskap etterpå. Og hun venninna mi nå veier ikke nok, til å kunne få noe sånt. Så hadde håpet at noen vet av noen medisiner som kan brukes. Jeg selv har prøvd både Xenical (men den kan knapt kombineres med jobb, for veldig mange sliter med lekkasje av den) og en som heter Victoza, men den er mot diabetes, så vet ikke om de har begynt å bruke den mot slanking her i Norge. I Danmark bruker de den som rent slankemiddel, uten at man må ha diabetes.

Jeg vil tro at hun må lurer kroppen til å tro at den ikke skal gå på sparebluss. Kraftig vektnedgang på "kort tid" gir kroppen beskjed om at her er det krise! Løsningen kan være å spise mer som noen sier her, begynne forsiktig med sunne karbohydrater (og minske på fettet om hun kjører kraftig på det) og roe treninga til mosjonsnivå i stedet for hardtreningsnivå. Etter noen uker kan hun begynne med hardere trening igjen, men jeg ville fortsatt med litt karbohydrater.

Jeg har også regnet med at det ville ende med assistert for oss, og etter 14 mnd prøving i august i fjor startet henvisningskarusellen. Da lå jeg på en BMI på 35 og var ganske fortvilet. Nå har et år gått og jeg har kommet nå 16 kg. Har kuttet vanlig brød og spiser kun rugbrød. Eller drikker jeg aldri brus og alkohol og spiser kun godteri i bursdager. Har også blitt mer påpasselig med porsjoner. Er i en eller annen fysisk aktivitet hver dag. Bruker runtimer på mobilen for å sjekke aktiviteten. Har også meldt meg inn i vektklubb. Veldig god motivasjon og greit ha få peiling på om en spiser rett. Endelig nede i 31 og grensen er på 32. Så nå vente vi bare på time innen des 2015. Så må jeg ikke gå opp, heller ned før det. Grusomt hardt, men godt å føle det går nedover.

Back
Topp