Vektnedgang etter fødsel

Småspor

Betatt av forumet
Når jeg dagen etter fødsel, hadde helt flat mage og ikkje ett eneste strekkmerke - må jeg innrømme jeg var ganske fornøyd. Det var jo absolutt ikkje hovedfokuset, men det er lov å være stolt av sluttresultatet tenker jeg.

Jeg veiet 59 kg før jeg ble gravid, og merkelig nok holdt jeg den vekten helt til slutten av graviditeten. Da gikk jeg opp til 62 de siste ukene.
Når jeg kom hjem fra sykehuset viste vekten 54. Nå i dag viser den 52,5. Og ribbeina begynner å vise.
Jeg begynner å bli skikkelig redd. Allerede dagen etter fødsel følte jeg meg for tynn. Nå føler jeg meg virkelig ikke vell i min egen kropp. Jeg forsvinner jo helt!!

Er det noen med denne erfaringen? Kan jeg ha mangel på noe?
Jeg vil virkelig ikkje gå ned mer, heller at det skal snu[emoji26]

Last edited:
Ammer du? Det krever mye energi og noen går ned mye når de ammer. Er viktig å spise ekstra godt og mye, og gjerne fylle på med litt ekstra energi i form av fetere ting. Er ikke uten grunn at de i gamle dager serverte rømmegrøt til nye mødre [emoji6]

Jeg gikk opp 15 kg fra 54kg til 69kg. Nå veier jeg 59kg. Så har gått ned 10 kg på drøye 2 uker. Siden du ikke gikk opp noe særlig i vekt i graviditeten kan det lett være sånn at kroppen forbrenner mer av det du hadde fra før av, og at du derfor raser ned i en vekt raskere enn du ønsker. Tror det som skal til er en god gammeldags fetekur, spis masse og godt ;)

Vi har ikke vekt, så jeg aner ikke hvor mye jeg veier nå. Men merker at jeg har gått ned litt etter fødsel, magen er helt flat igjen og shortsene sitter litt løsere rundt hofter og lår.

Jeg husker det var sånn sist også. Kombinasjonen av amming og lite søvn pluss et litt for lavt matinntak er nok grunnen her. Du får bare prøve å spise mer, og gjerne litt fetere (men helst sunn) mat så du holder energien oppe! Så går det seg nok til :)

Vi trenger nok mer mat enn vi tror nå den første tiden, og det kan være vanskelig å huske på å spise når man er så opptatt med å være mor for ett, eller flere vakre barn ♡

Ammer du? Det krever mye energi og noen går ned mye når de ammer. Er viktig å spise ekstra godt og mye, og gjerne fylle på med litt ekstra energi i form av fetere ting. Er ikke uten grunn at de i gamle dager serverte rømmegrøt til nye mødre [emoji6]

Jeg gikk opp 15 kg fra 54kg til 69kg. Nå veier jeg 59kg. Så har gått ned 10 kg på drøye 2 uker. Siden du ikke gikk opp noe særlig i vekt i graviditeten kan det lett være sånn at kroppen forbrenner mer av det du hadde fra før av, og at du derfor raser ned i en vekt raskere enn du ønsker. Tror det som skal til er en god gammeldags fetekur, spis masse og godt ;)

Jeg ammer ja [emoji846] prøver å spise så mye og ofte jeg klarer, derfor jeg ikkje forstår nedgangen. Men hvis ammingen er slankende må jeg bare prøve enda mer[emoji29]

Jeg ammer ja [emoji846] prøver å spise så mye og ofte jeg klarer, derfor jeg ikkje forstår nedgangen. Men hvis ammingen er slankende må jeg bare prøve enda mer[emoji29]
Det krever mye å amme, spesielt i starten når produksjonen skal økes har jeg hørt. Så du får prøve å spise oftere, håper det gjør susen .

Jeg gikk opp 5 kg i graviditeten og er nå gått ned 18,9 kg på snart 8 uker.
Jeg ammer ikke , da jeg mista melka etter 4 uker og egentlig aldri fikk nok melk fra starten av. Men her skyldes ddt nok litt alt stresset med mors dødsfall også

Back
Topp