Vektlegging ved god språkutvikling

shewolf

Gift med forumet
Jeg lurer på hva man bør legge vekt på for at barnet skal få en god språkutvikling?

Snakke mye med barnet ditt, være bevisst ansikt- og kroppsspråket ditt. Lese masse bøker, gjerne fortelle litt om bildene dere ser på. Hvis han har " normal" språkutvikling trenger du ikke bekymre deg noe mer. Men benytt anledningene til å fortelle og vise når mulighetene byr seg.

Jeg har ingen faglig kompetanse på det, men noe jeg har tenkt meg frem til selv-
Ikke snakk babyspråk til barnet. Ikke bruk barnets uttalelser på ordene.
Altså, ikke si bøøøsive (brødskive), tæiefon (telefon), beie (bleie) osv.
Hund er hund, ikke vovvov. Fugl er fugl, ikke pippip etc.

Sønnen min har blitt en skikkelig hermekråke, og skal vite hva ALT heter. Han gjentar det jeg sier. Om det er veldig feil, gjentar jeg ordene litt mer tydelig.

Aner ikke om det er riktig måte å gjøre det på, men vi har fått høre at vi har en velartikulert 2-åring[:D]

Må si meg enig med Gollemor.
Kjempeviktig å snakke ordentlig til barna. Ikke babyspråk. Snakk med dem, benevn ting med det de heter, les bøker og forklar. De skjønner ofte mye mer enn vi tror.
Men husk å ta alt av "læring" i barnets tempo. Se at barnet faktisk er interessert.

Har selv en 2 åring som har et utrolig godt språk for alderen.Får stadige tilbakemeldinger på hvor godt han prater. Han har også lært seg de fleste bokstavene allerede (han er veldig opptatt av bokstaver.)

Ellers må man bare huske at barna kommer med alt når de selv er klar for det.De lærer ting i sitt eget tempo når de er klar for det [:D]

Babyspråk til babyer er viktig. Det er en viktig læringsprosess for de bittesmå.

Men dere mener kanskje til de over ett år?

ORIGINAL: Helene Burugle

Babyspråk til babyer er viktig. Det er en viktig læringsprosess for de bittesmå.

Men dere mener kanskje til de over ett år?

Ja, jeg mente de over 1 år. Så at barnet til TS var halvannet år.
Da gutten min var baby, gikk det i babyspråk og lyder, ja. Men i det han begynte å lage ord på ting selv, kuttet jeg ut babyspråket.

Back
Topp