Vektestimering...

Lush

Forelsket i forumet
Noen som har hatt vektestimering som har vært helt feil når ungen har kommet?

I så fall i hvilken uke ble du estimert?
Hva ble barnet estimert til å veie når h*n hadde termin?
Og hvor mye veide barnet da det ble født?

Ble estimert på overtid til å ha en baby på over 5 kg. han var 4,6. Så ikke noe grov bom, egentlig. Stort hode, og det er det enkleste å måle så sent.

jeg fikk vektestimering hver uke, og den ene legen jeg hadde innimellom hadde riktig... han var estimert til -18%.. så fiikk jeg ny lege som estimerte -14 og i uke 40 hadde jeg enda en ny lege som estimerte han til -9%. DAGEN etterpå fikk jeg den første legen igjen som estimerte han til litt over -20% og han ble født -23%. Så det er masse kluss..... 

men hun kjempeflinke overlegen som målte riktig sa at det var umulig å måle for lite.... lett å måle for mye og umulig å måle for lite.... så som oftest er babyen mindre enn vektestimeringen hvis de ikke er så veldig flink..

Ble estimert til å være nesten 3400g 16 dager før termin.
Det vil si hun lå på 75% persentilen og ble estimert ca 3800-3900 ved termin.
Hun veide 2960 g når hun kom 3 dager senere..

Dro på privat vekt estimering etter en kommentar fra jordmora mi som gjorde meg nervøs.

Hun veide da 2400g, i uke 34 (33+5 var det faktisk).
Legen mente at da ville hun nok veie 3800-3900g når hun ble født...

Syns det var VELDIG mye???

Det er da ikke mye, rett over gjennomsnittet det. Og mindre enn barna til mange av venninnene mine :) Så du trenger i alle fall ikke bekymre deg for stor baby :)

I så fall i hvilken uke ble du estimert? I uke 37, husker ikke hva han ble estimert til akkurat da
Hva ble barnet estimert til å veie når h*n hadde termin? Ville være rundt 3400g ved fødsel
Og hvor mye veide barnet da det ble født? Ble føst 1 uke før termin, var da 3005g.

Lush skrev:
Dro på privat vekt estimering etter en kommentar fra jordmora mi som gjorde meg nervøs.

Hun veide da 2400g, i uke 34 (33+5 var det faktisk).
Legen mente at da ville hun nok veie 3800-3900g når hun ble født...

Syns det var VELDIG mye???

Er da helt normal fødselsvekt det. :)

Her var det sånn:
Estimering i uke 36: baby vil bli mellom 4000 og 4300 gram på termindato.
Estimering uke 40+3: baby er nå ca 4500 gram
Fødsel uke 41+3: baby var 5260 gram.

Fikk vektestimering lille julaften og jeg fødte på termin 03.feb.

Da sa de han kom til å veie rundt 3.5 kilo. Han veide 4405 gram når han ble født. Jeg sa hele veien at han kom til å være tyngre en estimeringen..
Så det var skivebom, vil jeg nå si.... 

Med førstemann var jeg til estimering en mnd før han ble født. Da sa de han veide mellom 3,5 og 3,7 kg. Jeg fikk jo da totalt hetta, for med 3-4 UKER igjen å legge på seg på ville jo resultert i en kjempebaby.
Så målte de han igjen to dager før han ble født. Da sa de at han veide ca. 3,5 kg. Det stemte veldig bra, han kom ut og veide 3580 gram. Han kom 10 dager over termin.

Denne gangen estimerte de babyen til å veie ca. 4 kg hvis den kommer til termin. Jeg tror nok det kan stemme ganske bra.

Mi ble estimert til 3500 fa jeg var på vekstkontroll i uke 29+5 (tror jeg). Veide 3116 da hun ble født 1 dag etter termin. Jordmor sa hele tiden at jeg hadde en liten baby i magen..

Grunnen til at jeg dro på vekststimering var at jordmora mi sa, i uke 29 at babyen veide 2 kg.
Ved å kjenne på magen min. Jeg fikk helt hetta og så for meg en KJEMPE baby.
Men ser jo at vektestimeringer svinger både opp og ned.
Så får ta det med ei klype salt, og se når hun kommer :)

Jeg hadde kun estimering med sistemann

uke 23+5- babyen veier nå 680g, estimert til 3700 ved termin
uke 26+0 babyen veier nå 1000g, estimert til 3700 ved termin
uke 26+6 Privat 3D UL, estimert til 3700 ved termin
uke 28+1 babyen veier nå 1320g, estimert til 3700g ved termin

som du ser, var det ganske klart at babyen skulle veie 3700g ved termin. Han kom 5 dager over termin og veide 4056, så vil si de traff ganske så bra :) 

Emilie: Estimert til minst 3900 gram til termindato, altså "skulle hun ha vært" ca 4200 gram dagen hun kom.. estimering 11 dager på overtid viste diiiiger unge!! Ut kom lille Emilie på 3470 gram....
Kasper: Estimert til 3400-3500 gram til termindato, han "skulle ha vært" ca 3700 dagen han ble født.... 11 dager over kom klumpen min på 4430 gram......
Tror ikke på estimeringa i det hele tatt..... Og jeg tok vel ca 4 stk på hver som viste det samme.....

1.mann ble kontrollert flere ganger siste 10 ukene før fødselen.
Han ble estimert til 2700 til termin, kom 2 dager før og veide 2610. Ganske spot on:)

Mageboeren er nå estimert til 2800, så blir spennende å se!

Minstejenta ble estimert til 3750 da vi var på overtidskontroll 6 dager over termin, kom ut to dager senere og var 4270 :P

Back
Topp