Vektavvik i uke 36

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Lillebror i magen viser seg å være en solid kar, skal vi tro ul-målingene. I dag, 36+3 ble magemålet beregnet til å ligge 25% over snittet. Lårbein var bare noen få prosent over...
Skal tilbake om to uker, og er han fremdeles i såpass vekst så blir det igangsettelse.

Noen som har lik erfaring og vil dele? Både avvik og faktisk vekt, og hvordan fødselen gikk...

Hos oss sa de at vår gutt var stor og kom til å være en plass mellom 4500-4800, han var 3300 født 9 dager før termin...:)

Hos oss sa de at vår gutt var stor og kom til å være en plass mellom 4500-4800, han var 3300 født 9 dager før termin...:)
Men var det kun en måling? Jeg har vært på kontroll siden uke 24 og med unntak av oul har han ligget over hele veien.. bare et veldig hopp siste fire ukene.. image.jpg

Men var det kun en måling? Jeg har vært på kontroll siden uke 24 og med unntak av oul har han ligget over hele veien.. bare et veldig hopp siste fire ukene.. Vis vedlegget 338100
Kan være feilmåling? De pleier ikke konkludere med noe før ved neste ul. Enten er det et hopp, eller så går den ned igjen til å ligge rett over slik som før.

Jeg har selv opplevd motsatt. Målt til 3,5 kg bare 6 dager før fødsel. Kom ut 1,1 kg tyngre 13 dager over termin.

Kan være feilmåling? De pleier ikke konkludere med noe før ved neste ul. Enten er det et hopp, eller så går den ned igjen til å ligge rett over slik som før.

Jeg har selv opplevd motsatt. Målt til 3,5 kg bare 6 dager før fødsel. Kom ut 1,1 kg tyngre 13 dager over termin.
Måtte tilbake om to uker, uke 38.. hvis det fremdeles var stort avvik blir jeg igangsatt.

Tenker du nok kan stole på utviklingen når di har hatt kontroller siden uke 24. Blir litt annerledes for de som måles en gang i uke 36-38 eller senere - en har ikke like mye å sammenligne med da.
Eneste erfaringen jeg har, er at jevnlige målinger siden uke 24 stemte godt, de sier det er en feilmargin på +/- 10%, og min var 230 gr mindre enn antatt, så ganske riktig :)
Lykke til med siste del av svangerskapet :) ❤️

Tenker du nok kan stole på utviklingen når di har hatt kontroller siden uke 24. Blir litt annerledes for de som måles en gang i uke 36-38 eller senere - en har ikke like mye å sammenligne med da.
Eneste erfaringen jeg har, er at jevnlige målinger siden uke 24 stemte godt, de sier det er en feilmargin på +/- 10%, og min var 230 gr mindre enn antatt, så ganske riktig :)
Lykke til med siste del av svangerskapet :) ❤️
Takk ❤️ Er bare så rart han skal være så gedigen når jeg ser på de andre faktorene. Og så ble det veldig brått veldig nært når det bare var to uker kanskje igjen.. :bag:
Sf-målet mitt ligger under «streken», med de to andre lå jeg langt over hele veien. Har lagt på meg ca 8 kg, med de to andre stoppa jeg på 18-20.. :bag:
så han tar isåfall alt jeg putter i meg :hilarious:

Jevnlige kontroller her
Så at babyen la seg høyere og høyere etter hvert (husker ikke fra hvilken uke)
Ved 36 (?) uker viste målingene veldig stor baby som helt tydelig la seg pp høyere percentiler. Fikk vite det ble mer unøyaktig estimering jo større de ble.
Avtalte igangsetting ca en uke senere. Hadde Ved fødsel vel da ca en kg mer enn siste estimering.

Jevnlige kontroller her
Så at babyen la seg høyere og høyere etter hvert (husker ikke fra hvilken uke)
Ved 36 (?) uker viste målingene veldig stor baby som helt tydelig la seg pp høyere percentiler. Fikk vite det ble mer unøyaktig estimering jo større de ble.
Avtalte igangsetting ca en uke senere. Hadde Ved fødsel vel da ca en kg mer enn siste estimering.
Husker du hvor stor baby var i uke 36? Estimert?
Hvis han legger på seg 1 Kg i uka nå så er han 5,7 om to uker :bag::bag:

Nei lå over ved hver måling
Da får jeg håpe det er litt mer normalt igjen neste gang. De to andre var ca 4 kg til termin så han trenger liksom ikke bli så veldig mye større enn de :)

Min erfaring er at SF-målet ikke nødvendigvis er så godt mål på babystørrelse. Har vært på flere tilvekstkontroller både med første og den som ligger i magen nå, pga. lavt SF mål (nedre del av 5 % persentilen), likevel er baby helt gjennomsnittlig ved UL-måling. Den første ble kontrollert siste gang i uke 37, da estimerte de henne til ca. 3 kg, men hun kom til termin (40 + 3) og var da 2,94 kg. Hun var derfor neppe 3 kg i uke 37. Den som ligger i magen har foreløpig vært kalkulert til litt større på tilvekstkontroller (UL), selv om magen er om mulig er enda mindre enn forrige gang (iflg. SF-målene). Jeg tror derfor vi bare må leve med at det er en del måleusikkerhet både på SF-mål og størrelsesberegning ved tilvekstkontroll (UL), og at sammenhengen ikke er proporsjonal.

Min erfaring er at SF-målet ikke nødvendigvis er så godt mål på babystørrelse. Har vært på flere tilvekstkontroller både med første og den som ligger i magen nå, pga. lavt SF mål (nedre del av 5 % persentilen), likevel er baby helt gjennomsnittlig ved UL-måling. Den første ble kontrollert siste gang i uke 37, da estimerte de henne til ca. 3 kg, men hun kom til termin (40 + 3) og var da 2,94 kg. Hun var derfor neppe 3 kg i uke 37. Den som ligger i magen har foreløpig vært kalkulert til litt større på tilvekstkontroller (UL), selv om magen er om mulig er enda mindre enn forrige gang (iflg. SF-målene). Jeg tror derfor vi bare må leve med at det er en del måleusikkerhet både på SF-mål og størrelsesberegning ved tilvekstkontroll (UL), og at sammenhengen ikke er proporsjonal.
Neida, det er vel bare en indikator på jevn vekst.. :)
Men lurer på hvor han gjør av seg iallfall :D

Husker du hvor stor baby var i uke 36? Estimert?
Hvis han legger på seg 1 Kg i uka nå så er han 5,7 om to uker :bag::bag:
Var vel estimert til 3,7-3,8 der og da på 36+1. Hodeomkrets ca 34 cm (35,5 ved fødsel). ble satt opp til induksjon en ukes tid etterpå. Måtte det hvis vi skulle få noe effekt av å sette igang pga størrelsen.
Lå an til å bli omkring 5 kg til termindato tror jeg. Født 37+4 og var da 4.4kg

Var vel estimert til 3,7-3,8 der og da på 36+1. Hodeomkrets ca 34 cm (35,5 ved fødsel). ble satt opp til induksjon en ukes tid etterpå. Måtte det hvis vi skulle få noe effekt av å sette igang pga størrelsen.
Lå an til å bli omkring 5 kg til termindato tror jeg. Født 37+4 og var da 4.4kg
Ganske likt som her da. 3,7 i uke 36+3 hvis målene stemmer. Har ikke hodemål.. men her blir det ikke noe ny kontroll før 38+3 :bag:

Heisann!

Med mini lå jeg høyt hele veien, men i uke 37 estimert til 30% over. UL fant en kar med rund mage, og mye fostervann. Alt var symmetrisk, men pga størrelsen og tidligere KS ble igangsettelse oppsatt 38+3.

«Småen» var 4470g, 50cm og 38ho (!!)
Født 39+0.
Nesten 1 kg større enn sine søsken (med ny pappa), ingen sv.dia.

Ganske likt som her da. 3,7 i uke 36+3 hvis målene stemmer. Har ikke hodemål.. men her blir det ikke noe ny kontroll før 38+3 :bag:
Magemålet kan veksle litt da så skjønner de vil se an litt.
Min hadde flere mål som viste rask vekst og økning over flere kontroller.

Kan jo oppdatere litt her :)
I dag ble han estimert til 3600 - altså 100g mindre enn for to uker siden.. :bag:
så vi var vel enige om, legen og jeg, at det var en liten feilmåling.. :hilarious:
det kjedelige var jo at jeg har gått og forberedt meg på å bli igangsatt i dag, men endte jo da med å måtte reise hjem igjen.. så da er det bare å vente.... :grumpy::grumpy:

Det skal ikke mye feilmåling til for at det vil gjøre et stort utslag, og mot slutten når babyen er blitt stor og det er trangt er det vanskelig å få en nøyaktig måling.

38+0 ble jenta mi estimert til 3850g. Men hun ble født 42+0 og var da 3450g.

Back
Topp