Vekta..

Chevron

Gift med forumet
Julibarna 2019
Juliknøttene 2022
Så var det påan igjen med denne vekta.. [&:]

Jeg begynte på x,1 på vekta da jeg ble gravid, og har frem til nå vippa opp og ned på samme tallet, fra x,3 helt til x,7, hvis dere skjønner. Har vært såå fornøyd med det, for vekta ble skyhøy sist, og ikke bare slet det psykisk, men kroppen har ikke råd til det, siden det sitter 12 fra sist gang, og siden bekkenløsning gjør at hofter og rygg ikke funker. Mer vekt vil jo forverre drastisk, det har jeg opplevd, og ønsker ikke repetisjon!

Så idag da, så viste vekta nytt tall..[:(] Det var bare x,0, men likevel nytt tall, som viser en vei oppover, ikke den nedover som jeg var så godt i gang på før positiv test.. Ikke kan jeg ut å gå tur for å bøte på, og snop og brus kan jeg ikke kutte, for de eksisterer ikke, knekkebrød med magert pålegg er allerede både frokost og lunsj.. Pluss at om jeg ikke passer på å spise, så blir jeg jo dårlig.. [:'(]

Sikkert ikke den helt store problemstillingen i noens øyne, men for meg er altså dette omtrent hovedproblemet med hele svangerskapet, og jeg er smertelig klar over hva jeg går til [&:]

Har noen samme type utfordring eller? Noen ganger kan det iallefall hjelpe litt å vite at man ikke er alene [:)]

Jeg har aldri vært gravid tidligere, så vet ikke sånn sett hva jeg har i vente. Men jeg har en høy vekt i utgangspunktet, så bør og absolutt passe vekten under graviditeten. Jeg er i uke 8. Har ikke veid meg, men tror ikke jeg er gått opp enda.

0,7 kg er jo ikke mye da, og du er veldig flink som ikke spiser snop=) Så lenge du spiser sundt og du beveger deg endel (er ikke så flink til det sjøl), så har du jo gode forutsetninger for at det skal gå fint!

jeg har høy vekt fra før, så jeg bør passe meg i graviditeten...

men i begynnelsen gikk jeg også ned...  har ikke veid meg på en stund, og kommer ikke til å veie meg før jeg skal til legen...

men jeg tror også jeg har gått opp...

vi må nok regne med mye frustrasjon over denne vekta i løpet av denne tiden..   men det er verdt det til slutt..

Jeg har gått opp ganske mye under begge svangerskapene jeg har vært gjennom tidligere, og det ser ut til at jeg kommer til å gjøre det denne gangen også. Kjipt, for det er som hos deg - spiser egentlig ingenting jeg kan kutte ut. Forrige gang slet jeg også veldig med å gå ned de kiloene jeg la på meg - tror jeg brukte nesten et år på det, mot et par uker etter førstemann. Vektoppgangen har vært det jeg har gruet meg mest til når ved en ny graviditet.

ORIGINAL: IngiManathingi

Jeg har aldri vært gravid tidligere, så vet ikke sånn sett hva jeg har i vente. Men jeg har en høy vekt i utgangspunktet, så bør og absolutt passe vekten under graviditeten. Jeg er i uke 8. Har ikke veid meg, men tror ikke jeg er gått opp enda.

0,7 kg er jo ikke mye da, og du er veldig flink som ikke spiser snop=) Så lenge du spiser sundt og du beveger deg endel (er ikke så flink til det sjøl), så har du jo gode forutsetninger for at det skal gå fint!

Nope, kan ikke bevege meg pga bekken (hofter og rygg) blir verre da. Er jo hoverdproblemet det [8D]

Er ikke det at det er mye, men det at jeg kjenner lusa på gangen, jeg vet hvor veien går og hva det betyr med de 0,7 allerede nå.. Urk, vekt er teit [8D]

ORIGINAL: giraffen laffen

men i begynnelsen gikk jeg også ned...  har ikke veid meg på en stund, og kommer ikke til å veie meg før jeg skal til legen...

vi må nok regne med mye frustrasjon over denne vekta i løpet av denne tiden..   men det er verdt det til slutt..

Heldig du som går ned [:D] Sist svangerskap så spiste jeg lite og kasta opp minst en gang om dagen, men hadde likevel gått opp 3 kg fra uke 4 til 12.. Da sier kanskje det litt om hvorfor jeg går så mye opp bare av å spise normalt!

Åja, det er verdt det! Men det er såpass slitsomt, det har jeg smertelig kjent før, at jeg er av en av dem som gjerne skulle ha hoppa over svangerskapet og rett på premien [;)]

ORIGINAL: KonTrolla

ORIGINAL: giraffen laffen

Heldig du som går ned [:D] Sist svangerskap så spiste jeg lite og kasta opp minst en gang om dagen, men hadde likevel gått opp 3 kg fra uke 4 til 12.. Da sier kanskje det litt om hvorfor jeg går så mye opp bare av å spise normalt!

Åja, det er verdt det! Men det er såpass slitsomt, det har jeg smertelig kjent før, at jeg er av en av dem som gjerne skulle ha hoppa over svangerskapet og rett på premien [;)]

hehe...

ja, det var det [:D]

ORIGINAL: Julita

Jeg har gått opp ganske mye under begge svangerskapene jeg har vært gjennom tidligere, og det ser ut til at jeg kommer til å gjøre det denne gangen også. Kjipt, for det er som hos deg - spiser egentlig ingenting jeg kan kutte ut. Forrige gang slet jeg også veldig med å gå ned de kiloene jeg la på meg - tror jeg brukte nesten et år på det, mot et par uker etter førstemann. Vektoppgangen har vært det jeg har gruet meg mest til når ved en ny graviditet.

Åh, takk for svaret ditt! Er godt med litt forståelse kjenner jeg, for det er ikke det at jeg ikke er glad for å være gravid, men det hemmer dagliglivet vanvittig å ikke kunne bevege seg etterhvert.

Nei, maten er en skrue! Jeg har jo gått ned masse i vekt før, har historie som kaloriteller, og vet jo hva som er dum mat, og litt om mengde som er greit i løpet av en dag. Jeg ser ikke at jeg bommer i det hele tatt! Jeg må kanskje bare innse at jeg må begrense enda mye mer, og bare spise magert hele tiden.. Er vanskelig det også, å begrense seg "unødvendig" når en ikke kommer til å oppnå annet enn å kanskje se den samme vekta, for en som er vant til å begrense seg for å oppnå mindre vekt. Psyken er ikke lett å spille mot!

Skulle forsåvidt ha klart bare vektoppgangen, om det ikke hadde vært for at den bidrar til nedsatt førbarhet tidligere, pluss at ryggen sliter med vekta av en gravid mage, og ekstra vekt gjør ikke saken bedre! Skal til fysio snart, og håper å få veiledning på om det noe jeg KAN gjøre, evt om kroppen kan styrkes på noe vis. Prøver å ikke ha forventninger, for hun sa at det ikke er alltid de kan hjelpe, men håpet er der [:)]

ja den vekta er ikke alltid like grei.

Jeg er normalvektig, men vil likevel passe på.

Jeg gikk opp 19 kg i forrige svangerskap og jobbet hardt med å få bort de siste 5 kg.

Så denne gangen kommer jeg til å være mye mer oppmerksom på det.

Men spiser du riktig da???

Kanskje du kan prøve å spise hver 3. time og ikke etter kl. 19.00??? Det er også viktig å spise nok for å holde forbrenningen oppe.

ORIGINAL: Hello_Cupcake

ja den vekta er ikke alltid like grei.

Jeg er normalvektig, men vil likevel passe på.

Jeg gikk opp 19 kg i forrige svangerskap og jobbet hardt med å få bort de siste 5 kg.

Så denne gangen kommer jeg til å være mye mer oppmerksom på det.

Men spiser du riktig da???

Kanskje du kan prøve å spise hver 3. time og ikke etter kl. 19.00??? Det er også viktig å spise nok for å holde forbrenningen oppe.

Jeg vet det er det første folk tenker ved "uforståelig" vektøkning, men som sagt så har jeg en vellykket slankehistorie bak meg, og la om hele livsstilen for mange år siden. I tillegg lærte jeg min egen kropp å kjenne i forhold til at jeg ikke er av dem som kan kose meg med potetgull og snop når det måtte passe, så det er kutta ut. Kalorier har jeg et nært forhold til, og i dagliglivet, så går jeg for det laveste. Feks brød vs knekkebrød. Brød er ute av livet mitt for godt, for vekta tåler det ikke. I tillegg har vi aldri noe "godt" verken i frys eller skap, så om jeg skulle ha et svakt øyeblikk, så har jeg ikke noe å ta av [8D]

Så jeg tror ikke jeg tar hardt i når jeg sier at det er uforståelig altså. Men jeg tror heller at kroppen er såpass avhengig av litt bevegelse her og der, at inntak av mat kanskje må settes ned til litt under normalt, ved fravær av bevegelse. Det er litt vanskelig når jeg er avhengig av mat for å holde kvalmen i sjakk..

Enda vanskeligere er det når jeg blir helt stillesittende til sommeren, for appetitten er vel aldri større enn når en har lite å ta seg til, og det har en som regel når en er låst til en sofa [;)] Men ja, jeg vet jo hva jeg har å gjøre, selv om det ikke er enkelt, å mye tilsier at det blir en hard kamp å kjempe!

Forøvrig spiser jeg nok hver 3 time, da det var en av grunnene til suksess på vektfronten tidligere, men det å ikke spise etter kl.19 fungerer ikke for alle. Jeg forholder meg til vektklubbens prinsipp om at det er inntaket sammenlagt den dagen som betyr noe, og om en er sulten etter kl.19, så spiser en noe lett, selvsagt ikke en tung middag, men nok til å ikke legge seg sulten, for det hjelper verken vekt eller humør [:)]

Uff, jeg har mye på hjertet, ser jeg.. Men det hjelper å få det ut, om ikke annet!

0,7 kg er jo ingenting!!! Jeg har gått opp nesten 3!!! Spiser ikke snop jeg heller,o trener aktivt hver dag.

Jeg velger o tro at jeg går opp nå,så stangnerer det etterhvert. At jeg kun går opp det som må til....

den vekta er kjip uansett[:'(]

ORIGINAL: ella1

0,7 kg er jo ingenting!!! Jeg har gått opp nesten 3!!! Spiser ikke snop jeg heller,o trener aktivt hver dag.

Jeg velger o tro at jeg går opp nå,så stangnerer det etterhvert. At jeg kun går opp det som må til....

den vekta er kjip uansett[:'(]

Hehe, nei stående sånn for seg selv er det ingenting, er helt enig i det [8D] Skjønner godt at du reagerer selv, foresten, siden du trener i tillegg! Forhåpentligvis er teorien din riktig, satser på det [:D]

Men jeg gikk opp 6 kg frem til uke 16 sist, og så 25 kg frem til fødsel, så jeg har egentlig litt panikk for hvert kg som kommer tidlig, for min teori er, at jo lenger jeg klarer å gå uten de første kiloene, jo mindre blir det sammenlagt, for de på slutten kommer vel uansett [8D] Så hadde jeg liksom en plan om å klare meg lengre enn til uke 9, er vel det jeg kjenner litt på idag [8D]

skjønner greia....hadde vært så greit å bare holde idealvekta[8D]
ja,fikk noe sjokk på helsekontrollen i går,da jeg så at jeg hadde gått opp nesten 3[:'(][:'(][:'(] kan være at det har noe med at jeg sluttet å røyke for noen måneder siden også,-men alikevel!!! Helt sinnsykt....og hvis det skal fortsette sånn kommer det til å gå skikkelig galt!!
Kan nesten ikke spise noe mindre heller,-skal jo ha næring den lille og[;)]

Jeg skjønner deg... Vekta er noe jeg også tenker masse på.
Forrige gang var jeg slank i utgangspunktet, hadde et veldig aktivt svangerskap og gikk bare opp 7,5 kg. Alt + litt til var borte dagen etter fødsel. Kom rett inn i de gamle buksene mine.

Denne gangen har jeg et litt tyngre utgangspunkt, men bare et par kilo. Likevel føler jeg at jeg alt har lagt på meg masse pga spising for å holde kvalmen i sjakk. JEg tenker som så at disse ukene får det bare gå, så får jeg "ta det igjen" senere i svangerskapet. Håper formen blir lik som sist, da trente jeg 4-5 ganger i uken [:D]

Men du... kan du ikke trene i vann da? Det er skånsomt, og jeg vet om mange som føler seg bedre i vann... Svømming, vannaerobic... Og hva med sykling/ergometersykkel/spinning? Enkle styrkeøvelser hjemme går vel også!?

Sist gang merka jeg lite t svangerskapet og holdt meg på en sunn linje (normal), men i tillegg hadde jeg to jobber + studier så det ble mye stress og på slutten gikk vekta mi nedover. Endte i sykmelding da jeg er ganske tynn fra før.[:'(]

Dette svangerskapet er helt anerledes.. det har vært full fokus i 2,5 år før jeg i d hele tatt fikk spiren og bare den prosessen med alle hormoner etc har gjort at jeg har lagt på meg. Så ble jeg innlagt pga overstimulering og måtte ligge og bevege meg lite, så sier d seg selv at vekta øker... Nå er jeg halvt sykmeldt med forbud mot trening, så jeg frykter dette blir maaaaaaaaaaaaaange kilo å måtte kjempe med etter fødselen. Har tre kilo mer enn før prosessen og fem kilo mer enn før forrige svangerskap nå.
Og det vil nok øke masse mer.
Men pass på jenter, ikke slank dere nå! Tenk heller sunt!

Vi trenger også noe å rutte med etterpå.. for amming etc tar på... d merka jeg veldig godt sist.

Er visst normalt å legge på seg 3 kg så langt ser jeg..

Ca Vektøkning
Uke 5 - 2,3 kg
Uke 7 - 2,6 kg
Uke 10 - 3 kg
Uke 13 - 3,5 kg
Uke 15 - 4 kg
Uke 17 - 5,6 kg
Uke 20 - 6,2 kg
Uke 23 - 7,2 kg
Uke 25 - 8,2 kg
Uke 27 - 9,3 kg
Uke 30 - 10,3 kg
Uke 33 - 11,3 kg
Uke 35 - 12,2 kg
Uke 37 - 13 kg
Uke 40 - 14 kg

Jeg tenker også myye på vekta i svangerskapet.. allerede gått opp 2 kg.. Det jeg tenker mest på er vell hvor lett det blir og ta av de kiloene igjen etterpå..[:'(]

ORIGINAL: Kvitre

Jeg skjønner deg... Vekta er noe jeg også tenker masse på.
Forrige gang var jeg slank i utgangspunktet, hadde et veldig aktivt svangerskap og gikk bare opp 7,5 kg. Alt + litt til var borte dagen etter fødsel. Kom rett inn i de gamle buksene mine.

Denne gangen har jeg et litt tyngre utgangspunkt, men bare et par kilo. Likevel føler jeg at jeg alt har lagt på meg masse pga spising for å holde kvalmen i sjakk. JEg tenker som så at disse ukene får det bare gå, så får jeg "ta det igjen" senere i svangerskapet. Håper formen blir lik som sist, da trente jeg 4-5 ganger i uken [:D]

Men du... kan du ikke trene i vann da? Det er skånsomt, og jeg vet om mange som føler seg bedre i vann... Svømming, vannaerobic... Og hva med sykling/ergometersykkel/spinning? Enkle styrkeøvelser hjemme går vel også!?

Jeg skal forhøre meg med fysio hva jeg kan og ikke kan, bør og ikke bør [:)] Gleder meg til det!

Vi får bare holde et motiverende og sunt fokus her inne [:D]

Men, jeg må bare ha det sagt at jeg skulle faktisk latt å vær å klage om det bare var vekta i seg selv som var problemet, men det er den komboen med bekkenløsning og at det fører til gangvansker og stor ryggsmerter som er greia. Vekta i seg selv kan jeg få bort etterpå, liksom, men jeg vet at livskvaliteten de neste 7 mnd vil være veldig nedsatt uansett, og det hadde vært så greit å sluppet vekta på toppen av det hele [:)]

Sist svangerskap la jeg på meg over 20 kg og skal ikke skryte på meg at jeg er tynn for det er jeg ikke [8D]
Hadde bekkenløsning fra sist som ikke har gått bort og er tilbake nå. Så forstår godt at du er redd for vekta. Da er vi 2.

Har gått opp 2 kg... men så er de borte igjen... så kommer de tilbake... opp og ned.. ettersom hvos flink jeg har vært med maten..

Back
Topp