Vekta T__T

Fru Ugle

Glad i forumet
Jeg gruer meg til første kontroll, mest pga vekta. Jeg er overvektig, og synes det er så ekkelt å måtte veie meg og fortelle legen hva jeg veier. Vet jo at det ikke er bra å være overvektig, og det er ikke det at jeg propper i meg masse fetende mat dag ut og dag inn heller. Likevel sliter jeg med å gå ned i vekt, og kommer garantert til å passere 100 kg i løpet av dette svangerskapet T__T. Redd for at lege/jordmor skal være nedlatende ang dette. Sikkert teit å tenke sånn, men jeg kan ikke la være =/ Flere overvektige som synes dette med veiing på kontroller er ekkelt?

Du trenger ikke veie deg der og da, du kan få lov til å fortelle hva du veier (men vær dog ærlig for barnets og din egen del). For da kan du jo bruke morgenvekta, da den ofte er litt hyggeligere :)

Du kan jo også angripe "tyren ved hornene"; si til lege/JM at dette er noe som bekymrer deg og spør hva du kan gjøre for å ikke gå så altfor mye opp i vekt i løpet av svangerskapet. Dette er ikke en tid å slanke seg på, men det er en tid hvor en liten skapning tar all energi den trenger, så du får litt 'ekstra hjelp'.

I mitt siste svangerskap så veide jeg 77 kg i forkant (er bare 161 høy), så det er ganske så mye mer enn jeg bør. da vesla var født så veide jeg 74 kg! (selv om jeg var opp på 88 i løpet av svangerskapet). Etter 1 år med amming så var jeg til slutt nede på 68. :)

Dette kan være starten på en veldig positiv fase for deg! Så spør om råd og spis sunt for den lilles del. :)

Takk for svar :) Ja legen har jo sett meg før, så han vet jo at jeg er overvektig, uten at han har kommentert noe rundt det. Har ikke gått opp noe enda heldigvis, og er nøye på å spise sunne ting som snacks. Burde trene litt, men er så redd for bekkenet, kjenner også mye "knytninger" i magen om jeg er veldig aktiv, så jeg tør ikke rett og slett. Men jeg liker godt å gå turer da, så det prøver jeg å få til :)

Hei hei! Jeg vet akkurat hva du mener, og jeg er nok enda tyngre enn du. Har hatt et problemfritt svangerskap bak meg og gikk ikke opp mer enn 5-7kg forrige svangerskap som en direkte konsekvens av det. Min forrige lege sa jeg burde passe på å spise fornuftig i svangerskapet og unngå for mye sukker mhp risiko for svangerskapsdiabetes. Det gikk helt fint, jeg åt stort sett det jeg ville men hadde ikke så mye matlyst da. Legen jeg har nå er ny for jeg har flyttet siden sist. Jeg beklagde meg forsiktig over vekta men hun sa at alle har forskjellig fasong og pføysa det vekk :)Letta da ja! Jeg synes du skal glede seg over svangerskapet og ikke tenke så mye på vekt. <3

Jeg veier meg ikke hos legen.. Har kontroll på vekten hjemme istedet for.. Bare sier hva jeg veier på kontrollene.. Da kan jeg veie meg før jeg har spist og uten klær.. Føler det gir et mer nøyaktig resultat :)
Da blir det ikke så flaut heller :P Forrige gang skrev jeg på vekten selv.. Det funket også =)

Jeg veier meg også hjemme, selv om jeg har en fryktelig snill lege :) syns det er ukoselig å måtte veie seg foran andre...

Sist svangerskap veide jeg meg aldri på kontroller, pga. Jeg skjemtes så over egen vekt... Eneste gangen jeg oppga vekten min var under fødselen, når epiduralen skulle settes... Fulgte med på vekta hjemme, og vektøkningen ble notert bare... :)
Nå veier jeg endel mindre, men tenker jeg blir å gjøre som forrige gang, da jeg fortsatt er flau over vekta...
Å pga. God oppfølging med ultralyder, slapp jeg den målinga sv magen utvendig også :p.. Var ikke vekta som gjorde at jeg ble fulgt opp så nøye da :)...

Jeg er overvektig og la på meg myyyye og fort sist gang. Jordmora gispa når jeg veide meg, jeg turte ikke å gå på kontroll uten mannen min til slutt. Denne gangen skal jeg si fra at jeg ikke finner meg i det. Jeg er faktisk ikke såå tjukk heller, og hadde et problemfritt svangerskap sist.

Du må ikke bekymre deg for det. Jeg var på min første kontroll og har tidligere vært inne hos legen ifm at jeg ønsker å ta noen prøver pga overvekt. Jeg har gått ned en del, men er fortsatt overvektig, men legen sa til meg at det tenker vi ikke på nå nå er det graviditeten som er i fokus. At jeg selvsagt skal ta noen forhåndsregler med tanke på å ikke gå opp for mye. Og han rynker ikke på nesen av vekten min hehe, for han er det bare viktig å ha et tall å gå ut i fra for oppfølgingen av svangerskapet :)

jeg har "feil" bmi men anser meg ikke som overvektig.. jeg har fysiskt tungt yrke og trenger de musklene og det fettet jeg har.. Jeg nevnte for legen på første kontroll at nå tvangsspiser jeg for å ha energi på tross av kvalmen (vanskelig men funker for de to andre sv.skapene lå jeg flat ut og utmattet hele tiden og det ville jeg unngå) skulle forklare mine observasjoner ang hva som funket og at jeg følte meg som en diabetiker som fikk føling og tok en sjokolade for å ikke havne i koma.. Så rynket hun på nesen og sa at jeg måtte passe på hva jeg stappet i meg så jeg ikke ble for tung i sv.skapet.. liksom første sjokoladen jeg har trykket i tryne siden i sommer.. det er sårende for jeg blir værken tynnere eller tykkere av å spise annerledes (har prøvd både å spise sunnere og mindre men vekta vil ikke ned, så dreit jeg i det og spiste alt mulig og vekta gikk ikke opp) æsj jeg blir så sur... :(

Jeg ble bare veid på første kontroll. Etter det spurte hun aldri, men jeg fulgte med på vekta hjemme for å ha kontroll selv. Skal man veies på hver ktrl?

Jeg er rimelig overvektig selv, men hun som skrev opp vekta sist bare flirte og sa at hun hadde gått opp 20 kg når hun var gravid, så andres vekt reagerte hun ikke på:p Hun er veldig trivelig, pluss at hun er gift med søskenbarnet mitt, så vi har alltids noe å ravle om utenom at jeg burde gå ned;)

Ei venninne sa at vekta skal kontrolleres på hver kontroll med tanke svangerskaps forgiftning, men mange leger glemmer det/følger ikke opp.

Ei venninne sa at vekta skal kontrolleres på hver kontroll med tanke svangerskaps forgiftning, men mange leger glemmer det/følger ikke opp.

Ja, det er nok veldig sant.. Om man går opp 6 kg over natten er det noe som ikke stemmer helt.. :) Kan være bare vann og ,men .. ja !: )

Er vel derfor det er lurt å følge med på vekten gjennom svangerskapet :) Jeg veier meg hver mandag :) Just in case =)

Jeg skal på første kontroll hos legen i dag, og dette med vekten er noe som har bekymret meg en del i det siste. Utrolig greit at så mange av dere har skreve om egne erfaringer her!! :) kjente jeg ble litt "lettere" nå og gruer meg ikke så mye lenger! dette skal gå bra :)

Gikk veldig bra på kontrollen. Var ikke så mye som skjedde egentlig. Tok jo blodprøver også sjekket hun kjapt at alt sto bra til nedentil ;P Hun nevnte ingenting på vekta mi, så det lettet jo litt! hehe Legen virket veldig stresset, hun gav oss veldig lite informasjon og hun spurte ikke om vi lurte på noe. Hun syntes ikke det var vits å høre etter hjertelyden da hun mente det var noen uker for tidlig for dette. Så må innrømme at jeg var veldig skuffet da jeg gikk ut døren, men men. Blir sikkert bedre på neste kontroll :)

jeg har "feil" bmi men anser meg ikke som overvektig.. jeg har fysiskt tungt yrke og trenger de musklene og det fettet jeg har.. Jeg nevnte for legen på første kontroll at nå tvangsspiser jeg for å ha energi på tross av kvalmen (vanskelig men funker for de to andre sv.skapene lå jeg flat ut og utmattet hele tiden og det ville jeg unngå) skulle forklare mine observasjoner ang hva som funket og at jeg følte meg som en diabetiker som fikk føling og tok en sjokolade for å ikke havne i koma.. Så rynket hun på nesen og sa at jeg måtte passe på hva jeg stappet i meg så jeg ikke ble for tung i sv.skapet.. liksom første sjokoladen jeg har trykket i tryne siden i sommer.. det er sårende for jeg blir værken tynnere eller tykkere av å spise annerledes (har prøvd både å spise sunnere og mindre men vekta vil ikke ned, så dreit jeg i det og spiste alt mulig og vekta gikk ikke opp) æsj jeg blir så sur... :(
Typisk!!

Jeg gruer meg til første kontroll, mest pga vekta. Jeg er overvektig, og synes det er så ekkelt å måtte veie meg og fortelle legen hva jeg veier. Vet jo at det ikke er bra å være overvektig, og det er ikke det at jeg propper i meg masse fetende mat dag ut og dag inn heller. Likevel sliter jeg med å gå ned i vekt, og kommer garantert til å passere 100 kg i løpet av dette svangerskapet T__T. Redd for at lege/jordmor skal være nedlatende ang dette. Sikkert teit å tenke sånn, men jeg kan ikke la være =/ Flere overvektige som synes dette med veiing på kontroller er ekkelt?

Jeg gruet mg også til dette med vekt da det er en ting jeg sliter med!
Jeg var føre var og sa at jeg vet jeg veier for mye og er redd for komplikasjonene dette kan gi.
Legen var bare hyggelig og ga meg noen små tips og at hun da ønsket at jeg skulle ligge i nedre del av vektøking gjennom graviditeten.
Jordmoren var også bare hyggelig.
Men jeg tok det opp selv først!

Hvis de tar det opp på en måte hvor du føler at det er "noe galt med deg", synes jeg det er dårlig helsepersonell!!! De skal støtte oss og hjelpe oss, ikke kritisere!

Det går nok fint skal du se :)

uff..det er fælt at vi har så vanskelig for å veie oss foran andre, og at vi bekymrer oss for dette når vi skal på kontroller! det burde vært sånn at alle leger bare var støttende og forstående rundt dette.... jeg gikk opp hele 30 kg sist svangerskap og følte meg som en flodhest på slutten! jeg er bare 162cm, så jeg var virkelig rund! mye var nok vann, men langt i fra alt, så denne gangen skal jeg virkelig være bevisst gjennom svangerskapet slik at jeg ikke går opp i nærheten av det samme. mitt mål er å bare gå opp vann og baby. :) det er godt å ha erfaring fra tidligere svangerskap, slik at jeg vet hva jeg må gjøre annerledes. for meg handler det vesentlig om kosthold. nå veier jeg 55.5 kg +-, håper jeg bare ser 60 tallet +++ på vekta i dette svangerskapet!!!!

Back
Topp