Vekta står stille

Tøttis

Betatt av forumet
I morres tenkte jeg at jeg skulle sjekke vekta igjen, ettersom jeg har kommet halvveis, og snart burde begynne å få litt mage. Men jeg hadde faktisk gått ned litt siden forrige veiing.... Jeg gikk ned 5 kg da jeg ble gravid etter å ha kuttet sukker + at jeg var så kvalm i starten. Har sånn smått begynt å spise normalt igjen nå, inkl litt søtt. Men hittil har jeg bare gått opp knappe 3kg siden mai, og ingen kan se på meg at jeg er gravid (bortsett fra at folk sier at jeg "gløder" og ser så fresh ut) Heldgvis viste ultralyden en aktiv gutt som var akkurat så stor som han skulle være. Jeg synes det er utrolig at han klarer å gjemme seg så godt der inne nå som han er en kvart meter lang... Jeg kjenner han godt når jeg ligger på ryggen. Er det vanlig å kun gå opp 3 kg når man er halvveis. Syns jo magen burde begynne å synes snart. #utålmodig

Jeg er 19+5, og har gått opp 2kg.
Begge kiloene mine har komt de siste 2 ukene - så håper ikke kroppen min har tenkt å begynne med 1kg i uka fremover! [emoji28]

Tror ikke du skal bekymre deg så lenge han spreller og vokser fint, det er visst kjempeforskjellig når i svangerskapet folk legger på seg mest [emoji106]

Jeg er 22+4 idag, og har gått opp 1 kg fra startvekt. Har slitt med oppkast og kvalme nesten hver dag siden uke 6-7, men no har det endelig stabilisert seg og vekten ser ut til å komme (gått opp over to kg bare de siste to ukene, fordi jeg ikke har kastet opp så mye).

Både lege og jordmor sa at babyen har det fint og tar til seg det den trenger, til tross for at jeg til tider ikke får i meg så mye. De sa og at det var like normalt å gå seint opp i vekt, som raskt. Og at kiloene gjerne kom etter uke 20-21 siden da vokser babyen fortere både i cm og vekt. Men noen får jo ikke så mye vektoppgang i det hele tatt...

Det er jo noen man ser magen på med en gang, andre tar lengre tid eller magen kommer ikke skikkelig i det hele tatt. Kommer an på hvordan man er bygd, hvordan babyen ligger, osv. Alt er vel normalt [emoji4] er nok dessverre ikke noe å gjøre enn å vente å se [emoji854]

Jeg gikk ned ca 4 kg første 10-12 ukene. Er nå over halvveis og har kun gått opp 2,5 av de, så er fremdeles under startvekt. Har heller ikke særlig til mage ennå. Veide 59 kg før graviditeten og er 174 høy. Har alltid hatt vanskelig for å legge på meg, og gikk kun opp ca. 8 kg sist graviditet. Fikk en frisk og fin baby den gang, og i følge ultralyder så er alt bra med denne babyen også. Jeg bærer visst langt bak mot ryggen, og magen kommer derfor seint. Er visst bare sånn jeg er, så er ikke bekymret :)

Jeg er på minus 6 kg fra da jeg ble gravid, 19+4 i dag. Kastet opp veldig mye i starten, og kaster fortsatt opp en del, og sliter med å få i meg mat. Jeg har fått mage, så det syns godt at jeg er gravid nå, men legger ikke på meg noe som helst.

Legen og jordmor har sagt at babyen får det den trenger, og at det går verst utover meg, heldigvis. Hun vokser og legger på meg, og det er det viktigste [emoji4] så får min helse bare komme etter, etter hvert.

Jeg har ikke kastet opp eller vært kvalm, og har "bare" gått opp 5 kg siden før jeg ble gravid. 4 kg de første 13 ukene, og 1 kg siden det. Er 21+4 eller noe i dag.

Har gått opp tre kilo så langt og er 21+2 i dag :-) siste kiloen kom forrige uke så blir spennende hvis det blir sånn hver uke fremover :hilarious: har fått en god mage nå uten at den på noen måte er veldig stor.

Jeg har det på samme måte, lik vekt som starten av graviditeten, og ser ikke gravid ut! Kommer nok plutselig[emoji5]

Jeg er 18+5 i dag og har ikke gått opp noe enda, og magen er såvidt kommet, men bare jeg kan se det enda [emoji85] Alle andre tenker jeg sikkert bare har lagt på meg litt rundt livet [emoji85]

Sniker fra desember.

Jeg begynte ikke å gå opp før uke 21. Frem til det stod vekta nærmest stille. Og jeg ble til og med satt en uke frem på OUL på grunn av størrelsen på babyen :hilarious: Jeg har ikke rast opp etter det heller men legger i hvert fall jevnlig på meg.

Gått opp 2 kg fra startvekten. De siste 5 ukene har jeg ikke gått opp noe som helst. Min mage er ganske stor (23+4). Hvor stor magen blir er jo avhengig av hvordan en bærer barnet. Jeg bærer ''alt'' utenpå, mens noen bærer barnet lenger inni seg.

Last edited:
Gått ned ca 5 kg fra startvekt (eller fra uke 12). Er i uke 21. Vært kvalm hele tiden, men ikke kastet opp så mye. Spiste mye rart i begynnelsen pga. Kvalmen, men har nå kuttet ut sukker og raske karbohydrater. Merker at magen har blitt litt større(var ikke flat av fra før av akkurat men..)ihvertfall at tøyet sitter litt anderledes

Så godt å høre at det er flere. Jeg føler jo at alle andre jeg kjenner som er like langt på vei allerede har fått fine struttende mager. Jeg vet at det varierer hvordan for bærer barnet inni seg, men det snodige er at det ikke var slik i de to første svangerskap... Men nå har jeg jo lagt på meg litt siden 2001 og 2004, så kanskje det er derfor Var jo tynn som ei flis før jeg ble gravid med førstemann.

Tror babyen tar mye av kreftene mine. I følge appen min har han jo hatt en skikkelig vokseuke, så kanskje ikke rart jeg har vært dødssliten denne uka. Spiser så mye som jeg orker, og prøver å drikke rikelig. Men burde nok spist enda litt mer... Men etter mnd'er med kvalme og dårlig matlyst, så har nok magesekken også krympet litt

Satser på at magen kommer etterhvert, og at jeg bare bør være glad jeg slipper å bære så tungt lenger enn nødvendig. Men

Eg ligg en knapp kilo under vekta før eg vart gravid. Brekker meg ein del og matlysta er ikkje heilt på topp..

Med første la eg på meg 23 kg (mykje vatn på slutten, hadde svangerskapsforgiftning) med nr 2 la eg på meg 16 kg, med tredje la eg på meg 4,5 kg.. Startvekta mi har øka for kvar fødsel også Så spent på korleis det blir no framover.. Er 19+6 i dag.

Jeg er straks i uke 20,og har lagt på meg ca 3 kg. Kiloene har kommet de siste ukene,så er spent på fortsettelsen. Tror det er helt vanlig å bare gå opp 2-3 kilo,eller mindre for enkelte. Andre går opp mer igjen.

Husk at en lav vektøkning uansett ikke nødvendigvis er noe problem. For de som er overvektige anbefaler de feks en økning på 7-11 kilo i svangerskapet,men mer for de som er under- eller normalvektige ved start. Da en baby med "tilbehør" veier ca 12-13 kilo,sier det seg selv at de som har en vektoppgang på under det i praksis blir slankere i løpet av svangerskapet. Slik jeg forsto legen og jordmor,så er poenget bare at man ikke skal sulte seg,og at det skal være en viss fettmengde på kroppen for amming. Dette med hvor mange kilo er jo bare en veiledning,vi har jo alle ulike kropper der noen går opp mindre og noen mer.

Back
Topp