Vekta står stille

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Flere som vekta står stille for?
Jeg gikk ned ca 4 kg og etter at jeg tok igjen de så har vekta mer eller mindre stått stille, magen vokser, jeg spiser som normalt, men formen er på bunn og samboer er oppgitt over at jeg ikke går opp i vekt. Jordmor kommenterte også på vekta sist men er det virkelig så ille om man ikke går opp stort i svangerskapet?
Skjønner jo at det er usunt å gå ned i vekt i svangerskapet men nå står jo vekta på +/- 0kg og jeg regner jo med å gå opp noen kg når babyen vokser seg større, men jordmor vil at jeg skal gå opp 10 kg [emoji15]
Forrige svangerskap gikk jeg ned nesten 15 kg og jeg har virkelig kjempet for å ikke rase ned i vekt denne gangen også så for meg så er det jo en stor seier men virker bare ikke som at samboer og jordmor føler det samme...

Det viktigste er jo å få i seg sunn og næringsrik kost så baby vokser fint. Og det gjør den nok. Men om vekta står helt stille betyr jo det at du går ned i egenvekt, og det er jo ok om du er overvektig fra før, men om du er normalvektig eller undervektig fra før er det kanskje ikke så bra, så jeg skjønner hvorfor jm maser litt. De vil jo bare ditt beste. Også mtp ammingen etterpå som tærer på. Men er man ikke i form er det ikke lett, men er du kvalm? For hvis du ikke er kvalm, men bare generelt i dårlig form, så hadde det kanskje blitt bedre om du klarte å spise litt mer slik at du får litt mer energi selv? Bare en tanke. Det er jo ikke bra å stappe i seg sjokolade og boller bare for åg å opp i vekt heller, da synes jeg heller jm burde komme med relevante tiltak og råd til deg. Jeg synes også det er unødvendig å driver å bekymre seg for mye om vekt, enten det er opp eller ned, så lenge alt tilsier at babyen i magen vokser som den skal og har det fint. Det er sannelig nok annet å bekymre seg for i graviditeten! :) Lykke til :)

I utgangspunktet skulle du vel gått opp et par kg bare "babyrelatert"by now, men om du først gikk ned, så har gått opp igjen har du jo det. Det viktigste er jo uansett at magen din vokser, og at det av den grunn virker som babyen din også vokser! Når det gjelder antall kg pluss i svangerskapet avhenger vel det gjerne av utgangspunktet også. Men man bør vel gå opp (babyrelatert) til sammen:
  • Barnet; ca. 3,5 kg
  • Morkaken; ca. 0,5 kg
  • Fostervannet; ca. 1,0 kg
  • Livmorvekst; ca. 1,0 kg
  • Brystvev; ca. 0,5 kg
  • Økt blodvolum; ca. 1,5 kg
  • Tilsammen ca 10,0 kg.
I tillegg går de fleste noe i fettmasse, men det varierer altså. Samme med ekstra væske. Om man går opp mindre, så har man jo i realiteten gått ned i egen vekt. Såvidt jeg har forstått er det ikke anbefalt å gå ned under svangerskap, men det er vel ingen krise især om man i utgp har noe å gå på.
Synes en del jm og senere helsesøstre maser unødvendig mye og overproblematiserer en del til stress for oss mødre.

Jeg har forresten gått opp helt minimalt siden uke 12. Men gikk opp 2 kg frem til da fordi jeg var superkvalm og måtte spise hele tiden for å holde det i sjakk..

Fant denne på bramat.no
"Anbefalt vektoppgang
Hvis du er normalvektig, anbefales det at du går opp 11-16 kilo i løpet av graviditeten. Er du overvektig, holder det å gå opp 7-11 kilo, og er du svært overvektig før du blir gravid, bør du helst ikke gå opp noe særlig mer enn 6 kilo." Skrevet av Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog (MSc/Cand.scient. klinisk ernæring)

Dette gjelder altså hele svangerskapet, og ikke de første 25 ukene ;)

Jeg gikk ned 6 kg i starten av gravditeten kun fordi jeg har måttet være supernøye med kostholdet i forhold til karbo/sukker. Jeg spiser selvsagt karbo, men fullkorn. Jeg er under oppfølging på sykehuset fordi jeg var insulinresistent før jeg ble gravid, og fikk påvist svangerskapsdiabetes med en gang jeg ble gravid.

Siden starten har jeg lagt på meg 1 kg, men ligger ennå på minus 5 nå i uke 28+4. Verken jordmor, legen eller sykehuset har lagd noen sak ut av det. Jeg passer selvsagt på å spise masse og sunn variert mat slik at den lille får i seg alt den skal, og hun vil alltid ta det den krever. Ultralyden forrige uke viste ei frøken som lå helt på normalen så er kun min egen vekt dette går utover og ikke henne. Nå har jeg litt ekstra å ta av så sånn sett er det ingen fare med at jeg går ned noen kilo i egenvekt.

Viktigste er at man spiser sunt og variert så får den lille i magen alt den skal.

Jeg gikk også ned 3-4 kg i løper av de 3 første mnd, og har tatt igjen disse kiloene, men er fortsatt på startvekta +/-.

Jordmoren min stresser veldig lite med vekt. Jeg gikk ned 1,5 i starten, og i uke 25 var jeg 2 kg i pluss. Spurte jordmor om det var lite, men hun sa det var helt fint og mentr det var heller de færreste som gikk opp mye i vekt i løpet av svangerskapet. Jeg vil si du ikke skal stresse så mye med vekten, men jeg er ingen ekspert. Kanskje prøve å få inn et ekstra lite måltid i løpet av dagen? Jeg tror det viktigste for babyen er at du ikke stresser, men får i deg nok næring :)

Har heller ikke gått opp noe :) gikk ned 2kg i starten og har gått opp ett av de igjen, som kom så fort jeg klarte å holde på vann.
Har BMI på 21.7 står det på helsekortet så er normalvektig. Regner med kiloene kommer når de kommer :p ting og tang veier vel ikke all verdens enda? :p er 23+1 ♡

Back
Topp