Vekta og sånn

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Er nå 18+5, og var på andre møte med jordmor idag. Altså en måned siden sist. Da lå vekta stabilt som den hadde gjort siden oktober, dvs før jeg ble gravid. Mens nå idag ser jeg at jeg har gått opp FEM kilo på en måned! Jordmora gjorde en stor sak ut av det, og det hele ble litt ubehagelig. For saken er den at jeg jobber 100% hver dag og er veldig aktiv. Kostholdet er så som så, men det har det alltid vært. Følte meg så slask der jeg satt og fikk kjeft av jordmora foran forloveden min for at jeg har gått opp for mye.. Er det flere som har gått opp i vekt den siste måneden?

Seriøst? Gjorde hun et stort nr. av det??!
Det kan jo være at du har begynnt å få mye vann i kroppen og da kommer det brått flere kilo på noen dager!

Jeg har gått ned en del de første mnd. pga kvalme. men har begynnt å gå litt opp nå.

Hadde blitt skikkelig sur på denne jordmoren! :confused: Greit å bemerke at det brått var kommet mye og at man kan passe litt på videre. men så ufint å gjøre et stort nummer av det.

Det er jo gjerne den tiden vi er i nå og mnd. fremover at de ekstra kiloene kommer. I siste trimester stopper det gjerne litt opp igjen.

Huff, det hørtes ikke ut som en hyggelig opplevelse :/ Jeg har ikke gått opp, men følte meg skikkelig fæl da jordmor maste om kosthold og trening når jeg vet at jeg spiser bra og trener jevnlig...

Det hørtes ikke noe kjekt ut nei! :(
Eg gikk opp 20kg forrige svangerskap, men hverken jordmor eller legen sa noen ting om dette!
Er nå 17+3, har gått opp 1 kg. Men det var rundt disse tider vekten steg forrige gang.

Jeg har også gått opp en del, fikk bare pent beskjed fra legen å kutte litt ned på sukker. Dårlig å gjøre en Big deal ut av det :-/

For en håpløs jordmor! De skal ha alle inn i et A4-skjema og passer du ikke der får du gjennomgå. Er vel en helt vanskelig vektoppgang på 5 kg i uke 18?

Merkelig. Jeg har heller ikke gått opp noe særlig før kanskje den siste uka eller 2, er nå 1 kg opp ift. Før graviditet pga kvalme. Har vært i null aktivitet, men har spist lite. Har lest at fra uke 12 er det vanlig å gå opp 0,5-1 kg i uka og om du har gått opp 5 ,kg på en mnd er jo det bare 1 kg ekstra, bør vell ikke være noe big deal...var du normalvektig før du ble gravid? Tror de er strengere med de som er overvektige i utgp...men likevel unødvendig å være frekk.

Ååååh jeg blir like sint hver gang jeg ser slike innlegg om leger og jordmødre som nærmest kjefter på deg pga vektoppgang! Altså, det hjelper jo ikke akkurat saken heller. Man vet det selv veldig godt fra før, men å få tilsnakk gjør ikke at man går ned for å si det sånn... Som nevnt over - å bemerke det er jo en ting, men et stort nummer av det, er noe annet.

Jeg gikk opp 20 kg med førstemann, 25 kg med andremann. Har allerede lagt på meg 5 kg, men samme det vel! Jeg har en supersøt lege, som bare sier at jeg ikke skal stresse med det psykisk. Og at kiloene gjerne forsvinner etter fødsel en gang uansett.
Mange JM/leger påstår at stor vektoppgang betyr tunge/store babyer. Tja... Nr1: 20kg opp, fødselsvekt 2800g. Nr2: 25kg opp, fødselsvekt 3100g. Vet også om mange som nesten ikke har gått opp noe, og fått "tunge" babyer.

Fantastisk bra jeg ikke har den jm!!! For selv om jeg er aktiv og ikke har endra kosthold så har eg gått opp 10 kilo :P 19+4
Tar det ikke så tungt i grunnen. Har en del vann i kroppen

Ååååh jeg blir like sint hver gang jeg ser slike innlegg om leger og jordmødre som nærmest kjefter på deg pga vektoppgang! Altså, det hjelper jo ikke akkurat saken heller. Man vet det selv veldig godt fra før, men å få tilsnakk gjør ikke at man går ned for å si det sånn... Som nevnt over - å bemerke det er jo en ting, men et stort nummer av det, er noe annet.

Jeg gikk opp 20 kg med førstemann, 25 kg med andremann. Har allerede lagt på meg 5 kg, men samme det vel! Jeg har en supersøt lege, som bare sier at jeg ikke skal stresse med det psykisk. Og at kiloene gjerne forsvinner etter fødsel en gang uansett.
Mange JM/leger påstår at stor vektoppgang betyr tunge/store babyer. Tja... Nr1: 20kg opp, fødselsvekt 2800g. Nr2: 25kg opp, fødselsvekt 3100g. Vet også om mange som nesten ikke har gått opp noe, og fått "tunge" babyer.

Samme inntrykk har jeg. Mors vektoppgang (eller nedgang) har lite med hvor stor babyen blir (eller liten). Med mindre man har svangerskapsdiabetes eller er undervektige før graviditeten og da går ytterligere ned.

Er nå 18+5, og var på andre møte med jordmor idag. Altså en måned siden sist. Da lå vekta stabilt som den hadde gjort siden oktober, dvs før jeg ble gravid. Mens nå idag ser jeg at jeg har gått opp FEM kilo på en måned! Jordmora gjorde en stor sak ut av det, og det hele ble litt ubehagelig. For saken er den at jeg jobber 100% hver dag og er veldig aktiv. Kostholdet er så som så, men det har det alltid vært. Følte meg så slask der jeg satt og fikk kjeft av jordmora foran forloveden min for at jeg har gått opp for mye.. Er det flere som har gått opp i vekt den siste måneden?

For en ekkel opplevelse det må ha vært.
Jeg var hos jordmor på mandag og jeg selv gjorde en stor sak ut av min vektoppgang ( ca 5 kg ) pga at jeg har et vanskelig forhold til vekt og kropp fra før. Jordmor var veldig behagelig og hun sa at hun ville ikke reagert på tallet eller oppgangen om jeg ikke hadde sagt noe selv. Så snakket vi om hvordan jeg kunne slappe litt mer av i forhold til egen kropp i denne tiden.
Kan du ikke bytte jordmor? Eller er det bare en der du tilhører?

http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet-37457.html Denne var det jeg mente å linke til. Jeg er nå over i uke 18. I følge disse anbefalingene er det normalt for en normalvektig å gå opp fra 2-3 kg i første trimester, og 0,5- 1 kg i uka de neste ukene. Slik jeg ser det kan den da ha lagt på seg mellom 4,5-8kg og at det er normalt. Du er jo innenfor dette, så ikke forstår jeg hvorfor det var så krise. Eneste er vell bare at det er bedre å gå opp jevnt og trutt enn å hoppe opp i vekt.

Jeg er 15+4 og har gått opp 2,9 kg. Min lege sa at det var lite til at jeg er over 15 uker på vei..

Hm. Så mye rar info ute å går. Alle er jo forskjellige både i stoffskifte, vann i kropp, muskler (svinn?) osv. Muskler veier mer enn fett og dersom muskler svinner merkes ikke økning osv. MED ANDRE ORD; så mange momenter å ta med i betraktningen.

5 kg er ikke noe å bråke over! :-)

Jeg er 14+6 og har gått opp 6kg! Jordmor sa at det var helt supert og at "alt" var normalt!!!
Jeg hadde blitt lei meg om jeg hadde fått kjeft for vektøkning - det er overhodet ikke det man trenger i graviditeten!!!!!
Prøv å glemme det og så lever du videre slik du føler er best for deg ❤️

Jeg har ikke gått opp noe enda, pga kvalme og oppkast, men har noen kilo og ta av fra før av, så jeg stresser ikke av den grunn. Vektoppgang og nedgang er jo kjempeindividuelt, og bør ikke være så innmari skjema-styrt. Jordmor bør heller fokusere på om babyen har det bra, og om du er i faresonen for evt diabetes etc. Akkurat hvilke måneder man går opp og ned bør være likegyldig.

Uff for en tulling du har møtt. Det er så dårlig gjort å snakke sånn til gravide kvinner. Det er helt normalt å ha lagt på seg 5 kg og hun burde ha gjort en grundig jobb med å sjekke om det var en reell vektoppgang eller væskeøkning i kroppen. Spurte hun deg om hovne ankler og sånn?

Så usensitivt, spesielt med tanke på hvor mange kvinner som har slitt/sliter med spiseforstyrrelser eller har dårlig forhold til egen kropp/vekt/mat.

Bytt jordmor!!

Merkelig. Jeg har heller ikke gått opp noe særlig før kanskje den siste uka eller 2, er nå 1 kg opp ift. Før graviditet pga kvalme. Har vært i null aktivitet, men har spist lite. Har lest at fra uke 12 er det vanlig å gå opp 0,5-1 kg i uka og om du har gått opp 5 ,kg på en mnd er jo det bare 1 kg ekstra, bør vell ikke være noe big deal...var du normalvektig før du ble gravid? Tror de er strengere med de som er overvektige i utgp...men likevel unødvendig å være frekk.
Var helt normalvektig. :( om hun synes det er mye, kunne hun bare sagt det på en rolig og fin måte at man burde spise mer fiber og fisk, og mindre sukker. Men hun gjorde virkelig et nummer ut av det. Uprofesjonelt..

For en ekkel opplevelse det må ha vært.
Jeg var hos jordmor på mandag og jeg selv gjorde en stor sak ut av min vektoppgang ( ca 5 kg ) pga at jeg har et vanskelig forhold til vekt og kropp fra før. Jordmor var veldig behagelig og hun sa at hun ville ikke reagert på tallet eller oppgangen om jeg ikke hadde sagt noe selv. Så snakket vi om hvordan jeg kunne slappe litt mer av i forhold til egen kropp i denne tiden.
Kan du ikke bytte jordmor? Eller er det bare en der du tilhører?
Jeg har faktisk flytta til nabokommunen siden forrige måned, så jeg vurderer faktisk å bytte. Ikke at det er langt å kjøre, men hun er veldig lite "meg" på flere måter. Men akkurat denne episoden reagerte jeg veldig på. Så spørs om jeg ikke finner en ny jordmor.

Uff for en tulling du har møtt. Det er så dårlig gjort å snakke sånn til gravide kvinner. Det er helt normalt å ha lagt på seg 5 kg og hun burde ha gjort en grundig jobb med å sjekke om det var en reell vektoppgang eller væskeøkning i kroppen. Spurte hun deg om hovne ankler og sånn?

Så usensitivt, spesielt med tanke på hvor mange kvinner som har slitt/sliter med spiseforstyrrelser eller har dårlig forhold til egen kropp/vekt/mat.

Bytt jordmor!!
Hun reagerte som om det var et slag jeg hadde fått først, så nevnte hun SÅVIDT at det kan være vann i kroppen, men hoppa raskt tilbake til at jeg spiser for dårlig. Hun spurte ikke noe om hovenhet eller noe. Isteden presterte hun å spørre på en hoven måte om jeg klarer å lage mat...

Tror jeg skal bytte ja. Gleder meg ikke til en ny time der, og det er feil. En jordmor skal ikke ødelegge en fin tid.

Back
Topp