vekta flyr til værs!

NinaBeate88

*jente nov-12* *venter en liten i des-14*
ja kg begynner å rase PÅ!

jeg er nå 14 uker på vei og har gått opp mellom 3,5 - 4 kg.. er dette normalt?  de siste 2-3 kg kom de siste 2 ukene.. blir jo litt redd når andre sier de ikke la på seg før i uke 20! det er jo 6 uker til! :( veit vi alle er ulike men jeg er så usikker på hva som er ok vekt økning!
jeg har jo begynt å trene litt styrke igjen, så kanskje musklene er på vei tilbake...og de veier jo litt mer en fett.. men njæ.. veit ikkje jeg!

det står at det er normalt å gå opp ca 12 kg i svangerskapet..men det står ikke når det er normalt å legge på seg.. gruer meg til å veie meg hos legen om 2 uker.. da får jeg vite om jeg har gått for mye opp :(

hva med dere som ligger rundt samme uka + - ? hvor mye har dere gått opp til nå?

fant en gjennomsnittstabell for vektøkning i et anna mammaforum (husker ikke hvor for skrev den ned på ark), men det betyr ikke at den er lik for alle..

uke 5 - 2,3 kg
uke 7 - 2,6 kg
uke 10 - 3 kg
uke 13 - 3,5 kg    (denne stemmer jo litt meg nå da..)
uke 15 - 4 kg
uke 17 - 5,6 kg
uke 20 - 6,2 kg
uke 23 - 7,2 kg
uke 25 - 8,2 kg
uke 27 - 9,3 kg
uke 30 - 10,3 kg
uke 33 - 11,3 kg
uke 35 - 12,2 kg
uke 37 - 13 kg
uke 40 - 14 kg

Jeg har lagt på meg mer enn deg...
Trøst deg med det ;)

Jeg regner med å gå opp ca 20kg da alle andre mødre i min familie gjorde det da de gikk gravide. Har fått mage allerede også...

Det finnes ingen fasit på vektoppgang under en graviditet ;) Vi er jo alle så forskjellige. 

Hittil har jeg lagt på meg 1 kg, med storebror så tok det lang tid før jeg begynte og legge på meg. Tilsammen så la jeg på meg 16 kg sist, fikk maaassse vann i kroppen på slutten 

Vekten står ikke stille her i huset heller. Har lagt på meg 3-4 kg allerede og er i uke 13+5 :-s Magen er veldig synlig og det er ingen tvil om at jeg er gravid for å si det sånn. Sist fikk jeg ikke ordentlig mage før halvgått løp mens denne gang titten den veldig raskt frem. Fortsetter det slik som dette vil jeg se ut som en hvalross til slutt ;-)

Var til legen i uke 10 og da hadde jeg gått opp 4,5 kg :\ :\ :\  men hvis jeg trekker fra litt pga klærne og litt for de 2 literne med vann jeg drakk til frokost så er det kanskje ikke så ille.

Jeg er minus 2 kg ennå.. Ganske greit for jeg har 30 kg for mye uansett! 

takker for svar :)

ja vet vi alle er forskjellige og det ikke er noen fasit svar, men jeg er redd jeg eter for mye, og det kanskje er derfor venta øker.. for eter kanskje litt mer på kvelden enn jeg gjorde..

magen min er også synlig, mest på kvelden da.. men du kan se at jeg er gravid..eller jeg ser det iallefall.. andre sier at det ikke synes, men jeg syns nå magen buler ut.. er ikke vant til mage fra før.

men uansett så ja vekta kommer uansett til å øke.. buksene har begynt å stramme og dette er jo livet fremover... syns bare det er litt uvant å se disse talla på vekta :P

Jeg har gått opp ca 4 kg, og er ca midt i uke 12 . Vet at jeg tillater meg å spise litt for mye på kvelden, men det er fordi det er da jeg er kvalm og småspising er det eneste som holder kvalmen noen lunde i sjakk. Satser på at jeg blir i litt bedre form på kveldstid etter hvert, og heller kan prioritere trim enn mat :-)

Denne gangen hadde jeg heldigvis ikke lagt på meg noe (enda)... Men sist så hadde jeg lagt på meg nesten 4kg innen første sv.kontroll.... La på meg ca 20kg totalt (og som litt overvektig i utgangspunktet så var det helt pyton på slutten!). Men jeg hadde nok mye "skjult" vann i kroppen, fordi jeg gikk ned 13kg innen noen uker etter fødselen. Resten satt som limt på

Jeg har gått ned 2,5 kg, har nok å ta av etter siste graviditet for 9 måneder siden. Går nok fort nok oppover!!

Jeg har gått opp 5 kg og er bare i fjortende uke! Baah, blir vel like mye som sist da:/

Skal innrømme jeg har lagt på meg 6 kg....
Hørres mye ut syns jeg...
Men så har faktisk BMIen min endelig bikka over på 20.
Og jeg har vært undervektig de siste 7 åra, så det er jo en bra ting jeg har lagt på meg.
Skulle bare ønske ikke ALT la seg på magen...

Da jeg sjekka sist her hjemme, for et par uker siden, så hadde jeg nesten lagt på meg 2 kg
-men da jeg var hos legen på fredag så hadde jeg visst kun lagt på meg 300 gram :p

Er visst litt forskjell på vekten her og hos legen ja hehe 
-jeg velger å følge legevekten hehe :D

Hei hei :)

Mitt forrige svangerskap så la jeg på meg 30kg(!) Men masse vann i kroppen da..

Dette svangerskapet tror jeg at jeg har lagt på meg 1kg, men er livredd for at den skal skyte i været igjen :( Nå er jeg 14+4, men er endel kvalm og uvel enda... Håper jeg holder vekta noenlunde i sjakk dennne gangen...

Ønsker alle en fortsatt fin dag :-)

Jeg er 13+2 uker på vei å har lagt på meg 3 kg:p å magen begynner å vises godt, er mange av buksene mine jeg ikke får igjen knappen på lengre;o

Jeg hadde lagt på meg to kg før jeg dro hjemmefra, men frykta at vekta har gjort ett hop på denne USA ferien :P forrige svangerskap la jeg på meg 18 kg men 12 av de var borte når jeg kom hjem fra sykehuset. Så jeg hadde mye vann i kroppen på slutten..

Har gått opp ca 5 kg tror jeg, men er 12 kilo over hva jeg ønsker å veie.. er jo sulten hele tiden og må uansett spise for å stille kvalmen. Regner med å gå opp 10-15 kilo til, har det på følelsen. 
Satser på amming og hardtrening i barseltiden så jeg kommer ned i ønsket vekt da. 

jeg skal visst være snart 13 uker på vei og har alt lagt på meg 6 kg... Jeg fikk mage allerede ved 9 uker.. Og puppene er godt over dobbelt størrelse, fra A til C-cup!

Jeg har to barn fra før, men hun eldste er 12 så det er jo lenge siden. Den gang la jeg "bare" på meg 14 kg. Med nr 2, som nå er 2.5 år, la jeg på meg nesten 24....

Jeg er normalvektig til vanlig og ett år etter at nr 2 var født, veide jeg mindre enn jeg gjorde på tidspunktet jeg ble gravid. Første halvåret spiste jeg hva jeg ville og trente lite pga bekkenløsning. Vekta gikk sakte nedover. Så begynte jeg å trene og ha fokus på kosthold. Da raste det av.

Jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg. Kroppen "husker" ofte vekta di fra før du var gravid ;)

Ps. For min del VET jeg at jeg har gått opp sp mye fordi jeg spiser altfor mye. Men jeg er kvalm 24/7 og det er den eneste måten å holde kvalmen noenlunde utholdelig..

Back
Topp