Vekt..

HeltPåTur

Elsker forumet
Aprilspirene 2025
Gjerne litt fyfy å rette oppmerksomheten mot, men likevel...
Jeg er nokså stabil i vekt, normalvektig, og har allerede gått opp over 2 kg. Er bare 6+1 i dag, er en del kvalm, spiser lite og har også kastet opp en del ganger. Vekten går likevel oppover allerede!

Bryr meg egentlig ikke om selve vekta, men er det slik hos dere også? Er det allerede økt blodvolum feks? Tar vel mer enn bare noen uker før det skjer? Andre ting? Vet jo at ikke det er noe babyvekt i den forstand på en stund enda :p

Har lagt på meg 2-3 kg. Men det meste kom fra eggløsning til sånn ca 5+0. Da var jeg så sykt sulten hele tiden. Nå har jeg faktisk gått ned 1 kg igjen.. men det har nok andre årsaker. Jeg har et ekstremt anstrengt forhold til vekt. Har gårr ned 50 kg en gang på egenhånd, men la på meg igjen. Og nå før vi ble prøvere gikk jeg ned 30 kg, men har nok gått opp igjen totalt 10 nå.

Er vel vanlig å gå opp noen kg i første trimester :) Her er vekta helt stabil, verken opp eller ned. Forrige svangerskap gikk jeg faktisk ned 6 kg første trimester, men tok det igjen og vel så det andre og tredje trimester :p

Sist graviditet fokuserte jeg helt sykt på vekta.. denne gangen har jeg ikke vekt meg å skal nekte å gjøre det hos jordmor. Har ikke noe problem sånn med vekt, men det ble en stor frykt når jeg ble gravid

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke fokusere så mye på vekt. Jeg har hatt venner som har gått opp masse under graviditeten, og de som har gått opp lite, og begge fikk helt sunne friske barn, og har kommet tilbake til normalvekt 1 år etter ☺️ tenker at kroppene våre bare er forskjellige, og at hver graviditet sikkert også er forskjellig

Jeg er nokså stabil i vekt, normalvektig, og har allerede gått opp over 2 kg. Er bare 6+1 i dag, er en del kvalm, spiser lite og har også kastet opp en del ganger. Vekten går likevel oppover allerede!

Bryr meg egentlig ikke om selve vekta, men er det slik hos dere også? Er det allerede økt blodvolum feks? Tar vel mer enn bare noen uker før det skjer? Andre ting? Vet jo at ikke det er noe babyvekt i den forstand på en stund enda :p
Kan tenkes at kroppen din holder på vann også, siden du kaster opp og spiser lite.❤️ Er ikke fett, i hvert fall. :D Hormonene skal man heller ikke kimse av. Mye som foregår.:happy:

Jeg bryr meg ikke om at jeg går opp i vekt, da jeg vet at jeg skal opp, og har gått opp mellom 10-20 kg med de andre! :dead:
Men synes bare det er rart å ha gått opp så "mye" allerede, og lurer litt på hva det kan være. Er vel ca 1 liter økt blodvolum i graviditeten vertfall, men kan vel ikke skylde på det helt enda?:p

Kan tenkes at kroppen din holder på vann også, siden du kaster opp og spiser lite.❤️ Er ikke fett, i hvert fall. :D Hormonene skal man heller ikke kimse av. Mye som foregår.:happy:
Det kan jo hende! Skulle ikke trodd jeg la på meg fett i alle fall, men man vet jo aldri! Hadde håpet å bare gå opp det nødvendige denne gang, da det er et slit å få av de ekstra kiloene etterpå:p men det blir jo som det blir! :)

Har du vært forstoppet? Her svinger vekten min alltid på rundt 2 kg i løpet av en uke, og er fort gjort at bare dagsformen er avgjørende.
Nå har jeg ikke veid meg så ofte lengre, men veide meg ved positiv test, og før legetimen. Så da tok jeg 2 forskjellige dager for å være sikker på hva jeg skulle oppgi til legen. Var nesten 2 kg i forskjell

Jeg er normalvektig, men vet at det kommer til å plage meg om jeg veier meg i svangerskapet og ser vekten stige. Derfor har jeg vært bevisst på å ikke veie meg selv, og når jeg må veies på svangerskapskontroll kommer jeg til å si at jeg ikke vil vite hva jeg veier. Stiller meg nok på vekten og lar bare være å se på tallet. Da er det opp til lege/jordmor å si ifra om det skulle være noe unormalt, og frem til det eventuelt skjer fokuserer jeg på å spise balansert og holde meg noe lunde i aktivitet hver dag:)

Jeg er normalvektig, har gått opp 2-3 kg, selv om jeg pleier å gå ned noen kg når jeg kutter godteri og brus som jeg har gjort nå. Er 6+3

Vekta har ikke rikket seg i det hele tatt hos meg, 7+0 nå. Kaster ikke opp, men har litt dårligere matlyst og blir lettere «bah, nå orker jeg ikke mer av dette, da spyr jeg». Så her er målet å ikke gå ned! Har hatt mye stress i det siste og mindre sofakos, men nå sier kroppen ifra om at den trenger litt mer ro :Heartpink

Du holder nok på væske! Når du kaster opp mye blir det ubalanse i saltene i kroppen din som gjør at væskebalansen blir forstyrret. Viktig å følge opp hos lege dersom det blir svært hyppig over tid. Og når du da spiser lite i tillegg så blir kroppen i ubalanse generelt.:wideyed:

Back
Topp