Vekt

Crmenssta

Flørter med forumet
Litt delikat tema her. Jeg har time hos jordmor på mandag og det jeg det jeg gruer meg mest til er å veie meg der, min forhold med vekten min er vanskelig siden jeg har opplevd spiseforstyrrelser og det stresser meg virkelig. Har lest forskjellige steder som det er ok enten å ikke veie seg (jeg ønsker ikke å være vanskelig) eller veie seg hjemme før konsultasjonen.

er det noen som veier seg hjemme? Hvordan har det vært responsen ifm dette hos jordmor/lege?

jeg skjønner at de fleste ikke kjefter eller kritiserer vekte, men for min del er dette noe mer å gjøre med meg psykologisk som gjør at jeg blir utrolig nervøs og stresset.

Litt delikat tema her. Jeg har time hos jordmor på mandag og det jeg det jeg gruer meg mest til er å veie meg der, min forhold med vekten min er vanskelig siden jeg har opplevd spiseforstyrrelser og det stresser meg virkelig. Har lest forskjellige steder som det er ok enten å ikke veie seg (jeg ønsker ikke å være vanskelig) eller veie seg hjemme før konsultasjonen.

er det noen som veier seg hjemme? Hvordan har det vært responsen ifm dette hos jordmor/lege?

jeg skjønner at de fleste ikke kjefter eller kritiserer vekte, men for min del er dette noe mer å gjøre med meg psykologisk som gjør at jeg blir utrolig nervøs og stresset.

Sniker fra September. Jeg har det samme problemet som deg, hater å gå på den vekten og har tidligere slitt med spiseforstyrrelse, jeg veier meg hjemme. vær ærlig med jordmor om det du har opplevd, og si at du ønsker å veie deg hjemme, pleier ikke å være noe problem det:happy:

Jeg synes også at det er vanskelig å forholde seg til vekten og ha fokus på det. Jeg veier meg hjemme, og det er helt greit. Mange som gjør det. Men det er også helt greit å ikke veie seg, det synes jeg i hvert fall selv i arbeid med gravide :happy:

Har alltid veid meg hjemme, aldri møtt på problemer med det. Anbefaler deg å være ærlig med jordmor om situasjonen, de spør gjerne også om det er noe spesialist de bør ta hensyn til ☺️ Lykke til på første time, jeg har vært heldig begge ganger og fått jordmor jeg har god kjemi med, men greit å vite at det er helt innafor å bytte om noe ikke stemmer

Bare si det med en gang! "Jeg synes vekt er vanskelig, og ønsker ikke å veie meg her. Ønsker at det skal være lite fokus på vekten i svangerskapet" :)

Jeg har alltid veid meg hjemme, det har ikke kommet noen spørsmål rundt det:happy: Gjør det som er best for deg. Det er lov å ikke veie seg også - det er helt og holdent ditt valg.

Dette er barn nr 3 for min del, jeg har med de 2 første kun veid med hjemme og det har eg sakt til lege og jordmor at jeg kun veier meg hjemme denne gang også. Det har aldri vært et problem

Jeg har alltid fått veie meg hjemme. Jeg har spiseforstyrrelser, så de har forståelse for det:) Jeg har allerede gått opp nesten 10 kg på 14,5 uker. Var veldig undervektig før det og måtte ha næringsmidler på blå resept for å fungere. Så at jeg har gått opp er bare positivt, sånn sett..

Sniker. På første kontroll spurte jordmor om jeg pleide å veie meg hjemme eller om jeg ville gjøre det hos henne. Hadde vekta klar fra morgenen, og hun sa ingenting. Er overvektig. Fortalte om frykt for stor vektøkning og vi hadde en veldig fin samtale om det. Hun sa også at jeg kunne veie meg hos henne og hun kunne notere vekt, uten at jeg så den. For min del gikk det fint å veie meg hjemme hver uke, for da ble ikke økningen så stor for hver veiing. Anbefaler deg å ha vekta klar til første kontroll og å snakke med jordmor om dette. De fleste vil ha forståelse også kan dere finne en løsning som passer for deg.

Med første veide jeg meg hos jordmor uten å selv se vekten, andre gangen veide jeg meg hjemme og så vekten til jordmor eller bare skrev det ned selv. Har inntrykk av at de er veldig runde i kantene etter hvordan man selv ønsker å gjøre ting så det trenger du ikke bekymre deg for (:

Jeg fortalte i forrige svangerskap at jeg har hatt store problemer med vekt tidligere og syntes det er vanskelig å skulle diskutere vekt eller vektoppgang da jeg helst ikke vil opp i vekt :banghead: da sa hun at jeg kunne veie meg hjemme, også kunne jeg si hva jeg veide om jeg ønsket. Lovet å si ifra om vekten gikk nedover istedenfor oppover, og det gjorde den mye i begynnelsen. Innen jeg da begynte å gå opp i vekt hadde jeg sånn tillitt til henne at det ikke lengre var et problem ;)

JM spurte meg om jeg ønsket å veie meg der eller hjemme. Da sa jeg bare hjemme. Synes det er best om morningen før mat og klær kommer på.

Bare vær ærlig med jordmor ❤️
Med mine tidligere har jeg veid meg hjemme . Denne gangen gikk jeg faktisk på vekten hos jordmor . Det viktigste er at du er ærlig på vekten når du er på kontroller de «bryr» seg ikke om hva vi veier for å være ekle . Det er jo fordi det er forskjellige ting som gjør at man kan gå opp eller ned i vekt , og derfor må det følges med på .
Jeg «løy» faktisk på vekten i en av graviditetene for jeg følte meg så stor , og da jeg gikk i fødsel så hadde jeg en gedigen unge som
Ville ut. Og skal si det at det ble et himla styr på fødestuen ;) Og i et tilfelle så gikk jeg ikke så mye opp som jeg hadde gjort jevnt over og da hadde ikke baby det bra i magen.

Du skal ikkje føle at du er vanskelig fordi du ikkje ønsker å veie deg. Det er du ikkje. Det er din kropp og din graviditet, og så lenge du ikkje merke at du legger mykje på deg eller tar av, så er det heilt greit å holde seg borte fra vekta.

Berre sei til jordmor at du har eit vanskelig forhold til vekt, og ønsker ikkje å veie deg så lenge det ikkje blir medisinsk nødvendig. Det står du nemlig heilt fritt til å gjer, uten at du på noko måte er vanskelig ❤ eg er i uke 18, vært på kontroll stort sett kvar veke, aldri veid meg, kommer aldri til å gjer det, men tema har heller ikkje blitt tatt opp enda. Mange kommer inn i uke 12-15 og blir pepra med vektspørsmål. Det er så feil, og så irrelevant for dei fleste....

For meg, og tydligvis jordmor også (hu er fantatsisk!) er det så mykje anna som er så viktig og tar mykje fokus at vekt blir heilt irrelevant. Den dagen hu tenker det er på tide med vekt, kommer eg til å sei at eg ikkje kommer til å veie meg. Veldig mykje pga samme grunn som deg ❤

Men altså, eg kommer ikkje til å veie meg i det heile, eg orker ikkje forholde meg til tallet uansett. Første graviditet la eg på meg 30kg, til tross for at eg åt heilt normalt og trente aktivt stort sett heile graviditeten. Så når eg ikkje kan gjer noko annerledes, koffer la det tallet irritere/plage/påvirke? Neitakk. Det blir som det blir!

Jeg veier meg hjemme alle svangerskap og har aldri blitt noe som helst spørsmål ang fra hverken jordmor eller lege. Ingen har brydd seg noe om vekt eller veiing :)

Jeg veier meg ikke ;) Lege og jordmor respekterer det, null stress.. Mitt valg :)

De har bare spørt meg om jeg har veid meg og vet hva jeg veier, eller om jeg vil veie meg der. Så sier jeg hva jeg veier, og det har vært greit :)

Back
Topp