Vekt

MiaNewbie

Blir kjent med forumet
MayDay2021
Hei, jeg sliter en del med å få i meg nok næring. Det er vanskelig da jeg ikke har matlyst og en god del matvarer gjør meg bare kvalm. Jeg gikk fra 84 kg før graviditeten til nå å ligge på 77 kg. Det gir meg en BMI på 25. Var stabil på 78 kg en par uker før jeg veide meg igjen i dag til å ha gått ned til 77kg. 1kg er ikke store forskjellen, men for meg føles det litt sårt når det går den veien.
Derfor spør jeg dere om det ikke er så farlig? Er 15 uker på vei i morgen og har gått ned 7kg fra starten av svangerskapet. Har dere gått opp i vekt nå? På svangerskapskontrollene blir det bare sagt at jeg får prøve å få i meg nok mat, men det er vanskelig. Legen bryr seg ikke stort om vekttapet så langt hvertfall. Kanskje fordi min BMI var i klassifiseringen overvektig?:bookworm:

Vekttap i starten av svangerskapet er ofte ikke noe farlig, men skal helst begynne å peke oppover nå. Så lenge legen ikke synes det er noe skummelt så ville jeg stolt på det.

En måte å få i seg mere mat på er å drikke kaloriene i form av smoothie og lignende. Det hjalp meg veldig når jeg slet med kvalmen og mye oppkast. Dersom du er veldig bekymret for matinntaket kan du be legen om å sende deg til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg ❤️

Jeg har gått ned likt som det du beskriver i begge mine graviditeter. For min del har det stabilisert det seg rundt uke 14 begge gangene.

Jeg har samme utgangspunkt som deg i forhold til vekt og BMI. Verken lege eller jordmor har sagt noe særlig på det så tidlig i svangerskapet. 1 kg kan være forskjell bare på når du gikk på do sist eller mye vann i kroppen. Høres ut som det har stabilisert seg fint. Babyen skal bare veie rundt 100-200 gram nå + et par dl fostervann. Er ikke mye totalt.

Slapp av og tenk at babyen tar det den trenger. Jeg endte tilslutt med å gå opp rundt 4 kg over startvekt sist, ungen var frisk og fin på 3.5 kg når hun ble født til termin. :)

Sist jeg var gravid (11 år siden) så veide jeg mindre etter jeg fikk vesla, en det jeg gjorde før jeg ble gravid. Var ikke noe krise så lenge magen vokste jevnt. Barnet tar til seg det den trenger, så er deg det "går utover".

Jeg også har gått ned i vekt mellom de to kontrollene jeg har vært på, men jeg har litt å ta av, så ser ikke på det som krise. Har mest sannsynlig lagt på meg nå. Skal til jordmor igjen om en uke tror jeg det var...

Uke 17+1. Har gått om 1 kg siden start, har vært en del kvalm men gikk over i uke 11. Har heller ingen matlyst og blir fort mett, så prøver å fokusere på å spise næringsrik mat. Ifølge min jordmor er det ikke så farlig om det svinger litt eller stagnerer litt. Så lenge du ikke går ned mye i vekt (-15/20 kg). Det viktigste er å fokusere på å spise sund å næringsrik mat. :rolleyes:

Første graviditeten min gikk jeg ned fra 60 til 57kg og begynte ikke å gå opp igjen før uke 19. De sa det ikke gjorde noe :p Denne gangen har jeg gått fra 58 til 57kg (15+0 ca)

Har slitt med det samme. Gikk ned fra 68 til 62 kg i første trimester. Er 19+0 nå og endelig gått opp til 64 kg igjen, selv om jeg fortsatt sliter med matlyst og kvalme noen dager. Legen min sa at det ikke var noe å bekymre seg for før uke 24, siden fosteret tar det den har behov for og fortsatt er veldig liten. Problemet er heller at det gir oss mødre mindre overskudd. Hvis nedgangen i vekt gjør at du føler deg ekstra sliten og uvel, så bør du nok ta det opp med lege eller jordmor. Hvis ikke, går det nok helt greit å vente til du er lengre på vei

Last edited:
Har slitt med det samme. Gikk ned fra 68 til 62 kg i første trimester. Er 19+0 nå og endelig gått opp til 64 kg igjen, selv om jeg fortsatt sliter med matlyst og kvalme noen dager. Legen min sa at det ikke var noe å bekymre seg for før uke 24, siden fosteret tar det den har behov for og fortsatt er veldig liten. Problemet er heller at det gir oss mødre mindre overskudd. Hvis nedgangen i vekt gjør at du føler deg ekstra sliten og uvel, så bør du nok ta det opp med lege eller jordmor. Hvis ikke, går det nok helt greit å vente til du er lengre på vei

Jeg har ikke noe overskudd. Ligger stort sett flatt ut og er sykemeldt fremdeles. Derfor jeg ville ha deres erfaringer♥️ Men håper det snur snart og vekten har stagnert mer. Går fremdeles ikke opp, men får følge med videre☺️ Er kun 15 uker og ser flere av dere andre begynte vektoppgang mot uke 19.

Sniker fra juni, i mitt forrige svangerskap gikk jeg ned i starten, begynte ikke å gå oppover før i uke 20, og tok vel noen uker før jeg var på startvekt, ente allikevel opp med 17-19 kg pluss. Mye kan skje ❤️ får du i deg vitamintilskuddet?

Sniker fra juni, i mitt forrige svangerskap gikk jeg ned i starten, begynte ikke å gå oppover før i uke 20, og tok vel noen uker før jeg var på startvekt, ente allikevel opp med 17-19 kg pluss. Mye kan skje ❤️ får du i deg vitamintilskuddet?

Fremdeles 3 uker til uke 20 for min del:Heartred Legen er ikke så bekymra virker det som. Ja jeg tar multivitamin, omega 3 og d vitamin daglig. Fremdeles 1 folsyre tablett også på kvelden siden legen sier jeg skal det ☺️ Har gode målinger på svangerskapskontrollene med blodprøvene hvertfall er bare vekten som ikke går opp og energien som er vekke. Men det er fordi jeg ikke får i meg nok mat enda og matlysten ikke er tilstede. Tvinger i meg så mye som mulig.

Back
Topp