vekt?

Missymi

Forelsket i forumet
Dette synes jeg er litt vanskelig. Det er min første graviditet, så er gjerne litt overnervøs. Har hørt at 'baby tar det den skal ha' og at det er veldig individuelt hvor mye man går opp.. Men likevel.. Jeg har ikke gått opp noe særlig i vekt, og er nå i uke 20+0. Startet ut et sted mellom 68 og 69 kg, og veier idag 70. Til vanlig må jeg prøve å passe litt ekstra på - jeg er enormt glad i mat, og det kan fort bli vektoppgang.. Men nå sliter jeg litt med appetitten, bla pga noe forstoppelse innimellom, og blir mett nesten før jeg har begynt å spise (iallefall sammenliknet med før - haha). Føler jeg spiser så mye (og så sunn mat) som jeg orker - og føler meg ofte "stappet" fordi jeg prøver å kjøre på litt ekstra. Magen vokser jo, og vi har nettopp vært på OUL og sett at alt står bra til med baby - men jeg vil gjerne passe på at vi begge får det vi skal ha. Antar det er strået hysterisk å ta kontakt med jordmor for dette.. men kanskje noen av dere har erfaringer å dele?
 
Last edited:
Jeg ville ikke ikke bekymret meg for vektoppgangen enda det er en stor mulighet for at den plutselig kommer. Babyen skal ha skikkelig vekstspurt fremover, da kommer nok vekten gjerne til å øke litt mer.
Hvis du blir for bekymret så ta kontakt med en jordmor
 
Er 22+3 i dag og har gått opp fra 65 til 68 kilo. Men de to siste kiloene har egentlig kommet de 2 siste ukene. Får ofte høre at jeg ser så liten ut og at folk ikke hadde trodd jeg var gravid. Fikk også høre det med nummer 1. Tror ikke kiloene kom før etter uke 20 da også. Da gikk jeg opp 12 kilo og fikk ei jente på ca 3150.
 
Jeg har også bare gått opp 2 kg, og var hos jordmor i går og spurte om det. Hun sa at så lenge man ikke slanker seg, ikke får i seg næring fordi man er kvalm el, er det bare positivt å ikke gå mye opp i vekt :happy: Dessuten er alle forskjellige, og plutselig kan man rase opp i vekt likevel :hilarious: Er bare 18+2, men har stoor og tydelig mage :love7
 
Jeg gikk nesten ingenting opp med nr 1. Du kunne likså ha beskrevet meg. Men jeg fikk ei sunn jente på 3765 :) Så ikke bekymre deg.
Eneste som var negativ var at jeg fikk avvik på symfemål, men da ble jeg bare henvist til OUL hver gang og da var alt i orden. :)
 
Det med vektoppgang er veldig individuelt.
Noen legger på seg gjennom hele svangerskapet, noen i rykk og napp, noen kommer ganske langt før de legger på seg i det hele tatt...
Høres ut som du gjør ting på en fin måte. Er du bekymret så ta heller sånne gravid-vitaminer og evt tran i tillegg.
 
Kanskje få hjelp med forstoppelsen, tenker jeg? Må jo bli slitsomt i lengden liksom. Finns masse hjelp å få. Ikke noe problem om du ikke har gått opp så mye ihvertfall.
 
Husk på at ikke alle trenger å legge på seg mye. Med førstemann hos meg la jeg på meg 2 kg under heller svangerskapet ☺️ han gikk opp jeg gikk ned
 
Husk på at ikke alle trenger å legge på seg mye. Med førstemann hos meg la jeg på meg 2 kg under heller svangerskapet ☺️ han gikk opp jeg gikk ned
Det kommer an på hva man veier i utgangspunktet. Veier man 50-60 kg før svangerskapet tror jeg at jeg hadde vært bekymret med en vektoppgang på kun 2 kg...
 
Det kommer an på hva man veier i utgangspunktet. Veier man 50-60 kg før svangerskapet tror jeg at jeg hadde vært bekymret med en vektoppgang på kun 2 kg...
Ingen grunn til bekymring da heller. Det er selvsagt avhengig av høyden også, dvs bmi.
Med førstemann veide jeg ca 52, og la ikke på meg. Med andremann veide jeg ca 57, la totalt på meg 2-3 kg. Med nr 3 nå var utgangspunktet 60 kg, nå i uke 18+5 veier jeg ca 63. Bmi har vært normal hele veien, og ingen har vært bekymret. Normalvektige barn.
 
Back
Topp