Vekt

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg vet ikke hva jeg vil med denne tråden, kanskje bare skrike ut "jeg er så jævlig redd for å legge på meg mye!!"
For det er jeg.
Jeg er slank/lubben men likevel aktiv, trener og sykler mye.

Men jeg legger veldig lett på meg. Det er kanskje det som skremmer meg.
Så jeg må holde meg i skinnet for å ikke spise for mye. For meg holder ikke den holdningen at "nå er jeg gravid, så nå skal jeg kose meg". Jeg er relativt sunn, og vil være sunn nå som jeg er gravid.
Det kommer et liv etter fødsel også hvor jeg vil ha energi og overskudd til å være mor, aktiv med barnet og være tilfreds med meg selv. Og det er tungt hvis man er tjukk. Har vært tjukk en gang, og det skal jeg aldri bli igjen.

Men nå har jeg så lite lyst å trene, har lite energi, er trøtt og uggen.
Jeg satser på at det går over.
Jeg har som mål å iallefall gå en tur hver dag, med mindre jeg har trent. Det er også fordi det er deilig å gå tur, og det er bra for meg, kroppen og graviditeten og en fremtidig fødsel.

la på meg 25 kg under begge svangerskapene mine, alt gikk bort etter halvannet år begge gangene. Grunnen; fordi jeg spiste mer enn jeg ellers gjør, og ikke nødvendigvis drittmat, men jeg var veldig veldig sulten under svangerskapene, så da spiste jeg da ;)

la på meg 25 kg under begge svangerskapene mine, alt gikk bort etter halvannet år begge gangene. Grunnen; fordi jeg spiste mer enn jeg ellers gjør, og ikke nødvendigvis drittmat, men jeg var veldig veldig sulten under svangerskapene, så da spiste jeg da ;)

Det er bra du er avslappet.
Jeg stresser bittelitt med det.
Jeg vet det blir noen kg ekstra, men er redd for de ekstra kiloene utover de 10-12kg som kommer med svangeskapet.
Jeg vet alt er en balanse, kosthold og aktivitet.
Men det er ikke alltid så lett å holde.

Avslappet er jeg ikke, har forhistorie med spiseforstyrrelser i tillegg. Men kroppen forandrer seg under svangerskap, slik er det bare. Noen legger på seg mer enn andre ;)

Beklager, jeg tolket innlegget ditt som at du tok lett på det.

Anstrengt forhold til mat har jeg hatt lenge, siden tidlig tenårene. Slitsomt i grunn.
Men det går greit i hverdagen, har det bra stort sett. Men kjenner at dette stresser meg litt.
Men det går vel bra.

Jeg er også redd for å legge mye på meg. Enkelt og greit fordi jeg ikke ønsker å bli så tung med tanke på det aktive livet jeg lever. Har alltid vært slank, og trøster meg med at familie med barn har gått ned alle gravidkiloene i ammeperioden. Håper dette kommer til å skje meg også. Andre endringer er jeg helt inneforstått og ok med at kommer til å skje med kroppen min, men signerer trådstarter her med at jeg ønsker å være en sunn mamma med masse energi til lille når den kommer. Dette virker for meg vanskeligere dersom vekta øker masse

Helt enig!
Og det er tungt å gå ned i vekt, og særlig i en tid hvor man har små barn og ikke kan sette seg selv først.

Jeg veide 90kg da jeg ble gravid sist, var kjempe redd for å legge på meg hele veien, men klarte ikke styre unna cravingsene mine. Likevel gikk jeg «bare» opp 14kg. Da jeg ble gravid igjen nå veide jeg 83. Det er jo bare 18 mnd siden jeg fødte, så jeg gikk ned kiloene mine pluss litt til sist. Er litt bekymra for å gå opp mye nå og ikke få de av igjen, men samtidig tenker jeg at DET får jeg ta son det kommer! Jeg orker ikke bry meg :)

Nå veide jeg rundt 70 kg da jeg ble gravid. Er allerede gått opp ganske mye da jeg for det meste sover og spiser når jeg ikke er på jobb. Satser på å starte med yoga etterhvert.

Jeg tenker nok også mye på vekta, selv om jeg prøver å ha et avslappet forhold til det. Jeg er gravid for første gang, så kan ikke sammenlikne med tidligere svangerskap. Håper i hvert fall som deg at energien kommer tilbake snart så jeg kan være litt mer aktiv - da vil jeg føle meg bedre :Heartred

Jeg tenker nok også mye på vekta, selv om jeg prøver å ha et avslappet forhold til det. Jeg er gravid for første gang, så kan ikke sammenlikne med tidligere svangerskap. Håper i hvert fall som deg at energien kommer tilbake snart så jeg kan være litt mer aktiv - da vil jeg føle meg bedre :Heartred

Vi satser på det :) <3

Jeg gikk opp bare 7,5 kg forje svangerskap.
Har litt ekstra kg, men 7,5 kg forsvant etter 5 dager. Tror kg’ene forsvinner fort. :)

Jeg er overvektig og også noe redd for å legge på meg for mye. Jeg har tidligere tenkt at å lytte til kroppen var viktigst, også når det gjelder sult, men som legen min forklarte -vi i norge trenger ikke høre på den konstante sulten, for babyen tar av reservene som de aller fleste har uansett. Hadde vi bodd i Afrika hadde det vært en god egenskap å bare tenke på mat under graviditeten, men det gjør vi ikke.
Det hjelper meg å tenke på det når jeg tar halvparten av middagstallerkenen som jeg egentlig føler jeg kunne spist, men blir jo mett selv av det :)

Eg la om kostholdet i forrige svangerskap, kutta raske karbohydrater. Det hjalp meg veldig for eg gjekk kun opp to kilo. Men eg klarte ikkje vere like streng etter fødsel

Jeg var 83 og 88kg i de tidligere svangerskapene og veide 91 og 92kg ved fødsel. Gikk mye ned på begynnelsen pga bedre spisevaner. Ofte og lite istedenfor for mye og sjelden.
Nå derimot er jeg 88kg og har allerede gått opp 3kg :hilarious: jaja..

Jeg skjønner deg godt. Jeg legger ekstremt fort på meg i svangerskap . Har bestemt meg for å være ekstra forsiktig hva jeg putter i meg denne gang, samt gå tur hver dag så lenge formen tillater det . Jeg bør ikke gå opp mer enn 10 kg ( veier 93 nå, 167 høy, har 30 kilo igjen fra de 3 siste sv.skapene....)

Mitt kraftigste symptom på graviditet i første trimester er sult. Jeg spiser sunt, men alt for mye og legger alltid på meg mest i første trimester. Forrige gang hadde jeg lagt på meg 13kg halvgått (mesteparten av det i første trimester) og endte på 16 opp totalt. Da jeg veide meg før helga var jeg 7+2 og foreløpig opp 4 kg. Håper jeg klarer under 10kg opp første trimester denne gangen.

Back
Topp