Vekt

Glapia18

Betatt av forumet
er i uke 26 snart og har gått opp 1 kg. Magen vokser og sf mål er normalt...

Jeg er tynn i utganspunktet...

Gikk bare opp 7 kg med de to forrige så uroer meg ikke. Det er mer tiden etter.. jeg raser ned i vekt når jeg starter å amme..og da frykter jeg 48 kg igjen som jeg var med siste mann! Jeg måtte slutte å
Amme. ! Noen tips?

Jeg klarer jo ikke presse i meg mer enn jeg klarer.... litt redd for tiden etterpå....

Ingen gode råd, håper å gå opp minst mulig og ned mest mulig etterpå..
noe du kan spise som er sunt ig mer kaloririkt enn det du spiser nå? Hva med en smoothie på kvelden med banan, avocado, frosne jordbær, skyr, egg og juice?

Jeg har vel gått opp 5 kg nå, med de to andre har jeg gått opp ca 12kg. Jeg har ammet lenge begge ganger og ender også på 48kg etter en stund. Jeg stoppet ikke å amme, men forsøkte å spise oftere. For eksempel spiser jeg ikke kvelds til vanlig, men det gjorde jeg ved amming. Dessuten har vi en tynn 4.5-åring så vi kjører næringstett mat til hele familien: meierismør, ingen lett-produkter og fløte:-) Tenker dessuten ikke så mye på vekt så lenge jeg vet jeg får nok mat i meg og kroppen fungerer fint[emoji4]

Ingen gode råd, håper å gå opp minst mulig og ned mest mulig etterpå..
noe du kan spise som er sunt ig mer kaloririkt enn det du spiser nå? Hva med en smoothie på kvelden med banan, avocado, frosne jordbær, skyr, egg og juice?

Ja jeg spiser veldig kaloririkt føler jeg allerede. Tenker ikke over hva jeg spiser omtrent og spiser mye.. men jeg vêt rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Håper å amme så lenge som mulig!

Jeg har vel gått opp 5 kg nå, med de to andre har jeg gått opp ca 12kg. Jeg har ammet lenge begge ganger og ender også på 48kg etter en stund. Jeg stoppet ikke å amme, men forsøkte å spise oftere. For eksempel spiser jeg ikke kvelds til vanlig, men det gjorde jeg ved amming. Dessuten har vi en tynn 4.5-åring så vi kjører næringstett mat til hele familien: meierismør, ingen lett-produkter og fløte:) Tenker dessuten ikke så mye på vekt så lenge jeg vet jeg får nok mat i meg og kroppen fungerer fint[emoji4]
Ikke sant!

Kjører også full fettrikt mat her! Tenker heller ikke så mye på vekten i seg selv. Men når du er 48 kg og 173 høy så er du tynn og det kan umulig være helsesunt for kroppen!

Småspis nøtter konstant, kjøp næringsdrikker på apoteket(men de er ganske dyre..) ikke spar på kaloriene generelt sett, der er jeg heldig som er glad i majones og smør, haha! Med førstemann gikk jeg opp bare 4kg, raste ned 21kg før lille var 6mnd. Endte på 53kg og det var grusomt, så skjønner hva du mener. Nå spiser jeg det jeg vil, har ikke sjans til å få i meg nok kcal om jeg skal spise bare sunt også, men jm mener at så lenge det øker inntaket mitt så er det bra:) drikk helmelk øker også inntaket en del. Småspiser mye mellom måltidene. Har til nå økt med 2kg og er ganske fornøyd med det, forrige svangerskap økte ikke vekten før uke 26. Sa til jm at jeg ønsket å gå opp 15kg denne gangen, da jeg aldri rakk å legge på meg igjen, så startet 10kg lettere denne gangen:( men det mente hun var urealistisk, og sa at jeg skal være fornøyd om jeg klarer 10kg. Men da er jeg fremdeles lettere enn når jeg fødte sist.. så jeg spiser for harde livet, sitter ekstra lenge ved middagsbordet og prøver å småspise litt til:p

Ikke sant!

Kjører også full fettrikt mat her! Tenker heller ikke så mye på vekten i seg selv. Men når du er 48 kg og 173 høy så er du tynn og det kan umulig være helsesunt for kroppen!

Jeg er bare 167, så da skjønner jeg bekymringen din! Har du hørt med lege? Mister man ikke melken om en er veldig undervektig, det er vel en sterk indikasjon på at din kropp ikke har det bra? Det viktigste er at du spiser godt og riktig og formen din er fin. Mer enn det kan du ikke gjøre. Om du må avslutte ammingen fordi din helse ikke er god er ikke det noe nederlag, men du er heldig som vet om problemstillingen i forkant og kan forsøke å gjøre noe med det[emoji4]

Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å velge mat med mye kalorier. Nøtter er nevnt. Faren med småspising er at man ikke blir skikkelig sulten til måltidene, og ender opp med å totalt sett spise mindre. Det har jeg merket at har skjedd meg i perioder; har trodd at jeg har spist mer pga mye snacks, men så har jeg egentlig spist mindre.

Da jeg ammet sist spiste jeg sikkert 5 kg marsipan de første to månedene (var før jula[emoji1]), men gikk ned i vekt uansett. Jeg har vært heldig å gå opp passe mye som gravid og finne tilbake til vanlig vekt etter ei stund uten spesielle tiltak. Det må være kjipt å slite med vekt uansett om i hvilken retning!

Tenkte jeg skulle foreslå akkurat det samme som de over, altså velge energitette matvarer.. også å bruke mye olje i mat da - både i bakst om du baker og til steking av mat.. det metter i alle fall ikke, men er veldig kaloririkt :) gikk ikke opp noe i starten selv og prøvde å putte inn ekstra kalorier i alt, så skjønner frustrasjonen!

Næringsdrikkene på apoteket kan du be legen din om å få på blå resept [emoji106] Han/hun er vel klar over problemstillingen, så det burde ikke by på problemer. De kan være fine å bruke i smoothie feks. Håper du klarer å lage en plan over inntak også etter fødselen, slik at du får i deg nok næring til i hvertfall holde vekten mens du ammer. Kan en tur til ernæringsfysiolog være noe? Kanskje en med spisskompetanse på feltet? Spør jordmor om en anbefaling, så vil nok fastlegen din kunne hjelpe deg med henvisning.
Lykke til [emoji8]

Back
Topp