Vekt....

Anna77

Betatt av forumet
:smiley-ashamed005 Forsåvidt ett "pinlig" tema å ta opp....
Eg er høg (184 cm), lange tynne armer og bein, aldri vært overvektig, å håper at eg ikkje blir det i svangerskapet heller! Har aldri veid over 79 kg. Når eg blei gravid, var eg på "matchvekt" 68 kg, følte meg OK. Pga lite matlyst gikk eg ned noken kg i starten. Nå har eg passert 70 med god margin, på rekordfart. + 1,8 kg fra sist veke! Syns at det er skremmande! Vekta stoppa på 73,8 i dag..

Men punkt 1, har slutta å trykka i meg smågodt :rolleyes: (Snopefri november!)
Punkt 2 - fortsetta å gå på tur....
Punkt 3 - prøva å eta sunnare...

Har ikkje tenkt å slanke meg, men prøva å få kontroll øve eget inntak...

Veier meg kver mandag, å skrive opp i almanakken.... Andre som kjenner seg igjen? Eller e eg "sjuk" ? formen e fin, men eg syns ikkje at eg sjølv er noke fin. Føle meg bare litt tjukkere.... Puppe og mage, ikkje jevnt fordelt over kroppen :oops: Blir litt flau når andre nevner at eg har fått mage! Uvant!

Oppi det heile, tenker eg faktisk at eg har en baby inni meg, å DET er jo heilt fantastisk :Heartred:Heartred:Heartred

Jeg synes også det med vekt er vanskelig. Lå lenge på stabil vekt etter å ha gått ned igjen starten av svangerskapet. Nå har jeg gått opp ca 4 kg halvveis i dette svangerskapet. De har kommet de siste ukene, og det slo meg om det er en sunn eller usunn oppgang. Satser på at det er normalt og at det også skyldes at magen og babyen vokser. Ellers synes jeg du Bør forsøke å være stolt av magen og se frem imot det som skjer inni der :)

Syns vekta går veldig i rykk og napp, så vi må vel bare godta det så lenge vi ikkje er kjempeusunne og kan gjere noe med det.
Eg et sunt, mykje frukt, men i helgane kjøper mannen alt mulig usunt som eg bare tar siden det står framme, så det må eg slutte med!
Og så blir det for lite trim, for har ikkje energi anna enn i helgane, så masse dårlig samvittighet.

Jeg har er 163, og aldri hatt ett godt forhold til kroppen min. Men hjelpes, jeg har aldri veid over 55 før og nå er jeg over 60, har lagt på meg en del på hoftene og magen har jo blitt større. Men så lenge bebi har deg bra så får det bare være tenker jeg, spiser ikke veldig mye godteri da jeg ikke har lyst på det lenger, og har et normalt kosthold :) men mamma gikk opp 28! Kilo med meg så krysser fingre for at jeg slipper det :o

Er nok litt rundt i kantene fra før av, men gått ned over 10 kg siden jeg ble gravid siden jeg brukte de første fire mnd på å kaste opp. Veide meg hos legen forrige uke, og da hadde jeg gått opp en kg! En hel kg! :)

Er vel helt normalt å gå opp noen kg, og dersom du er normalvektig er det vel anbefalt ett sted mellom 10-15 kg eller noe sånn? Bare passe på å følge med på at det ikke er vannvekt du legger på deg, det kan jo være tegn på helt andre ting.

Ganske imponert over gravide som klarer snopefri november, det kaller jeg selvkontroll! :gen053

Ikke stress med vekta, prøv å spise sunt og variert og vrikk litt på stumpen iblant om bekkenet tillater det :)

Man skal jo legge på seg som gravid - det bor jo en baby der inne, med morkake og fostervann. Blodvolumet øker, og brystene gjør seg klare til å amme :) i tillegg så trenger du litt ekstra fett på kroppen for å ha litt å ta av når baby er født og du kanskje skal amme og gå oppe med nattevåk ;) vær stolt av kroppen din, tenk, du lager faktisk ett helt nytt menneske med den ❤️

En vektøkning på ca 12kg er anbefalt for friske og normalvektige gravide - så du har mye å gå på. Noen legger på seg mer, noen mindre - det viktigste er at du og baby er friske og får de næringsstoffene dere trenger. Spis sunt og godt, så ordner kroppen din med resten - tenk så utrolig flink kroppen din egentlig er :)

Jeg er helt sikker på at du ser helt fantastisk ut med kul på magen, selv om det er uvant - babyhuset ❤️

Sniker fra mai15. Amming er utrolig energikrevende, så du trenger å gå opp litt mer enn babyvekt når du er normalvektig i utgangspunktet. Generelt er jeg opptatt av at man selvsagt skal leve så sunt som mulig, men ikke vær opptatt av tallene på vekta! (Unntatt hvis du går opp veldig mye på veldig kort tid, det kan vel være tegn på svangerskapsforgiftning om jeg husker rett.) Kroppen forandrer seg, men det gjør den for at babyen din skal få det bra både inni magen og når den kommer ut!

Så lenge man legger jevnt på seg så er det fint... Her har jeg å gått opp nesten 2 kg på en uke.... Så lenge d ikke fortsetter sånn hver uke tenker jeg d er helt greit... Lagt på meg totalt 5-6 kg til nå og er 23 uker... Så lenge man ikke pakker i seg masse mer mat enn man bruker og masse snop så er d helt greit:) myyyye av vekten forsvinner etter fødsel og amming ;)

Kjenner meg veldig igjen. Jeg gikk opp 3kg ca frem til uke 20. Jeg var veldig sliten frem til da, så det var mye sofasliting :-) hehehe! Nå har jeg gått opp 7kg (uke24). Legen sa det var helt prima vekst. Så lenge du spiser sunt og beveger deg litt hver dag så er det jo kjempe:-) men det er veldig farlig å slanke seg i graviditet... hvordan går snopefri? Kjenner det suget har begyny hos meg:-(

Kjenner meg veldig igjen. Jeg gikk opp 3kg ca frem til uke 20. Jeg var veldig sliten frem til da, så det var mye sofasliting :) hehehe! Nå har jeg gått opp 7kg (uke24). Legen sa det var helt prima vekst. Så lenge du spiser sunt og beveger deg litt hver dag så er det jo kjempe:) men det er veldig farlig å slanke seg i graviditet... hvordan går snopefri? Kjenner det suget har begyny hos meg:-(
Takk for svar! Eg e flink te å bevega meg, litt flink iallefall!

Snopefri går foreløpig veldig fint!! Kjenne jo at søtsuget melder seg innimellom :schocked028 men har holdt meg vekke sålangt! Stolt!! Har hatt lyst på mange gonger, var en skikkelig smugeter..... Men ikkje rørt noke! Har skrelte gullerøtter i kjøleskapet, å har kost meg med yoghurt / musli (liker ikkje melk!) å tenker at dette kan eg klara! Koss går det med deg då? Tips å dela? Smoothie e og enn grei "søtsak":Heartred

Så lenge man legger jevnt på seg så er det fint... Her har jeg å gått opp nesten 2 kg på en uke.... Så lenge d ikke fortsetter sånn hver uke tenker jeg d er helt greit... Lagt på meg totalt 5-6 kg til nå og er 23 uker... Så lenge man ikke pakker i seg masse mer mat enn man bruker og masse snop så er d helt greit:) myyyye av vekten forsvinner etter fødsel og amming ;)
Snopeting har alltid våre min største last her i livet.... Så nå prøve eg meg på snopefri november....
Håpa å klara gjennomførast det!

Eg har en kropp som består av lange arma og bein, kun lagt på meg på pupper og mage! Men det gjere jo ingenting!!! Som du seie, så forsvinne nok møje etterpå, må bare skjerpa inntaket litt :schocked028!

Eg er litt under 170 og veier no 60, altså rundt 3-4 kilo fra startvekta, og eg fikk høre at eg hadde ikkje gått opp så masse som gjennomsnittet. Er normalt å gå opp ca 7kg i uke 22 leste eg :) stresser ikkje med det da. Spiser ok sunt :)

Prøver å holde meg til gulrøtter og smoothie, men jobber i matbutikk, så det blir fort en liten sjokobit iløpet av dagen ;-) hehe

Hva er egentlig "normalt", eller gjennomsnittlig, å gå opp på de ulike tidspunktene i svangerskapet?

Er selv i uke 21 nå, og har gått opp 2 kilo

Jeg gikk opp ti kg totalt sist og det er vel egentlig ikke så mye, man kan fint legge på seg 10, 15 og 20 kg som man kan kvitte seg med kort tid etter fødselen. Jeg hadde en to- tre kg som var stuck (og som jeg ikke gjorde mye for å bli kvitt) Men resten rant av etter kort tid. Ikke alle som blir kvitt alt etter fødselen, men å ha et sykelig fokus på vekt syns jeg blir skummelt i et svangerskap. Man trenger ikke spise godteri, det har aldri vært sunt, men ikke heng dere opp i vekta jenter, det er så mye annet å tenke på under et svangerskap!

Hva er egentlig "normalt", eller gjennomsnittlig, å gå opp på de ulike tidspunktene i svangerskapet?

Er selv i uke 21 nå, og har gått opp 2 kilo
Noen legger på seg mye i begynnelsen, andre på slutten. Andre legger ikke på seg noe særlig, men så lenge babyen har det bra er alt like normalt.

Jeg har gått opp ca 5 kg, er 23 uker nå. Jeg har gått opp ca 16 med de to andre, og ikle hatt problemer med å komme tilbake til normal vekt etter det. Regner med at vektøkningen skyter fart frwmover :)

Amminga sugde kiloene av meg etter første fødsel, så tenker det er greit om jeg legger på meg litt mer denne gangen. Forrige gang la jeg på meg 10kg i svangerskapet, og gikk ned 17kg i løpet av de første mnd etterpå. Er nå 20 uker på vei, og har foreløpig ikke lagt på meg et gram. Begynner nok å gå opp snart :)

Jeg er 20+4 nå og lagt på meg rett over 8 kg fra start. Føler jeg har vokst mye bare på to uke.. Spent på hvor dette ender. Spiser ikke noe spessielt usunt og trener, men tor nok det går litt i rykk og napp..

Back
Topp