Vekt som varierer fra dag til dag

S-40597963

Andre møte med forumet
Hei De siste dagene har vekten variert flere kilo morgen til kveld. En dag normaliserte det seg igjen,
men ikke helt nå. I går var det 3-4 kilo forskjell morgen og kveld. Det er åpenbart væske, for kostholdet er normalt og sunt. Nå har jeg to kilo mer enn i går morges. Totalt med de to kiloene gått opp 6 kilo, er i uke 27. Redd for at det nå renner på ti kilo med væske

Skal snakke litt med jormor, bare for å utelukke svangerskapsforgiftning. Har nemlig også ganske vondt i ribbein, men det tror jeg både kan skyldes en forkjølelse eller at babyen vokser.

Andre som opplever svingninger i vekt? Og pleier det å gå tilbake igjen eller blir mesteparten av væske-kiloene værende?

Har du digital vekt? Jeg har også hatt kilovis forskjell fra dag til dag/morgen til kveld, men når det har vært veldig stor endring har det faktisk skyldtes selve vekta eller underlaget som vekta står på :)

Ellers hadde jeg mye vann i kroppen forrige svangerskap, det stabiliserte seg aldri mens jeg gikk gravid, men rant av omtrent før vi kom hjem fra sykehuset.

Uansett lurt å drøfte med jordmor i tilfelle det er noe bakenforliggende som svangerskapsforgiftning☺️

Hos ikke-gravide, friske voksne er det visst ikke uvanlig at vekten fort kan variere med i alle fall en kg eller to, hvis man for eksempel veier seg om morgenen, og sammenlikner med vekta på ettermiddag eller kveld.

Jeg har selv testa det ut flere ganger. :) Av den grunn pleier jeg å ikke veie meg mer enn et par ganger i uka, og under samme forhold hver gang (om morgenen, uten klær, etter toalett og før frokost). Som gravid har jeg begynt å legge inn målingene i Nørs-appen, og ser på hvordan vekten utvikler seg (over uker og måneder).

Men som gravid er det sikkert klokt at du også tenker på ødem og andre ting som kan bidra til at vekta svinger mer enn vanlig, og at du planlegger å prate med jordmor hvis du føler deg bekymret. ☺️ Føler du deg hoven i beina/kroppen om kvelden?

Har du digital vekt? Jeg har også hatt kilovis forskjell fra dag til dag/morgen til kveld, men når det har vært veldig stor endring har det faktisk skyldtes selve vekta eller underlaget som vekta står på :)

Ellers hadde jeg mye vann i kroppen forrige svangerskap, det stabiliserte seg aldri mens jeg gikk gravid, men rant av omtrent før vi kom hjem fra sykehuset.

Uansett lurt å drøfte med jordmor i tilfelle det er noe bakenforliggende som svangerskapsforgiftning☺️
Ja, har også lurt på om det kan ha noe med vekta å gjøre. Skal få samboeren til å veie seg, så ser vi om det er samme greie der! Sjekka med jordmor i dag, som sa at variasjoner i vekt er veldig vanlig og at det er de virkelig store svingningene de er obs på. Skal se an hvordan det utvikler seg over noen dager, men er heldigvis ingen tegn på svangerskapsforgiftning.

Hos ikke-gravide, friske voksne er det visst ikke uvanlig at vekten fort kan variere med i alle fall en kg eller to, hvis man for eksempel veier seg om morgenen, og sammenlikner med vekta på ettermiddag eller kveld.

Jeg har selv testa det ut flere ganger. :) Av den grunn pleier jeg å ikke veie meg mer enn et par ganger i uka, og under samme forhold hver gang (om morgenen, uten klær, etter toalett og før frokost). Som gravid har jeg begynt å legge inn målingene i Nørs-appen, og ser på hvordan vekten utvikler seg (over uker og måneder).

Men som gravid er det sikkert klokt at du også tenker på ødem og andre ting som kan bidra til at vekta svinger mer enn vanlig, og at du planlegger å prate med jordmor hvis du føler deg bekymret. ☺️ Føler du deg hoven i beina/kroppen om kvelden?
Lurt å ikke veie for ofte sikkert ja. Skal prøve å bare gjøre det en morgen i uka :) man kan jo fort bli litt besatt!

Jeg holder meg bevisst unna vekten da jeg vet at jeg henger meg opp i det.. har tidligere hatt et anstrengt forhold til vekt/mat og begynner fort å stresse og så blir det jo helt feil når jeg vet at vekten SKAL gå sakte men sikkert oppover… veier meg hos jordmor og maks 1 gang i uken hjemme…

Har dager jeg føler meg som en stor blubb og dager der jeg er veldig fornøyd da vektøkningen denne gangen ikke er så voldsom som første gang! (Gikk opp nesten 30kg !)

Mtp svangerskapsforgiftning er det som regel flere symptomer som kommer samtidig, men veldig stor økning over kort tid er selvsagt noe å være obs på! :Heartred

Ingen grunn til å veie seg hver dag, jeg veier meg kanskje annenhver måned og gjør det samme med pasientene mine, eventuelt hver måned om de føler det er grunn til det (bekymring for høy/lav vektoppgang). Ved svangerskapsforgiftning ville ikke vekten din variert gjennom døgnet, og smertene sitter i lever (ikke ribbein, og bare på høyre side) og kommer akutt og økende samtidig med andre symptomer, det er ikke litt vondt over lang tid. Det er et sent tegn på svært alvorlig svangerskapsforgiftning, ikke et typisk tegn det starter med :)

Vekten min varierer noe voldsomt. Er uke 25 nå, og vekta kan vise opp i mot 4-5 kg forskjell fra dag til dag. Dropper å veie meg på dager jeg føler meg spesielt oppblåst/forstoppet, og tar heller veiing på morgen før frokost på dager jeg føler meg «normal» :smiley-ashamed004

Back
Topp