Vekt snik

Snuppa mi som er født mai 2012 er ikke i nærheten av å veie 15 kg :p
Hun var vel nesten 12 kg sist vi sjekket for to mnd siden.
Så lenge de følger kurven sin så er det bra ;-)

Men ja vekt og barn er fascinerende :)
 
Veslegutt er født i desember 2014. Han veide da 3180 og var 51 cm. Nå veier han 8,5 kg og et 72,5 cm.
 
Har sneket litt rundt på 2014 forumene i dag, og ser at mange av 2014 barna veier 11-15 kg. Noe som høres helt normalt ut. Og de jeg kjenner med 2014 barn veier også omkring der og ser friske og sunne ut. Skjønner jo at høyden har litt å si, men min på 8 kg virker ikke tynn (slank ja, men ikke tynn). Men er jo et stykke unna 11-15 kg :p Hvor store er 2014 barna? (Ikke dra i gang en vekt debatt, det er ikke poenget her. Er bare litt fascinert over hvor ulike barna er :) )
Desember 2014 gutten er: 10,3 kg og 73 cm.
Men storebror oktober 2012 er bare 12 kg og 82 cm. Var 9,1 kg ved 15 mnd.
 
Mener du virkelig at det er normalt at en på 1 år veier 11-15 kilo:eek:
Min gutt som er to år eldre veier i dag 13 kilo :)

Barna født i 2014 er mellom 1 og 2 år :) Avhengig av når de er født... Har sneket litt rundt på forumet som sagt, og da virket det som om mange var mellom det. Mulig jeg formulerte litt dårlig ift om det er normalt, men virker relativt vanlig i alle fall. For å se hva som er vanlig bør man vel bruke percentil skjena (gjerne de fra Bergen og ikke WHO sine (selv om anbefalingen er å følge WHO sin), det gir en pekepinn på hva som er vanlig i Norge...)
 
Hvor gammel er ho da ?.Har hs sakt noe da? Mi på 10 mnd er 8,5 kg og 68,5 hm:p så altså lav ihvertfall ;) gutten min var ca 10kg tror jeg på 15mnd kontrollen og 80cm tror jeg !

Min er 8 kg og 75 cm. Gutt da :) De er jo i snitt større enn jentene ;)
 
Hvor gammel er ho da ?.Har hs sakt noe da? Mi på 10 mnd er 8,5 kg og 68,5 hm:p så altså lav ihvertfall ;) gutten min var ca 10kg tror jeg på 15mnd kontrollen og 80cm tror jeg !

HS sa ingen ting, bare følger med på vekt/lengde, er der annenhver måned nå.
 
Tittet på vekstkurvene fra Bergen (kun norske barn). Der er laveste percentil på 1 år litt over 8 kg og høyeste på 2 år 15 kg. Så da faller vel 11-15 kg innenfor hva man kan kalle normalt for 2014 barna... Ref. innlegget til Tante Bassa og mitt svar om at jeg ikke hadde sjekket kurver.
 
Mars 2014 her, han veier ca litt i overkant av 12 kg.
 
Tittet på vekstkurvene fra Bergen (kun norske barn). Der er laveste percentil på 1 år litt over 8 kg og høyeste på 2 år 15 kg. Så da faller vel 11-15 kg innenfor hva man kan kalle normalt for 2014 barna... Ref. innlegget til Tante Bassa og mitt svar om at jeg ikke hadde sjekket kurver.

Da er jo 15 kilo helt i toppen på kurven, så vil jo ikke kalle det normalen for 2014 barna.
Det er store variasjoner når det gjelder vekt, men synes 2014 barna er veldig store i forhold til både mine barn og andres om 15 kilo er det normale :)
Og det var vel mer 15 kilo jeg reagerte på enn 11 :)
Men vi er som vi er og kommer heldigvis i alle mulig former :)
 
Last edited:
Da er jo 15 kilo helt i toppen på kurven, så vil jo ikke kalle det normalen for 2014 barna.
Det er store variasjoner når det gjelder vekt, men synes 2014 barna er veldig store i forhold til både mine barn og andres om 15 kilo er det normale :)
Og det var vel mer 15 kilo jeg reagerte på enn 11 :)
Men vi er som vi er og kommer heldigvis i alle mulig former :)

Enig i at 15 kg er over normalen, det er jo over 90 percentilen. Men dog ikke helt uvanlig heller. Tror ikke vi er så uenige egentlige og ikke hatt til hensikt å kverulere/krangle med deg, bare så det er sagt :D Poenget mitt var vel at mange ab de jeg kjenner og de på forumet har barn på 11-12-13 kg (det er vel gjennomsnittet og kanskje litt mer) og aldri tenkt at de er spesielt store. Men synes ikke min ser liten ut heller, men er bare 8 kg... Synes også at mange av 2014 barna er store i forhold til mitt når jeg bare ser på tall, men når jeg ser på ungene, så virker ikke forskjellen så stor :)
 
Enig i at 15 kg er over normalen, det er jo over 90 percentilen. Men dog ikke helt uvanlig heller. Tror ikke vi er så uenige egentlige og ikke hatt til hensikt å kverulere/krangle med deg, bare så det er sagt :D Poenget mitt var vel at mange ab de jeg kjenner og de på forumet har barn på 11-12-13 kg (det er vel gjennomsnittet og kanskje litt mer) og aldri tenkt at de er spesielt store. Men synes ikke min ser liten ut heller, men er bare 8 kg... Synes også at mange av 2014 barna er store i forhold til mitt når jeg bare ser på tall, men når jeg ser på ungene, så virker ikke forskjellen så stor :)

Jeg var bare litt sjokkert over at du hadde kommet over så mange 2014 barn på 15 kilo jeg. :p
Hvor lang er din gutt da? Som voksene så bærer jo barn også vekt og lengde ulikt. Så man ser kanskje ikke at det er så stor forskjell :)
 
September 2014. Veide 3,5 kg.
Nå 15 mnd: 10,5kg. 78 cm.
 
Mi er vel rundt 8 hun også. Lang og slank. Kom 2.5 mnd før hun da.
 
Da er jo 15 kilo helt i toppen på kurven, så vil jo ikke kalle det normalen for 2014 barna.
Det er store variasjoner når det gjelder vekt, men synes 2014 barna er veldig store i forhold til både mine barn og andres om 15 kilo er det normale :)
Og det var vel mer 15 kilo jeg reagerte på enn 11 :)
Men vi er som vi er og kommer heldigvis i alle mulig former :)
Enig i at 15 kg er over normalen, det er jo over 90 percentilen. Men dog ikke helt uvanlig heller. Tror ikke vi er så uenige egentlige og ikke hatt til hensikt å kverulere/krangle med deg, bare så det er sagt :D Poenget mitt var vel at mange ab de jeg kjenner og de på forumet har barn på 11-12-13 kg (det er vel gjennomsnittet og kanskje litt mer) og aldri tenkt at de er spesielt store. Men synes ikke min ser liten ut heller, men er bare 8 kg... Synes også at mange av 2014 barna er store i forhold til mitt når jeg bare ser på tall, men når jeg ser på ungene, så virker ikke forskjellen så stor :)

Kommer an på om det er gutt eller jente. mi på snart 2 år som veier 14,2 kg ligger over gjennomsnittet ja, men fremdeles innenfor normalen. Hun regnes ikke som overvektig! For øvrig kan man ikke bare se på kilo man må jo se på lengden også...
 
  • Liker
Reactions: BMC
Back
Topp