Vekt på hunder..

smash

Forumet er livet
VIP
Finnes det en side på nettet hvor det står hvor mye en Golen retriever skal veie når den er så så gammel?
Laban legger syyyykt fort på seg, og golden har lett for å bli overvektige, så lurer på om han ligger ca der han skal..
For 2 uker siden veide han 11 kg, og nå veier han 15... Lagt på seg 4 kg på 2 uker.. Er det vanlig tro?

Ingen?

du får spørre på et retviver forum,men tror ikke det er normalt å legge på seg så mye

Et kjapt søk på google

7 wks. - 8-10 lbs.
9 wks. - 10-14 lbs.
12 wks. - 15-17 lbs.
16 wks. - 25-26 lbs.
20 wks. - 32-43 lbs.
6 mos. - 40-50 lbs.
12 mos. - 65-70 for males and 55-60 for females
2 yrs. - 55-68 females and 65-80 males
Source(s):
http://grenadiergoldens.typepad.com/gren…

Golden har det med å legge på seg en god del. :) Jeg jobber som PA for funksjonshemmede, og golden brukes jo b.l.a som førrhunder, så har vært borti ett par av dem. De har en lei tendens til å spise alt de kommer over, og dermed legger de på seg noe fryktelig. Normal vekt for en voksen, kastrert hann, serut til å ligge på 25-30 kg, tror jeg. :) Du kan snakke med dyrebutikk, for å få hundefor som er tilpasset for rasen, eller for hunder som har lett for å legge på seg. :) De fleste førerhundene jeg har møtt, går på ett for fra Purina. :)

ORIGINAL: alice_

Golden har det med å legge på seg en god del. :) Jeg jobber som PA for funksjonshemmede, og golden brukes jo b.l.a som førrhunder, så har vært borti ett par av dem. De har en lei tendens til å spise alt de kommer over, og dermed legger de på seg noe fryktelig. Normal vekt for en voksen, kastrert hann, serut til å ligge på 25-30 kg, tror jeg. :) Du kan snakke med dyrebutikk, for å få hundefor som er tilpasset for rasen, eller for hunder som har lett for å legge på seg. :) De fleste førerhundene jeg har møtt, går på ett for fra Purina. :)

En hannhund skal veie ca 40 kg når han er voksen, så han skal jo vokse fort siden han skal være fullvokst når han er 6 mnd. Nå er han 3,5 mnd.

ORIGINAL: Lillezilje

Et kjapt søk på google

7 wks. - 8-10 lbs.
9 wks. - 10-14 lbs.
12 wks. - 15-17 lbs.
16 wks. - 25-26 lbs.
20 wks. - 32-43 lbs.
6 mos. - 40-50 lbs.
12 mos. - 65-70 for males and 55-60 for females
2 yrs. - 55-68 females and 65-80 males
Source(s):
http://grenadiergoldens.typepad.com/gren

Hmm, hva er dette i kg tro? Jeg er såååå dårlig på google...

Fant ut av det med vekta..
Når en golden er 16 uker, skal den veie ca 11,7 kg. Min på 15 uker, veier 15 kg.
Men gjør vel ikke noe det vel? Den får eukanuba fòr, og av og til litt restemiddag. Men da er det kun en potet og litt grønnsaker eller noe. Aldri saus og kjøtt og sånn, siden det alltid er krydra.
Men det blir jo litt hundesnacks da, pga oppdragelsen.. Kan dèt være grunnen tro?

ORIGINAL: smash

ORIGINAL: Lillezilje

Et kjapt søk på google

7 wks. - 8-10 lbs. ca 3,6- 4,5 kg
9 wks. - 10-14 lbs. ca 4,5- 6,3 kg
12 wks. - 15-17 lbs. ca 6,8- 7,7 kg
16 wks. - 25-26 lbs. ca 11,3- 11,7 kg
20 wks. - 32-43 lbs. ca 14,5- 19,5 kg
6 mos. - 40-50 lbs. ca 18,1- 22,7 kg
12 mos. - 65-70 for males and 55-60 for females ca 29,4- 31,7 kg for han og 24,9- 27,2 kg for hunn
2 yrs. - 55-68 females and 65-80 males ca 24,9- 30,8 kg for hunn og 29,6- 36,2 kg for hann
Source(s):
http://grenadiergoldens.typepad.com/gren

Hmm, hva er dette i kg tro? Jeg er såååå dårlig på google...

gi han okse ting i stedet for gris..ikke grise øre, men okse øre..og sånne ting..[:)]

ORIGINAL: Curl

ORIGINAL: smash

Finnes det en side på nettet hvor det står hvor mye en Golen retriever skal veie når den er så så gammel?
Laban legger syyyykt fort på seg, og golden har lett for å bli overvektige, så lurer på om han ligger ca der han skal..
For 2 uker siden veide han 11 kg, og nå veier han 15... Lagt på seg 4 kg på 2 uker.. Er det vanlig tro?

tror jeg ville tatt en telefon til dyrlegen for det hørtes mye ut selv for en valp i voksealder..(å legge på seg altså)

Har time hos dyrlegen til fredag, så får høre da[:D]

ORIGINAL: iselinn88

gi han okse ting i stedet for gris..ikke grise øre, men okse øre..og sånne ting..[:)]

Han får egentlig veldig lite sånt.. Gris er hardt for magen, så han får ca ett griseøre i uka. Og okseting selger de veldig lite av her jeg bor..

Valper vokser i rykk og napp så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i et vektskjema på nettet.
Det vil også ta lengre tid enn 6 mnd for hunden å bli ferdig utvokst.  Du må nok regne med minst 2 år for den har "satt seg" i skjellettet og alt av muskler er skikkelig på plass.
Dyrlegen vil raskt se om valpen din er for rund når du kommer der på fredag.
Ellers er det en grei regel å tilpasse formengden etter hvor mye godbiter du gir. Er det dager hunden får mye godbiter + griseøre osv. kutter du ned på tørrforet og er det dager med lite ekstra gir du mer av tørrforet.

Tror også du får flere og sikkert bedre svar hvis du spørr på et av de mange hundeforumene [:)]

Om hunden er STOR/vil bli stor så er det jo ikek så mye du kan gjøre med det. Om den er feit derimot er jo en helt annen ting.

En grei regel for å sjekke om hunden er passe tykk er at du skal kunne kjenne ribbeina uten å måtte trykke for hardt, men de skal ikke syns.
Men dette er jo bare en valp, så om den er litt for tykk er det nok alikevel ingen fare

Får hunden mosjon da? [;)]

ORIGINAL: Terria

Valper vokser i rykk og napp så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i et vektskjema på nettet.
Det vil også ta lengre tid enn 6 mnd for hunden å bli ferdig utvokst.  Du må nok regne med minst 2 år for den har "satt seg" i skjellettet og alt av muskler er skikkelig på plass.
Ellers er det en grei regel å tilpasse formengden etter hvor mye godbiter du gir. Er det dager hunden får mye godbiter + griseøre osv. kutter du ned på tørrforet og er det dager med lite ekstra gir du mer av tørrforet.

Tror også du får flere og sikkert bedre svar hvis du spørr på et av de mange hundeforumene [:)]

sier meg enig her[:)]
Sander som blir 3 i september, har lenge lagt på 35kg, men etter vi begynte å sykle med han så har han gått opp til 37kg. han er lang og veldig slank[:)]
får ca 2,5time mosjon hver dag! men en valp skal jo ikke ha slike lange turer enda! men leke ute i gresset kan den, bruker myye energi på det[:)]

ORIGINAL: Terria

Fornuftig svar[:)]

Hvor mye den veier kan du egentlig "bare drite i"[8D]  Se om valpen er i passe hold.  Den skal ikke være tynn, men heller ikke tykk.  Ribbeina skal ikke sees, men du skal kunne kjenne dem uten å måtte "grave"[;)]
Følg anvisningen på fôrsekken som utgangspunkt, men husk at hunder er forskjellige.  Noen har høy forbrenning, andre lav.  Blir valpen tynn på anbefalt fôrmengde må du selvsagt øke, og motsatt...
To av mine Golden tisper veier omtrent akkurat 30 kg, og den ene får 1/2 liter mer fôr enn den andre pr dag... Lik trim osv osv... Er bare veldig forskjellige på forbrenning...

Lykke til med trollet, bare å sende meg PM om det er noe du lurer på[;)][;)]

Takk for mange svar[:D]
Han får 1,5 dl mat 3 ganger om dagen, så han får det han skal ha.
Han får ikke godbiter hver dag, men kun når vi trener på noe.
Vi går èn tur hver dag, siden han ikke skal ha så mye trim enda, og turen tar 10-15 min. Han ELSKER å gå turer!
Ellers er vi ute å leker ca 4 ganger om dagen, hvor han løper fritt uten bånd! Kaster ball og pinner ++
Så ja, han får masse mosjon og masse i bevegelse.

Back
Topp