Vekt på de små. (guttene).

S

SmulteTrulte

Guest
Dere som har gutter og ammer, hvordan går de opp i vekt?
Min lille går noe enormt fort opp i vekt, og begynner å lure litt på om det er normalt at det går SÅ fort?

Han har nå på 5 dager gått opp 600g ca og veier ca 7kg nå ved 8 uker.
Bør jeg begynne å bekymre meg tro? o_O
 
IMG_5721.jpg

Virker som om han følger den øverste kurven helt perfekt? De skal legge på seg mye de to første månedene, og så flater det ut gradvis. Babyene bør følge sin kurve eller krysse linjene oppover de første ukene, før de finner sin kurve. Denne who-kurven er basert på data fra fullammer babyer. De kan ikke overfores eller legge på seg for raskt. Hvis kurven flater ut derimot, må de følges tett.
 
Signerer det krølle sier!
Det er den store fordelen (syns jeg, som har store barn) med amming, det er ikke noe som heter å legge på seg for mye for friske fullammede barn. Hadde du gitt mme derimot, så ville nok helsesøster kommentert det :hungover:

Min gutt er stor, vet ikke helt hva han veier nå, men han veide neste 5 kg ved fødsel :p
 
Min har gått opp ca 350 - 400 gram i uka :)
 
Jeg har en slank type, og det ser ut til at han tenker fortsette med det litt til. Men jeg er enig med krølle...; de kan ikke legge på seg for mye med bare morsmelk.
 
Min har gått opp ca 350 - 400 gram i uka :)
På tirsdag var min 200g tyngre enn ved fødsel (da var han 2 uker og 5 dager). Han har ikke engang fått bollekinn enda.
 
Vis vedlegget 274703

Virker som om han følger den øverste kurven helt perfekt? De skal legge på seg mye de to første månedene, og så flater det ut gradvis. Babyene bør følge sin kurve eller krysse linjene oppover de første ukene, før de finner sin kurve. Denne who-kurven er basert på data fra fullammer babyer. De kan ikke overfores eller legge på seg for raskt. Hvis kurven flater ut derimot, må de følges tett.

Ja fant denne kurven jeg også :happy:
Men synes bare 600g på 5 dager var litt voldsomt :eek: Han begynner å bli skikkelig "kjukkas" :p:Heartred
Jaja alltid noe man skal bekymre seg over:p
PicsArt_09-13-10.30.39.jpg
 
Jeg har også en tjukkas. Det samme var storebroren. Begge har starta livet med å legge på seg 500g i uka de første 2-3 månedene. Da sier det seg selv at de blir skikkelig lubne og tunge.

Men på helsestasjonen er de bare fornøyde med guttene - selv om de ligger laaangt over normalen på vektskalaen. Så lenge det bare er morsmelk er det bare fint at de legger godt på seg.

Storebror her ble en lang, tynn strek etter hvert som han lærte å gå og løpe og ble mer aktiv.

Nyt den lille tjukkasen din - han er sikkert helt perfekt[emoji4]
 
Nå har jeg jente, men hun har lagt på seg i snitt 350-400 gram i uken hittil. Var vei ei her med en som hadde lagt på seg en hel kilo på en uke også. Alt innenfor normalen, og som de andre sier; de kan ikke legge på seg for mye med bare morsmelk. Deilig med babyvalker, dessuten!
 
Ja fant denne kurven jeg også :happy:
Men synes bare 600g på 5 dager var litt voldsomt :eek: Han begynner å bli skikkelig "kjukkas" :p:Heartred
Jaja alltid noe man skal bekymre seg over:p
Vis vedlegget 274723

Nydelig tjukkas da!! Hvis han spiser fex 120 ml til hvert måltid, og den ene veiingen var på tom mage og neste på full mage, kan vektoppgangen bli ganske misvisende med så kort tid mellom. Samme hvis han er en bæsjesamler. Da vi veide annenhver/hver dag, skulle veiingen alltid være like før et måltid.
 
På tirsdag var min 200g tyngre enn ved fødsel (da var han 2 uker og 5 dager). Han har ikke engang fått bollekinn enda.

Mistenker at min ikke får i seg like mye nå, tett og sover mye. Smittet av storebror [emoji31]
 
Fra «bunnpunktet» på dag 2, til dag 17 (altså på to uker) har min gått opp ca. 850g :)
 
Min er 1 mnd og lagt på seg 1 kg fra fødselsvekt. (Nå 5940g) Følger kurven sin perfekt iflg hs.
 
Ja fant denne kurven jeg også :happy:
Men synes bare 600g på 5 dager var litt voldsomt :eek: Han begynner å bli skikkelig "kjukkas" :p:Heartred
Jaja alltid noe man skal bekymre seg over:p
Vis vedlegget 274723
Denne karen blir nok ikke kalt kjukkas på en stund...: D3A55E0E-2CA9-48B5-983F-64BB0437B5ED.jpeg Jeg venter på bollekinn.
 
På tirsdag var min 200g tyngre enn ved fødsel (da var han 2 uker og 5 dager). Han har ikke engang fått bollekinn enda.

Akkurat samme som min. Veide i går, to uker og 6 dager siden fødsel. Gått opp 215 gr fra fødselsvekt, men totalt ca 400 gr fra laveste vekt. Vi har to tynne typer, ser det ut til. Har skikkelig lyst på bollekinn.
 
Akkurat samme som min. Veide i går, to uker og 6 dager siden fødsel. Gått opp 215 gr fra fødselsvekt, men totalt ca 400 gr fra laveste vekt. Vi har to tynne typer, ser det ut til. Har skikkelig lyst på bollekinn.
Vi følger hverandre på det meste ser det ut for:)
 
Min følger øverste kurve til punkt og prikke. Ikkje fått nokon kommentarar på det. 4482 g ved fødsel, 5845 g når han var 5 veker. Så ca 300 g i veka.
 
Min er på vei straka vegen mot øverste kurve. Lagt på seg 500 gram hver uke de siste 4 ukene. Veier 5884 gram på onsdag og er 7 uker i dag. Får aldri nok pupp han:happy:
 
Back
Topp