Vekt, legen stresser meg.

Det er ingen grunn til å stresse med de tallene. Jeg mener å huske en dokumentar for en stund siden som slo ganske godt fast at en bmi på rundt 24-25 faktisk er det som reduserer faren for tidlig død. Jeg fant igjen en artikkel på forsking.no som også konkluderer med det.

Jeg ligger på samme størrelse og bmi som deg, og det ble ikke nevnt noen ting hos verken fastlege eller jordmor. Jordmor ønsket bare at jeg skulle ta glukosebelastningstest igjen denne gangen fordi jeg har diabetes i slekta.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt imot oppfølgningen og alle ultralydene som følger med, men ikke stressa noen ting over det ellers.

Ble også sed som overvektig første og dette svangerkskapet, hele svangerkapet mitt første gangen ble ødelakt da alt va i fokus på vekta på hver kontroll, gikk opp 30kg og mye av det var vann, men ikke godt nokk for jordmor, så når frøkna kom til verden 2 uker senere var all svangerskaps vekta borte!
Denne gangen skal jeg si til jordmor og lege jeg ønsker ikke fokus på vekt eller bli veid, da dette ødela meg ganske mye forje svangerskap:)

Sniker fra mars.
Min bmi har ligget fast på 26,0 i flere år, og pga skrekkhistorier som dette var jeg "føre-var" hos jm på første svangerskapskontroll, så når hun skulle føre inn vekt på helsekortet sa jeg vekten min og tilføyde med en gang at det betyr bmi på 26 som vil si litt overvektig. Jm bare flirte og sa at det ene poenget over normalvekt på skalaen ikke spiller noen rolle, og jeg vil bli fulgt opp og skal leve som hvilken som helst normalvektig gravid :) Så ut fra min erfaring virker din lege utroooolig streng!

Dere er gull :Heartred Tusen takk for masse gode innspill og all ærligheten.

Har to fine svangerskap og født to friske jenter tidligere. Var ikke noe opptatt av vekten den gang, men nå er jeg redd for å gå opp mye etter styret til legen.
Hvis denne ekstra oppfølgingen inkluderer flere UL og at det føles positivt er det ok. Men hvis det medfører mere stress kommer jeg til å kun benytte jordmor videre i svangerskapet.

Oppdaterer dere etter timen på sykehuset neste uke ;)

Dere er gull :Heartred Tusen takk for masse gode innspill og all ærligheten.

Har to fine svangerskap og født to friske jenter tidligere. Var ikke noe opptatt av vekten den gang, men nå er jeg redd for å gå opp mye etter styret til legen.
Hvis denne ekstra oppfølgingen inkluderer flere UL og at det føles positivt er det ok. Men hvis det medfører mere stress kommer jeg til å kun benytte jordmor videre i svangerskapet.

Oppdaterer dere etter timen på sykehuset neste uke ;)
Sniker

Jeg benyttet kun jm i forrige svangerskap og nå. Om det ikke er noen medisinske grunner til at legen skal følge opp så går det helt fint!:) hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det fremover, basert på at du allerede har mistro til legen din basert på de usaklige kommentarene. Senk skuldrene. Dette kommer til å gå helt fint!:)

Jeg er også mellom 25-30 i BMI og min fastlege sa ikke noe om det. Nå sa ikke hun noe om livsstil i det hele tatt, da, så føler ikke hun gjorde jobben sin :confused013

Jeg vipper på skalaen mellom normal og overvektig, og har alltid gjort det. Er relativt høy, godt trent og vært aktiv med sport hele livet. Har mye muskler, som jo veier litt, og var nesten overvektig når jeg var topptrent og min beste form.
Nå er det litt høyere vekt (3-4kg) som har gjort at jeg vipper over til overvektig på BMI'en. Har litt mindre muskler og litt mer fett de siste par årene. Spist hakket mer usunt, men anser meg selv som sunn i matveien fremdeles. Har skeiet mer ut, men man må jo leve livet også..?
Bruker så og si de samme klærne, str 38/40.

Jeg har fortvilt meg til venner, som sier de ikke ser noe stor forandring på meg. Får heller tilbakemelding på at jeg alltid ser lik ut. Jeg er høy og ser over hodet ikke overvektig ut.

Har to barn fra før og det ble ikke nevnt noen ting om vekten min da når jeg ble gravid med de (10år siden). Veier akkurat det samme nå som da jeg ble gravid med første.
Så til saken: Min "nye" lege ble veldig bekymret over vekten min, og grynter lenge over BMI når hun la det inn på dataen. Hun snakket om at jeg ikke måtte gå noe særlig opp i vekt annet enn selve graviditeten, og at hun var bekymret for svangerskapsdiabetes. Det var noe hun ville følge opp.
Jeg måtte gi beskjed med en gang om jeg merket ødem eller hodepine.

Hun henviste meg til medisinsk avdeling for oppfølging og har nå fått tildelt time der.

Jeg klarer ikke å tenke på så mye annet enn vekt nå om dagen, det er ganske så slitsomt. Er glad for at det begrenser seg naturlig med mat, er sulten som en hest men klarer bare å spise liten portion av gangen.
Mer aktivitet skader jo aldri, men ligger ikke akkurat på latsiden fra før.

Men søren å, at legen skulle ta helt av pga vekt det var nok et sjokk! Det er helt nytt for meg, og vet ikke hva jeg skal tenke. Ønsker gjerne noen innspill fra dere.

Er det noen flere her som har fått beskjeder rundt vekten på første kontroll?
Det du kan si til legen er at det er forskjell på overvekt pga usunt kosthold og livsstil, og overvekt pga muskler og kroppsbygning. Så lenge du spiser relativt sundt nå og er aktiv så ville jeg ikke tenkt på vekta eller på det legen sier. Du skal absolutt ikke stresse da det er mer skadelig for barnet. Hadde dette vert meg så hadde jeg tatt alle oppfølgingstimene mine hos jordmor fremover

OPPDATERING :D

Da har jeg vært på sykehuset. Legen var veldig ålreit. Hun beroliget meg med at BMI'en ikke er noe å tenke på, og hun stusset litt på hvorfor jeg var henvist. Jeg sa jeg hadde gått opp et par kilo rundt tiden jeg ble gravid, og at fastlegen steilet når BMI'en var på 25,7 og mente jeg var i risikosonen for Svangerskapsdiabetes. Legen flirte litt og sa at det er helt normalt å gå opp noen kilo når man blir eldre, og noe slankekur skal jeg absolutt ikke på sa hun helt ut av seg selv.
Sa at jeg spiser sunt og er aktiv med både det ene og det andre, og legen sa at jeg bare skulle ta det helt med ro. Bare fortsett slik jeg gjør så går dette så bra. Men pass på HVIS man blir hoven, mye hodepine osv.

Alle prøver så ellers helt topp ut. Henvist til UL pga noen magesmerter og tidligere historikk med smerter i magen, for å sjekke at alt går bra.
Skal tilbake for glukose test senere, men hun beroliget meg om at det kun var pga alder (35år) og føre var.

For alt det er verd, så får jeg se spiren i magen veldig snart og det gleder jeg meg helt vilt til :Heartred TUL er ikke før midten av november.

Og en ting til, hun anbefalte på det varmeste å gå til jordmor og droppe fastlegen. Så fikk jeg heller ringe til sykehuset her om det var noe :cool14

OPPDATERING :D

Da har jeg vært på sykehuset. Legen var veldig ålreit. Hun beroliget meg med at BMI'en ikke er noe å tenke på, og hun stusset litt på hvorfor jeg var henvist. Jeg sa jeg hadde gått opp et par kilo rundt tiden jeg ble gravid, og at fastlegen steilet når BMI'en var på 25,7 og mente jeg var i risikosonen for Svangerskapsdiabetes. Legen flirte litt og sa at det er helt normalt å gå opp noen kilo når man blir eldre, og noe slankekur skal jeg absolutt ikke på sa hun helt ut av seg selv.
Sa at jeg spiser sunt og er aktiv med både det ene og det andre, og legen sa at jeg bare skulle ta det helt med ro. Bare fortsett slik jeg gjør så går dette så bra. Men pass på HVIS man blir hoven, mye hodepine osv.

Alle prøver så ellers helt topp ut. Henvist til UL pga noen magesmerter og tidligere historikk med smerter i magen, for å sjekke at alt går bra.
Skal tilbake for glukose test senere, men hun beroliget meg om at det kun var pga alder (35år) og føre var.

For alt det er verd, så får jeg se spiren i magen veldig snart og det gleder jeg meg helt vilt til :Heartred TUL er ikke før midten av november.

Og en ting til, hun anbefalte på det varmeste å gå til jordmor og droppe fastlegen. Så fikk jeg heller ringe til sykehuset her om det var noe :cool14
Så godt å høre! Aldri la legen stresse deg på vekt uten grunn. :Heartbigred

Back
Topp