Vekt, legen stresser meg.

Salicaria

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg vipper på skalaen mellom normal og overvektig, og har alltid gjort det. Er relativt høy, godt trent og vært aktiv med sport hele livet. Har mye muskler, som jo veier litt, og var nesten overvektig når jeg var topptrent og min beste form.
Nå er det litt høyere vekt (3-4kg) som har gjort at jeg vipper over til overvektig på BMI'en. Har litt mindre muskler og litt mer fett de siste par årene. Spist hakket mer usunt, men anser meg selv som sunn i matveien fremdeles. Har skeiet mer ut, men man må jo leve livet også..?
Bruker så og si de samme klærne, str 38/40.

Jeg har fortvilt meg til venner, som sier de ikke ser noe stor forandring på meg. Får heller tilbakemelding på at jeg alltid ser lik ut. Jeg er høy og ser over hodet ikke overvektig ut.

Har to barn fra før og det ble ikke nevnt noen ting om vekten min da når jeg ble gravid med de (10år siden). Veier akkurat det samme nå som da jeg ble gravid med første.
Så til saken: Min "nye" lege ble veldig bekymret over vekten min, og grynter lenge over BMI når hun la det inn på dataen. Hun snakket om at jeg ikke måtte gå noe særlig opp i vekt annet enn selve graviditeten, og at hun var bekymret for svangerskapsdiabetes. Det var noe hun ville følge opp.
Jeg måtte gi beskjed med en gang om jeg merket ødem eller hodepine.

Hun henviste meg til medisinsk avdeling for oppfølging og har nå fått tildelt time der.

Jeg klarer ikke å tenke på så mye annet enn vekt nå om dagen, det er ganske så slitsomt. Er glad for at det begrenser seg naturlig med mat, er sulten som en hest men klarer bare å spise liten portion av gangen.
Mer aktivitet skader jo aldri, men ligger ikke akkurat på latsiden fra før.

Men søren å, at legen skulle ta helt av pga vekt det var nok et sjokk! Det er helt nytt for meg, og vet ikke hva jeg skal tenke. Ønsker gjerne noen innspill fra dere.

Er det noen flere her som har fått beskjeder rundt vekten på første kontroll?

Jeg vipper på skalaen mellom normal og overvektig, og har alltid gjort det. Er relativt høy, godt trent og vært aktiv med sport hele livet. Har mye muskler, som jo veier litt, og var nesten overvektig når jeg var topptrent og min beste form.
Nå er det litt høyere vekt (3-4kg) som har gjort at jeg vipper over til overvektig på BMI'en. Har litt mindre muskler og litt mer fett de siste par årene. Spist hakket mer usunt, men anser meg selv som sunn i matveien fremdeles. Har skeiet mer ut, men man må jo leve livet også..?
Bruker så og si de samme klærne, str 38/40.

Jeg har fortvilt meg til venner, som sier de ikke ser noe stor forandring på meg. Får heller tilbakemelding på at jeg alltid ser lik ut. Jeg er høy og ser over hodet ikke overvektig ut.

Har to barn fra før og det ble ikke nevnt noen ting om vekten min da når jeg ble gravid med de (10år siden). Veier akkurat det samme nå som da jeg ble gravid med første.
Så til saken: Min "nye" lege ble veldig bekymret over vekten min, og grynter lenge over BMI når hun la det inn på dataen. Hun snakket om at jeg ikke måtte gå noe særlig opp i vekt annet enn selve graviditeten, og at hun var bekymret for svangerskapsdiabetes. Det var noe hun ville følge opp.
Jeg måtte gi beskjed med en gang om jeg merket ødem eller hodepine.

Hun henviste meg til medisinsk avdeling for oppfølging og har nå fått tildelt time der.

Jeg klarer ikke å tenke på så mye annet enn vekt nå om dagen, det er ganske så slitsomt. Er glad for at det begrenser seg naturlig med mat, er sulten som en hest men klarer bare å spise liten portion av gangen.
Mer aktivitet skader jo aldri, men ligger ikke akkurat på latsiden fra før.

Men søren å, at legen skulle ta helt av pga vekt det var nok et sjokk! Det er helt nytt for meg, og vet ikke hva jeg skal tenke. Ønsker gjerne noen innspill fra dere.

Er det noen flere her som har fått beskjeder rundt vekten på første kontroll?
Jeg var også over sånn at jeg ble regnet som overvektig i min første graviditet. Det ble påpekt av lege og jordmor, og at jeg ikke burde gå opp så mye i graviditeten. Jeg gikk heller ikke så mye opp, så de var fornøyd. De maste ellers ikke noe mer med det. Spent på hva de sier nå, for nå er jeg noen kg tyngre enn den gangen :playful: ikke mye, men et par kg. De kommer sikkert til å si det samme nå som sist, men tror ikke du skal stresse alt for mye på det med vekt. Det er nok ikke noe problem så lenge man ikke går opp unormalt mye i graviditeten.

Så leit!

Jeg har noen kg for mye, ca 10 kg. Og har derfor litt høyere bmi..som sier overvektig. Men jeg er også høy. Og har alltid hatt litt høy bmi selv om jeg ha vært slank og trent.

Men verken lege eller jordmor har kommentert det. Jeg påpeker det kanskje selv, litt unnskyldene, at jeg er klar over min vekt og hva jeg må passe på.
Så tror de velger å da ikke gni det enda mer inn, de hører at jeg er bevisst. Og da holder det for dem.

Såvidt over i overvektig og legen stresser? Legen din kan ta seg en bolle!
Sist svangerskap veide jeg 100 kg da jeg ble gravid, og gikk opp 40 kg. Veldig lite optimalt, men ingen tegn til svangerskapsdiabetes, ungen var frisk og fin! Hvis du i tillegg har mye muskler og er aktiv er det NULL problem å gå opp noen kg. Det er mer skadelig med stress faktisk

Takk for ærligheten alle sammen :Heartred

Er veldig spent på timen på Medisinsk avd og hva de har å si der neste uke. Fikk innkallelse til å ta blodprøver i forkant av timen.
Føler jo dette er å ta veldig hardt i fra fastlegen, men samtidig blir jeg bekymret når legen er bekymret.
Hadde to friske og fine svangerskap sist.
Er "bare" 8+1, så hvis det skal tas glukose test så er vel ikke det før senere i svangerskapet?

Takk for ærligheten alle sammen :Heartred

Er veldig spent på timen på Medisinsk avd og hva de har å si der neste uke. Fikk innkallelse til å ta blodprøver i forkant av timen.
Føler jo dette er å ta veldig hardt i fra fastlegen, men samtidig blir jeg bekymret når legen er bekymret.
Hadde to friske og fine svangerskap sist.
Er "bare" 8+1, så hvis det skal tas glukose test så er vel ikke det før senere i svangerskapet?
Det er senere ja, i uke 20- et eller annet.

Må bare si at jeg har hatt høy bmi i alle mine svangerskap uten at det har vært noe problem. Jeg har aldri blitt henvist til noe ekstra oppfølging heller pga vekt, annet enn at jeg har tatt glukosebelastning hver gang. Det er fint at man følger med, men her virker det som om at legen din stresser deg unødvendig.

Noen leger legger altfor mye i bmi, det er nok liten sjanse for at noe er galt bare pga noen poeng på en uviktig skala..

Var faktisk på første svangerskapskontroll nå. Legen min kommenterte ingenting på vekt nå. Men vi ble enig om glykosebelastningstest i uke 24 samtidig som andre svangerskapskontroll. Men dette er fordi jeg lå på grensa på den testen sist (uten å ha/få svangerskapsdiabetes altså), men vi tester igjen nå for sikkerhets skyld.

Jøss, det var jo dramatisk av legen din. Skjønner godt at du reagerer på det! Men satser på en god oppfølgingstime på medisinsk, der de i hvertfall kan sakene sine (regner jeg med).:Heartpink

Dette synes jeg var tull og ikke noe du skal ta til deg! Jeg er overvektig, og har vært det med de to første også. Gikk ikke opp så mye i svangerskapene så fikk heller ikke høre noe særlig om vekten. Denne gangen er det verre, med 15kg mer og høy bmi. Så gruer meg mye mer til vektkontroll og kommentarer denne gangen. Men jeg vet jo at jeg sliter med overvekt, så å pålegge deg det synes jeg er forkastelig

Hvilken BMI har du? Sist var min bmi før svangerskap 27,4 så det er jo kategori overvektig - men jeg hørte ingenting om at det var et problem. Jeg har gått opp 15-20 kg hver gang

Sniker fra mars: Det der var jo ganske drøyt!!

Har selv en BMI på 37,5 som ikke-gravid. Har blitt henvist til oppfølging i spesialisthelsetjenesten. Har totalt ikke gått opp noe i svangerskapet så langt (19+3 nå), og jordmor sa sist at det snart var på tide å gå opp litt i vekt. At jeg har høy vekt har med andre ord ikke vært noe stort issue hverken hos jordmor eller fastlege... Jeg får sjekka blodtrykk, vekt og urinprøve (proteiner og sukker i urinen) 1 gang i mnd, og får som sagt oppfølging på sykehus fra uke 24. Skal også ta glukosebelastning.

Så jeg må si det virka veldig dramatisk det den legen din styrer med, det er BMI over 35 som skal følges opp på sykehus. Overvekt under BMI 35 følges opp av fastlege.

Hvilken BMI har du? Sist var min bmi før svangerskap 27,4 så det er jo kategori overvektig - men jeg hørte ingenting om at det var et problem. Jeg har gått opp 15-20 kg hver gang
BMI er nå (og før svangerskapet) på 25,7, rett over grensen som er 25 :confused:

BMI er nå (og før svangerskapet) på 25,7, rett over grensen som er 25 :confused:

Ok var det en ung og uerfaren lege eller?
Det høres jo helt feil ut at du skal behøve ekstra oppfølging pga en bmi som er et hårstrå over normalvektig. Man regner risiko når det er ganske mange kilo mer enn det du har som utgangspunkt nå :)
Ta en tlf til jordmor og hør om hun kan berolige deg ❤️

Jeg har samme BMI som deg. Blir spennede og se nå hva jeg får beskjed om hos jordmor når jeg skal til henne... Skal gi deg beskjed :happy:

Så kjipt!
Jeg var 10kg tyngre enn jeg er nå ved starten av forrige svangerskap, havnet på «overvektig» på BMI men legen sa at hele greia var teit og jordmor kunne ikke brydd seg mindre. De mente dette var for de som var kraftig overvektig, ikke for de normale/har litt ekstra.
Gå heller til jordmor, og gi henne beskjed om at dette stresser deg. Regner med de på sykehuset ikke kommer til å legge så mye i det skal du se!

Huff, for en beskjed å få, og unødvendig stress.

Jeg var rett over 100 kg før forrige graviditet, og det er jo noe helt annet enn såvidt over BMI-grensa..... Men jeg har heldigvis en oppegående lege. Vi tok en liten prat om det og jeg fikk vite at det var fint om jeg la på meg minst mulig, og at jeg ville få ekstra oppfølging pga BMI (ekstra ultralyder på sykehuset). Noe mer styr med det var det ikke.
Tok glukosetest, som jeg ville måttet ta uansett pga alder, fikk ikke svangerskapsdiabetes og gikk opp ca 8 kg (så egentlig gikk jeg jo ned, hehe...).
Var tilbake til startvekt før denne graviditeten, så satser på at det går greit denne gangen også.

Sniker. Synes det høres ut som om legen din er litt vel dramatisk og skaper unødvendig stress. Kanskje legen din har lite erfaring med svangerskapskontroller? En BMI mellom 25-30 er veldig vanlig og de fleste som har det følges ikke ekstra opp, utenom glukosebelastning. Jeg er også i det intervallet og legen sa jeg ikke skulle stresse med hvor stor vektoppgangen var, når jeg spurte selv på første kontroll. Jordmor har ikke nevnt vekt.

Hvis det stresser deg å vente til du skal på sykehuset, ville jeg tatt en telefon til jordmor og hørt om det var mulig med en samtale. Husk også at du kan velge hvem som skal følge deg opp i svangerskapet, jordmor eller fastlege. Du kan også prøve å bytte fastlege, men det er nok vanskelig mange steder nå.

Sorry, men legen din høres helt dust ut.

Jeg hadde ca samme BMI som deg, (175 høy og var 77kg før jeg ble gravid sist) og spurte legen om dette forrige gang - altså om jeg burde sikte mot å legge på meg litt mindre ettersom BMI var akkurat over grensa til overvektig. Da ble hun helt sjokkert, og sa at jeg var absolutt ikke overvektig men derimot slank og at jeg ikke skulle tenke så mye på BMI. Så at legen din henviser deg til sykehus for oppfølging høres helt sykt ut! Om noe så måtte det da være nok å si noe om sunt og variert kosthold, begrense godteri osv. Jeg er også veldig spent på hva de sier på sykehuset!

Edit: Her er de nasjonale retningslinjene for oppfølging av overvektige gravide: https://www.ahus.no/behandlinger/overvekt-i-svangerskapet
Det eneste du skal ha pga BMI over 25 er glukosebelastningstest, og det skal også alle førstegangsfødende over 25 år, så det skal du kanskje ha uansett.

Last edited:
Back
Topp