Vekt (Kg) opp eller ned?

SandraSH

Flørter med forumet
Hei!

Jeg sitter å lurer på om jeg egentlig burde ha gått opp i vekt. Jeg er nå (i følge siste mens) 16 fullgåtte uker (16+3). De første 3 månedene gikk jeg ned 8kg på grunn av dårlig matlyst og da jeg veide meg på 12ukers kontrollen veide jeg 68,8kg. I dag 4 uker senere så veide jeg 67,7kg. Jeg har altså ikke gått opp noe.
Hva tenker dere andre her?

takk for svar på forhånd :)

Beklager, jeg så ikke den vekt tråden som var lagt inn før jeg la inn denne.

jeg har gått ned 7 kg. og er ikke dårlig og spiser godt. d er like normalt som å gå opp som å gå ned. så lenge mini vokser som h*n skal så er d ikke fare om du går ned. er noe annet om du får hypermesis å går ned veldig masse. men jah man hører jo nesten kun om de som går opp. og man forventer jo at man skal gå opp selv. så man blir jo bekymret når man går ned.

Det spørs litt hva du veide i utgangspunkt i forhold til høyde. Om du får i deg nok væske og gjerne litt gode fettsyrer så går det fint :) Legen hadde nok tatt det opp om det var noe å bekymre seg for, og du er ikke utslitt, svimmel eller får skjelvinger?

Takk for gode svar :)
Jeg har nok noen ekstra kilo og gå på før det går utover meg og min kropp. Svimmel blir jeg til tider, men det er til de vanlige "aktiviteter" som når jeg reiser meg fort ol. og det er jo ganske vanlig for alle gravide :)

Ned 4,5 kg.

Det høres igrunnen helt normalt ut. Uten tilstrekkelig næring inn, vil kroppen tære på reservene. Det er ikke heldig over tid, men så lenge du får i deg nok væske og ikke føler deg slapp og dårlig, går det nok greit. Om du har litt å gå på, er også det bra. Det vil snu når bare kvalmen slipper taket helt eller delvis. Jeg gikk selv ned nesten 4 kg de første ukene. Har ikke så mye å gå på, er 160 høy og veide 60 kg før jeg ble gravid. Jeg var kvalm, men det eneste som hjalp på kvalmen, var å spise, så jeg spiste mye. Men det gikk mest i frukt og gulerøtter, så er nok derfor vekten gikk ned. Etter 8-9 uker var jeg nede i 56,5. Etter noen uker til, begynte vekten gradvis å snu. Har de siste 5-6 ukene lagt på meg opp mot et halvt kilo i uken, så nå nærmer jeg meg 59 kg igjen. Regner med at nå vil bare vekten gå en vei. Forsøker å spise sunt og fornuftig slik at den lille skal få det den trenger av næringsstoffer og for at jeg ikke skal legge på meg unødvendige fettkilo. Har ikke noe i mot å legge på meg, men jeg tillater ikke meg selv å ligge på sofaen hele kveldene og spise chips og snop. :-) Å bruke litt fornuft tror jeg både vi og de små vil tjene på :-)

Jeg har også gått ned 7kg pga kvalme og dårlig matlyst. Så lenge man får i seg nok væske går det bra! Babyen tar til seg det den trenger:) Jeg var helt normalvektig på forhånd, men legen sier at det ikke er farlig å gå litt ned. Vi legger vel nok på oss til slutt tenker jeg:)

Helt vanlig å gå litt ned i starten på svangerskapet. Har selv gått opp ca 3 kg til nå. Har veldig god matlyst! :)

Jeg veide 74, og veier nå 69.. Så har gått ned 5. Kaster fortsatt opp av og til, men satser på at vekten begynner å stige snart. 

Jeg har gått OPP snart 7 kg... Og er 16 uker imorgen.

gått op 1 kg her. spiste nesten ikke på 3 mnd grunnet kvalme.

Opp 2 kg siden første veiing i uke 5, er 16 uker i morgen. 0,5 kg opp siste uka. Spiser som før jeg ble gravid:)

Jeg er også 16 fullgåtte uker. De første 15 ukene har jeg bare gått ned, fra 68 kg til 62. Men den siste uka har jeg helt sikkert gått opp. Vet ikke hvor mye enda... Kvalmen ga seg, så den siste uka har jeg hatt enorm matlyst, og spist akkurat hva jeg vil. Har kanskje gått opp igjen 2 kg eller mer. Jeg er 170 høy.

Back
Topp