Vektøkning

MissC.

Betatt av forumet
Februarbarna 2023
Vet vektøkning er veldig individuellt......jeg har 3 barn(gutter) så dette er mitt 4 .....I alle mine graviditeter har vekten gått opp litt fort, og totalt ligget på ca 13 kg. Men oppdaget i dag at jeg bare har gått opp 1 kg siden min første jordmor kontroll......fikk litt panikk. Morkake ligger på yttre vegg så kjenner ikke liv enda heller ( uke 18), men har tenkt at det var greit da de da at det tar lengre tid når morkake har den plassering. Men 1 kg vektøkning......er ikke det litt lite???? Ringte jordmor, men hun får ikke ringt meg opp før i morgen, så nå måtte jeg bare spørre her inne.
 
Vet vektøkning er veldig individuellt......jeg har 3 barn(gutter) så dette er mitt 4 .....I alle mine graviditeter har vekten gått opp litt fort, og totalt ligget på ca 13 kg. Men oppdaget i dag at jeg bare har gått opp 1 kg siden min første jordmor kontroll......fikk litt panikk. Morkake ligger på yttre vegg så kjenner ikke liv enda heller ( uke 18), men har tenkt at det var greit da de da at det tar lengre tid når morkake har den plassering. Men 1 kg vektøkning......er ikke det litt lite???? Ringte jordmor, men hun får ikke ringt meg opp før i morgen, så nå måtte jeg bare spørre her inne.
Er 17+2 (2. gangs) og ligger på rundt samme vekt som før jeg ble gravid. Gikk ned 4-5 kg først pga kvalme. Tror det er ganske normalt, men er ikke helsepersonell så er sikkert greit å høre med jordmor, ja ;)
 
Noen går opp, andre går ned. Babyen tar den næringen den trenger(stort sett)uansett.
Og livmor og baby veier ikke mer enn litt under 1kg tilsammen nå uansett,så det er fin vekt det..
hakke lagt på meg så mye selv denne gangen heldigvis, 18+4 og opp 4kg.
På denne tiden med første ungen hadde jeg allerede runda over ti kg opp. DET er mye mer 'warning' så tidlig ..
Vær heller gla du ikke legger på deg No særlig enda, plutselig kan det skje.. :/

 
16+2 og er minus 3 kilo fra da jeg ble gravid fortsatt.. sliter fortsatt med kvalme/oppkast hver dag. Da jeg fikk nr 1 gikk jeg ned 7 kilo i starten og fikk de ikke tilbake før jeg var over 20 uker på vei. Derfra la jeg på meg 12 kilo. Med nr to var jeg mye syk gjennom hele svangerskapet (omgangssyke da jeg var 30 uker - gikk ned 5 kilo, svineinfluensa da jeg var 37 uker - gikk ned 5 kilo) så da gikk jeg opp totalt 11 kilo, gikk ikke noe særlig ned i starten med henne.
 
Er 17 veke og har heller ikkje gått opp i vekt. Gjekk ned ein del i første trimester og har gått opp litt etter det. Men veger fortsatt ca det samme som når eg blei gravid. Var på ultralyd for fem daga sida og alt var slik det skulle.
 
Takk alle sammen :HeartredNå føler jeg meg mye bedre......er jo ikke sånn at jeg vill opp i vekt, men husket liksom at jeg skulle ha godt opp litt mer, men fint å høre at dette tydelig vis er likt for veldig mange
 
Takk alle sammen :HeartredNå føler jeg meg mye bedre......er jo ikke sånn at jeg vill opp i vekt, men husket liksom at jeg skulle ha godt opp litt mer, men fint å høre at dette tydelig vis er likt for veldig mange
Går nok bra:) babyen tar det den trenger uansett,så eneste som går i 'underskudd' av vitaminer og mineraler er evnt deg selv. (Hvis man er dårlig osv)lykke til ❤️
 
Veldig normalt har jeg hørt! Har to venninner som opplever det sånn som deg som er gravid og hu andre har akkurat vært det. Jeg gikk ned de 10 første ukene, men nå veier jeg 4 kg mer enn da jeg hadde mensen sist :)
 
Vi kan ha forskjellig erfaring, men jeg har aldri vært glad i mat i mine graviditeter. Kastet opp mye og har noen kg ekstra heldigvis. Men gikk ned 15 kg med første og ligger 7 kg under startvekt nå. Oul igår og baby har det supert :)
 
Uke 20, og ingen vektoppgang
 
Uke 21
5kg
 
Det er helt individuelt! Vær glad for at du ikke har gått opp så mye. Jeg er i uke 20 og har gått opp 10 kg allerede. La mye pp meg sist gang også…
 
Jeg har litt motsatt "problem". Er i utgangspunktet normalvektig, men legger alltid godt på meg når jeg er gravid. Og jeg ønsker jo ikke å ha unødvendig mye å jobbe med i ettertid, så jeg er ikke så veldig begeistret for det... Jeg spiste nok litt mer mens kvalmen var som verst, men ellers spiser jeg ganske likt som før, har til og med kuttet nesten alt av snop og sukker da jeg i dette svangerskapet har fått avsmak på søtt. Likevel legger jeg på meg..

En ting er om det hadde vært bare mage, men jeg blir breiere over rumpe og lår også. Slik har det vært i alle mine svangerskap, og jeg misunner alle der bare magen popper ut og de fortsatt har sin vanlige kropp ellers..

Poenget er uansett at jeg tror kroppen vår fikser veldig godt å gå gravid, og noen legger mye på seg og andre ingenting, men jeg tror helt sikkert at i begge tilfeller har babyen det helt fint :)
 
Jeg har litt motsatt "problem". Er i utgangspunktet normalvektig, men legger alltid godt på meg når jeg er gravid. Og jeg ønsker jo ikke å ha unødvendig mye å jobbe med i ettertid, så jeg er ikke så veldig begeistret for det... Jeg spiste nok litt mer mens kvalmen var som verst, men ellers spiser jeg ganske likt som før, har til og med kuttet nesten alt av snop og sukker da jeg i dette svangerskapet har fått avsmak på søtt. Likevel legger jeg på meg..

En ting er om det hadde vært bare mage, men jeg blir breiere over rumpe og lår også. Slik har det vært i alle mine svangerskap, og jeg misunner alle der bare magen popper ut og de fortsatt har sin vanlige kropp ellers..

Poenget er uansett at jeg tror kroppen vår fikser veldig godt å gå gravid, og noen legger mye på seg og andre ingenting, men jeg tror helt sikkert at i begge tilfeller har babyen det helt fint :)
Absolutt ❤️
 
Jeg er 21+0. Gått opp 4kg, jordmor sa at jeg burde ikke gå opp mer enn 3-6..var hos en ny jordmor i dag, vet ikke helt om jeg klarer å holde den.. med første gikk jeg opp 20…:smiley-ashamed004
 
Ikke burde opp mer enn 3-6.....a ikke vet jeg, men har 3 barn fra før, og gikk opp ca 13 -15 kg med alle, på denne veldig lite økning i vekt og vistnokk kunne det også være normalt. Men hun tok meg inn på en ekstra skjekk, og alt var bra.....så tror alt er veldig individuellt
 
Jeg er 21+0. Gått opp 4kg, jordmor sa at jeg burde ikke gå opp mer enn 3-6..var hos en ny jordmor i dag, vet ikke helt om jeg klarer å holde den.. med første gikk jeg opp 20…:smiley-ashamed004
altså hallo..

baby veier mellom 3-6kg
morkake, livmor, fostervann veier opp til 3kg
Økt blodvolum i din kropp opp til 1,8kg
Større bryster opp til 1kg
økt veske i kroppen vanligvis 1,5kg
fettlager 3-4kg

Bare i nødvendigheten for å bære fram et barn KAN du (sier ikke at du må eller skal) men KAN DU legge på deg opp til 17kg.
Når man er overvektig (noe jeg er) så er det fordelaktig om man ikke legger på seg for mye, men jeg blir så sinnsykt provosert av jordmødre som sier "ikke gå opp mer enn bla bla bla" når du faktisk ikke har kontroll over hva kroppen trenger å gjøre.
 
altså hallo..

baby veier mellom 3-6kg
morkake, livmor, fostervann veier opp til 3kg
Økt blodvolum i din kropp opp til 1,8kg
Større bryster opp til 1kg
økt veske i kroppen vanligvis 1,5kg
fettlager 3-4kg

Bare i nødvendigheten for å bære fram et barn KAN du (sier ikke at du må eller skal) men KAN DU legge på deg opp til 17kg.
Når man er overvektig (noe jeg er) så er det fordelaktig om man ikke legger på seg for mye, men jeg blir så sinnsykt provosert av jordmødre som sier "ikke gå opp mer enn bla bla bla" når du faktisk ikke har kontroll over hva kroppen trenger å gjøre.
Helt enig med denne! Man skal ikke slanke seg når man er gravid! Så de naturlige kiloene som kommer med baby og alt som følger med må være "lov" å gå opp! De går jo av igjen innen kort tid etter babyen er født! Finn deg en ny jordmor, hun virket ufyselig!

Jeg gikk opp 16 og 11 kilo med de to første, men veida da nesten 10 kilo mindre da jeg ble gravid, så jeg nærmer meg allerede nå fødselsvekten med nr 2..
 
Back
Topp