Vektøkning

Fjasefjes

Andre møte med forumet
I dag er jeg 10 fullgåtte uker og har gått opp 3,5 kilo! Er normalvektig fra før, men synes det virker litt mye. Henger nok sammen med at jeg har måtte spise konstant for å holde kvalmen unna, but still. Hvordan har deres vektøkning sett ut til nå og hva er erfaring fra tidligere svangerskap?
 
Har ikke veid med enda :p
Men sist gang gikk jeg opp 25kg og håper IKKE det skjer igjen. Har også 15kg mer denne gangen, så prøver å passe på :p
 
Vet faktisk ikke hva jeg veier men vet jeg er overvektig. Så håper i grunnen på å ikke legge på meg
 
Sist gikk jeg bare ned i starten og opp 13 kg totalt.
Denne gangen klarer jeg å spise mer, sist var det uaktuelt med mat. Har bare gått opp 0.5kg da, men vet mange har gått opp mye.
Roer seg gjerne litt i andre trimester om kvalmen gir seg litt.
 
Er 10+3 ca i dag. Har gått ned 1,5 kilo til nå. Men skyldes kvalme og liten matlyst. Regner med kiloene kommer når matlysten er tilbake. Med forrige gikk jeg opp 12 kilo. Håper ikke det blir så mye mer denne gangen heller.
 
Aner ikke hva eg har gått opp til nå, men veide 6 kg mer før eg ble gravid enn eg gjorde før forrige graviditet (har vært nede i før-gravid vekt men gått opp pga stress).
Sist gikk eg ned 3-4 kg første trimester, sakte men sikkert opp i 2.trimester og fortsatte oppover i 3.semester. Stressa ganske mye med vekta og syntes det var krevende med mat og vekt og trening og sånn, men fikk noen gode samtaler med jordmor og fikk roet ned samt hjelp til å ta sunne valg (ha med nok matpakke istedenfor småspise kjeks f.eks).

Synes forøvrig denne artikkelen var ganske informativ https://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Diverse/Slik-fordeler-vektokningen-seg-i-svangerskapet/
 
Har gått opp 2 kg og er 8+4. Spiser mye mer enn jeg burde:happy090
 
Har ikke veid meg, men blir ikke overrasket om jeg har gått opp 5 kg:hilarious: ser ut som jeg er nesten 20 uker på vei. I tidligere svangerskap har jeg gått opp mellom 12-15kg totalt
 
Jeg er 10+2 og har gått opp 3,5kg jeg også. Føler det er for mye. Jeg spiser nok en del mer nå enn til vanlig, men jeg har ikke spist snop, chips eller drukket brus. Har spist en del frukt og salte kjeks for å holde kvalmen unna, vet at kjeks ikke er supert liksom. Har heller ikke orket å løpe noe særlig, satser på det roer seg og at jeg snart kan bevege meg litt mer. Er jo ferie også, pleier å være litt mer i ro da
 
Jeg har ikke veid meg enda.. men i tidligere svangerskap har jeg gått ned i meg selv.. Lagt på meg mellom 3-6 kg men gått ned 10 etter fødsel.. så har jeg gått opp igjen til det jeg har vært før jeg ble gravid.. så spent på hvordan dette svangerskapet blir
 
8+3 gått opp 1,5kg. Gikk opp 11kg med første og 13kg med andremann..
 
Ikke gått opp noe enda, er 8+1 i dag.. forrige gang gikk jeg opp 27kg pga svangerskapsforgiftning som kan henge sammen med usunt kosthold og for lite aktivitet, derfor prøver jeg å spise sunt og bevege meg masse denne gang...
 
I denne artikkelen står det:
"Mange er veldig opptatt av hva som er normalt å legge på seg når en er gravid. Det er faktisk ikke så lett å bare gi et tall på det, for det avhenger av flere ting. Og kanskje skal vi ikke henge oss for mye opp i antall kilo?"

Og er veldig einig! Så lenge det ikkje er til det ekstreme den eine eller andre vegen som kan tyde på at noko er galt, er alle kropper og alle svangerskap forskjellige :Heartpink
 
Jeg har gått litt ned, spiser veldig lite. Men er samtidig skikkelig oppblåst, så mamma lurte på hvor mye jeg hadde gått opp:depressed: Jaja, prøver å følge litt med, men ikke tenke for mye på det.
 
Uff har ikke veid meg i der hele tart jeg. Er 7+4 idag og selv om jeg har spist lite junk og snop har jeg spist mye loff og knekkebrød.... Er overvektig fra før av så må sikkert passe litt på men når man kun orker å spise noen få ting så må man vel spise det tenker jeg, enn så lenge. Og buksene passer fortsatt ihvertfall
 
Jeg er 9+5 og har gått opp 4 kg til nå.

I forrige sv.skap la jeg ikke på meg noe før rundt uke 15, og gikk opp totalt 16 kg. Denne gangen var jeg 11 kg tyngre når jeg ble gravid, enn når jeg ble gravid sist så jeg håper ikke jeg legger på meg noe helt sinnsykt.
 
Ser det varierer veldig for folk og det er jo fint å høre. Jeg synes det er veldig betryggende at mange som lå på seg mye i første trimester ikke eksploderte i vekt totalt sett :joyful: nå er jo ferien snart over så da blir jeg sikkert så travel igjen at jeg ikke har tid til å småspist hele tiden.
 
Back
Topp