Vektøkning

Førstegangsgravid24

Andre møte med forumet
hei! Jeg har vært sykmeldt store deler av graviditeten og får ikke til å.være like aktiv som før jeg ble gravid. Da kunne jeg og sambo gå 2-3 timers lange turer og jeg trente litt styrke hjemme på stuegulvet.

Etter graviditeten har det vært tilnærmet null trening på meg, og hoftene/ryggen klarer ikke mer enn 30 min turer..

Dette i kombinasjon med mye sofaligging og mat, har jeg nå gått fra 85kg til 91kg.. Jeg er 21+3 og er jo det man vil kalle overvektig fra før... jeg er jo litt høy ( 1.75 cm ) men BMIen min ligger jo på fedme... huff jeg kommer jo til å legge på meg mer...

Jeg er kjemperedd for å legge på meg masse, både fordi jeg ikke ønsker en hard kamp mot vekta etter ungen er kommet men og fordi jeg er redd for å ikke klare presse ut ungen selv.. At jeg rett og slett skal være i så dårlig form at det blir keisersnitt eller sugekopp etc...

Plis! Hjelp. Er dette nogenlunde normalt eller er jeg bekymret med god grunn..?

Skal snakke med jm neste torsdag.

Tror du skal prøve å ikke bekymre deg. Ganske lik som deg og forrige svangerskap var også ganske likt sånn vektmessig. Vi blir satt på glukosebelastningstest for å utelukke svangerskapsdiabetes og det er bra. Jeg hadde ikke det sist selv om jeg la på meg mye. Klarte å ikke stresse med det da og gjør det ikke nå. Kom greit ned i vekt igjen i etterkant uten å jobbe for hardt for det. Ikke heng deg opp i bmi!
Når det kommer til å føde så finner man styrke uansett og det er umulig å planlegge for akkurat hvordan det skal bli.

Høres helt normalt ut. Med førstemann gikk jeg fra 88kg til 101kg. Fødselen gikk kjempefint. Nå er jeg 107kg gikk opp fra 99kg. Er 161cm så mer overvekt og tenke på her. Selve fødselen tror jeg kommer til og gå helt fint. Er som deg sykemeldt og har vært det nesten hele svangerskapet og skal ikke i jobb igjen før permisjon. Er også mye stillesittende, men vet av erfaring at ungen kommer ut uansett. Husk at det kan bli keisersnitt eller vakum uansett vekt.

Takk for svar dere! Ja det er sant, må nok prøve ikke tenke for mye på hvordan jeg selv ser for meg fødselen. Kan jo som dere sier være andre faktorer som spiller inn om det blir keisersnitt eller vakuum etc..

Men man får jo litt dårlig samvittighet når ikke man er mer aktiv , for vet jo det anbefales. Men får man ikke til, så får man ikke til. Får heller veie opp for sittingen med mye grønnsaker og sunnere kost (å prøve kutte mer ned på all den søte gode maten man craver hele tida) haha.. :’D :-)

Samme her også men med mindre vekt å slite med men for mye for min egen del.

Jeg trener neste hver dag. Sliter mest med å gå. Bekkenlåsning og nerver i klem her. Men jeg går to til tre korte turer med hundene hver dag. Samt jeg bruker romaskin, elipsemaskin, spinning og stort fokus på styrke. Har funnet min greie og vet hva kroppen fikser å ikke nå. Så spiser jeg så sunt som jeg bare kan og koser meg på lørdagene.

Har to svangerskap bak meg med vektoppgang på 25kg. Førstegang var jeg 19 år og slet lenge med vekten etterpå. 2 gang var jeg 27 år og slet også da med å gå ned. Måtte på ketose for å bli kvitt kiloene. Begge de gangene var jeg tynn og utrent. Nå er jeg 35 år og har trent mye gjennom de siste årene. Har en tyngre, men sterkere kropp. Og skal trene til the bitter end tenker jeg. Værste for meg er sofa, sitte eller ligge. Stivner og får mere vondt av det.

Har lagt på meg 8 kg, er 25+4. Og har et par kg igjen før jeg slår vekta jeg var da de to andre var født. Jeg ville ha oppfordret deg til å finne noe, hva som helst, bare noe som gjør at du kan få bedre aktivitet i hverdagen.

Jeg er livredd for stor baby. Nr 2 til meg var nesten 4.5kg! Så har også streng beskjed fra lege om å ikke gå opp for mye.

6 kg opp er ganske normalt :) så ikke bekymre deg for det.
Er selv 175 og nå 70 kg . Jeg gikk ned en del i vekt uten å ville det før jeg ble gravid. Så har egentlig gått opp mye , men sånn til sist bare 5-7 kg .

Jeg trøster meg med at jeg er like stor rundt magen og vekt som med de 2 andre . Så med andre ord , vil magen ese 12 cm til og vekta opp enda mer :p

Kan hende du er heldig at alt raser av igjen også.

Jeg får ikke til å gå tur pgr bekkenløsningen. Så jeg holder meg kun aktiv på jobb og det jeg MÅ hjemme. Ellers er soffan min venn

Jeg gikk opp 14 kg med første , la igjen 7 kg på føden , u ten veide 3,1kg. Etter en uke vår jeg på startvekta igjen.

Med nr 2 gikk jeg opp 10 kg og var på startvekta igjen uka etter fødsel. Jeg har bare hvert heldig . Hater å trene å gjorde ikke annet enn å amme .

Er ikke noe unormalt å ha lagt på seg en del allerede nå. Jeg gikk selv opp 15kg i svangerskapet, og alt forsvant rimelig raskt etter fødsel. Og jeg er ikke normalvektig jeg heller :)
Men dette er absolutt noe du burde ta opp med JM om du har et godt forhold til henne :)

Jeg gikk opp 14 kg med første, gikk ned 10 kg rett etter fødsel, og 2 mnd etter fødsel var jeg på -4 kg fra startvekta, null trening, kun amming. Så jeg velger å tro at ammingen hadde stor betydning for den vekt nedgangen så fort, selvom man går ned uansett da kroppen stabiliserer seg til normalen igjen, men kan ta tid, never know.

Nå med nr.2 har jeg gått opp ca.6 kg. Uke 21
Aner ikke hvor mye jeg vil gå opp, men prøver å ikke stresse med vekta. Å heller spiser så og si det jeg har lyst på, men alt med måte selvfølgelig ;)

Gikk opp fra 45 til 62 første svangerskap. Gikk litt ned i vekt etter fødselen men ikke mye mens jeg ammet. Men med engang jeg sluttet å amme så gikk jeg fort ned i vekt. Tenker grunn til at jeg ikke gikk noe særlog ned i velt mens jeg ammet var st ammingen gjorde meg så veldog sulten :P

I første svangerskap gikk jeg opp 14 kilo gutten kom ut før fødsel og veide 4155

Denne gangen gikk jeg ned i førsten 3,5 kilo og er nå 24+0 og har da gått opp igjen 3,4 kilo

Vi er veldig like både i høyde og vekt. Jeg har gått opp mer enn deg (er i uke 27), og dette er tredje svangerskap. Vektøkningen har vært ganske lik alle gangene. Mine to fødsler har gått som en drøm! Så akkurat det der skal du ikke tenke på. Du velter jo ikke rundt i fett. Du har god polstring, og mye av det vil gå vekk bare noen dager etter fødsel. Jeg anbefaler deg å ta det helt med ro, nyte at magen vokser og hvis du har et mål om litt aktivitet ila dagen så er jo det flott. Ikke stress [emoji173]

hei! Jeg har vært sykmeldt store deler av graviditeten og får ikke til å.være like aktiv som før jeg ble gravid. Da kunne jeg og sambo gå 2-3 timers lange turer og jeg trente litt styrke hjemme på stuegulvet.

Etter graviditeten har det vært tilnærmet null trening på meg, og hoftene/ryggen klarer ikke mer enn 30 min turer..

Dette i kombinasjon med mye sofaligging og mat, har jeg nå gått fra 85kg til 91kg.. Jeg er 21+3 og er jo det man vil kalle overvektig fra før... jeg er jo litt høy ( 1.75 cm ) men BMIen min ligger jo på fedme... huff jeg kommer jo til å legge på meg mer...

Jeg er kjemperedd for å legge på meg masse, både fordi jeg ikke ønsker en hard kamp mot vekta etter ungen er kommet men og fordi jeg er redd for å ikke klare presse ut ungen selv.. At jeg rett og slett skal være i så dårlig form at det blir keisersnitt eller sugekopp etc...

Plis! Hjelp. Er dette nogenlunde normalt eller er jeg bekymret med god grunn..?

Skal snakke med jm neste torsdag.
Jeg lå rundt det samme som deg ved første graviditet og gikk opp totalt ca.10kg. Er 1.76m lang selv.
Tror du bare skal slappe av og ikke stresse med at du går opp i vekt nå, det er helt normalt :happy: Trøst deg med at kiloene går relativt fort av når ungen er ute og ammingen er i gang ;) Her kunne jeg få på meg de gamle buksene mine etter ca. 1 uke :p

Back
Topp