Vektøkning

Mariell78

Flørter med forumet
Hvordan er det med dere og vektøkning de siste ukene? Jeg har gått opp totalt 7 kg, men veier nå det samme som i uke 26. Er 33+5 idag. Litt bekymret for at det at jeg ikke legger på meg for tiden betyr at baby ikke vokser nok. Er nå 67 kg, ikke overvektig. Noen erfaringer?

Jeg gikk ikke opp nesten fra uke 28 til 35, men magen vokste som den skulle. Vet ikke hva som er normalt? Når jeg var hos jordmor og lege sa de at magen hadde vokst så da var det visst ikke noe å bekymre seg over - men at hvis det var noe som hindret meg i å spise, feks slitt med halsbrann og kvalme, så burde jeg gå innom apoteket å få noe som dempet plagene. Tror vekten kommer til å øke nå de neste ukene da. Var 72/73 kg i fra uke 28 ca til nå i uke 35. 74 kg nå. Har gått opp 9 kg totalt og er normalvektig vil jeg nå si.

Kanskje ta det opp med lege/jordmor? Det gjorde jeg for slet med samme bekymring som deg

Takk for svar :-). Skal til lege over helgen, så får høre med ham da. Men uansett fint å høre andres erfaringer.

Jeg har gått opp rundt 22-23kg. Jevnt og trutt hele svangerskapet :) Lang og slank før graviditeten.. Baby har et vekstavvik på -12%, så selv om jeg spiser ekstremt mye og ofte, og har lagt på meg mye, så går ikke baby opp mye (skulle tro han blir født med ekstem fedme og diabetes type 2, haha!).

Tror ikke du skal bekymre deg over om baby får for lite. Kroppen og biologien er så smart, så baby tar fra dine lagre:)

Jeg har stagnert veldig, og det gjør ikke noe. Har jo bikket 100... å ja da.. gjorde det sist også.
Men jeg har vært på stedet hvil egentlig, i ca 4-5 uker... kanskje gått opp til sammen 600-800gr på disse ukene.
Jeg får i meg det jeg skal og magen har blitt svææær... så hun i magen tar vel bare mer energi og næring enn hva jeg hadde trodd. Det er fint hun er snill med mamman sin :p så slipper ikke tallet å bli så katastrofalt når man når enden :p

Sniker fra desember.

Jeg er 32+2 og har heller ikke gått opp i vekt på ca. 5 uker. Jeg snakket med jordmor om det og hun mente at det ikke gjorde noe så lenge magen vokser. Babyen tar det den trenger uansett. Jeg har riktignok litt mer å ta av enn deg da, men.

Jeg har kun gått opp en halv kilo siden uke 28 og er nå straks i uke 36. Har lagt på meg 12 kg totalt. Så for meg har vektoppgangen roet seg veldig. Babyen ble estimert til ca 2,5 kg i begynnelsen av uke 35 så han vokser fint selv om min vektoppgang ikke har vært så stor de siste ukene :)

Etter forrige kontroll så hadde jeg gått opp 6 kg, var da ca 34 uker. Magen vokser, og hun er veldig livlig, så tenker at hun får det hun skal! Og kanskje litt ekstra Hadde for høy bmi før svangerskapet, veide vel 74 kg, mens jeg nå er rundt 81kg. Hadde det samme med guttungen, og han var 4125g når han kom ut!
Smarte barn i magen

Har alltid hørt at babyen tar det den trenger [emoji5] Jeg er nå i uke 37 og har ikke gått opp de siste to ukene (69kg nå, har gått opp 6-7kg totalt fram til nå). Men jm var ikke bekymret, både babyens og vår egen vektoppgang går i rykk og napp, sier hun. Det viktigste er at du kjenner godt med liv [emoji5]

Er i uke 37, og har gått opp nesten 20 kg, heldigvis er mye vann. Det går i rykk og napp, og alle er forskjellige. Babyen tar det h*n trenger :)

Var 83 kg i uke 12 er nå i uke 34+4 å har gått opp 7 kg siden totalt. Bor i England å spurte jordmor her om hva de mente om vekta å da sa hun at det ikke var noe de så noe mye på her i England sålenge symfysen er fin. Hun sa at det var totalt individuelt fra kvinne til kvinne hvor mye man la på seg å noen la på seg masse med en gang å noen veldig lite hele svangerskapet :)

Jeg har gått opp ca 9 kilo i løpet av svangerskapet. De siste ukene har jeg gått opp kanskje max en kilo. Blir sikkert litt verre framover siden jeg nå merker at vannet begynner å sette seg i kroppen. Men ikke lenge igjen nå[emoji4]

Back
Topp