Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Noen som veit gjennomsnittlig vektøkning per uke nå for tiden? Altså fra sånn ca. 6-8mnd alder?
Gjennomsnittlig vektøkning er ikke så interessant, med mindre du har en baby som veier akkurat på gjennomsnittet (et barn på 5 kilo vil ofte ha en annen vektøkning enn et barn på 9 kilo). Det man eventuelt bør sammenligne eget barn med er hva som er innenfor en normal variasjon, og hvordan vekten endres ifht egen kurve. Disse tallene for hva som er innenfor nornalen har jeg vel sett et sted, muligens i boken "Mat for spedbarn" eller hva den heter, som er utgitt av Helsedirektoratet. Dessverre husker jeg de ikke men om du har den boken så sjekk gjerne der.
Men, når de blir så store er det heller ikke så veldig relevant å se på endringer uke for uke isolert sett, men over litt mer tid. Det vil med andre ord stort sett ikke være sånn at ungen går opp for lite eller for mye på bare en uke, sånn som når de var nyfødte. Man vil se på endringen over typ en måned eller to for å si om det er utenfor det som er ok.
Er du bekymret så ta gjerne en ekstra tur til helsestasjonen og vei og prat med helsesøster![]()
Takk for utfyllende svar. Skjønner nå at det er store variasjoner og lite sammenlignbart[emoji1360]
Her har kurven flatet ut de siste to månedene (5-7mnd) og jeg har reagert. Vært hos hs flere ganger og hun er ikke beskymret. Men jeg har uttrykket at jeg er. Derfor tenkte jeg det var greit å forhøre meg [emoji5] Kanskje mest for å roe ned meg selv.
Barnet spiser MYE, alltid vært helt gjennomsnittlig og fulgt egen kurve frem til nå i det siste. Nå har den flatet ut helt (siste tre målingene).. men barnet har krabbet siden 6,5mnd og reiser seg nå overalt med støtte. Så kan være vekten bare har avtatt litt grunnet at hun er så aktiv [emoji1360]