Vektøkning

Ønskemamma87

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Hvor mye er egentlig normalt å gå opp i vekt?

Er 17+1 og har gått opp såvidt 1 kg. Gikk ned under kvalmeperioden.... :)

Er 16+3 og gått ned i vekt. Har ikke spydd, bare klarer ikke å spise så mye:) har fått betennelse i hjørnetannen, så nå er det litt vanskelig å tygge også da. Men har lest at det er ok å ikke legge på seg de første månedene, men at det bør komme i uke 19 eller noe:)

Er 17+1 og har gått opp såvidt 1 kg. Gikk ned under kvalmeperioden.... :)
Tror dette varierer veldig fra person til person noen går nesten ikke opp andre går opp 30kg+ jeg gikk opp 18 kg sist;) og denne gangen har jeg gått nes 4 kg pga kvalme og dårlig matlyst og først nå er jeg på vei opp igjen ;)

Det er nok store variabler på akkurat det. Jeg er litt overvektig fra før og hadde nok hatt det best om jeg klarer å la være å legge på meg. Sist svangerskap når jeg venta tvillinger, gikk jeg opp 25 kg. 15 av de var vann og bebi:p

19uker i dag og ned 4 kg. Gikk ned totalt 8-9kg pga mye oppkast i tre mnd. Jeg var litt overvektig, så tenker at det ikke hadde negativ innvirkning på fosteret.

Vektoppgang er vel veldig forskjellig fra person til person. De første ukene gikk jeg fra 58 kg til 55 kg. Sist jeg var på vekta veide jeg 65, er i uke 20. Forrige graviditet la jeg på meg 18 kg :)

Varierer jo enormt!

Jeg har lagt på meg 12 og 16 kg i de forrige svangerskapene og er spent på dette (jente denne gangen). 19+5 nå og opp et kilo foreløpig. De renner nok på snart! :p

Hva som er vanlig er nok veldig individuelt.
Jeg har lagt på meg 13kg i mine 3 andre svangerskap og vært på startvekt 3dager etter fødsel.
Denne gangen har jeg lagt på meg mer på rumpe og lår og har gått opp 7kg nå i uke 18.

Jeg starta på 68kg. og er nå på 65kg. Har vært nede i 62kg. så jeg er på vei opp :)
Første svangerskap gikk jeg opp 12kg. Andre svangerskap gikk jeg opp 6kg.

Ligger på det samme som startvekt og er 17 uker i morgen. Regner med kiloene sniker seg på nå. Har ikke hatt oppkast, det har bare holdt seg stabilt til nå.

Hmm... Jeg har lagt på meg 9 kg allerede... Spiste ofte for å døyve kvalmen fra uke 6 til 16 så skjønner at det kom litt da. Men nå spiser jeg sunt og normalt og fortsetter likevel å legge på meg. Men har mor og søstre som har pleid å legge på seg 20 -30 kg i graviditetene så kanskje det ligger noe i familien. Satser på å få det av igjen i permisjonen med lange trilleturer, løpeturer og amming!!

Veldig individuelt. Tror jeg har gått opp ca 7-8 kg så langt. Gikk opp over 30 kg sist, og de rasa av igjen av seg selv det første halve året etter fødsel.

Gjennomsnittlig vektøkning i svangerskapet ligger på mellom 10-16 kg. Om man er undervektig fra start bør man kanskje legge på seg mer, og motsatt om man er overvektig. Men dette er jo veldig individuelt, og mange ulike faktorer spiller inn.

Back
Topp