Vekstretardasjon foster uke 32, erfaringer?

CAA

Glad i forumet
Himmelbarn
Februarbarna 2023
På jordmor kontroll ble det konstantert avflatet sumfyse fundus mål, og ble deretter sendt videre to dager senere. Jenta i magen har hele veien ligget på det nedre innenfor vekst.

Jeg var stiv av skrekk, og fikk veldig lite informasjon, fordi jeg var så redd så glemte jeg å stille spørsmål rundt det.

Informasjonen jeg fikk var at hu er veldig liten, under 5 prosentilen sa de, uten at jeg vet hva det betyr, ble satt opp til ny ultralyd om to uker, for å følge veksten.

Har jo googlet en del..

Men dersom det viser seg at hun om to uker ikke har vokst / har vokst lite, vil de da ta en vurdering på å forløse henne tidligere ?

Kan det være morkake svikt?

Hvilke vurderinger tas til neste kontroll, og hva kan være utfallet ?

Noen som har opplevd lignende? Funnet ut årsak, eller ja, hvordan gikk det ?

Skal ringe jordmor i morgen for mer informasjon, forhåpentligvis. Men det hadde vært fint å høre om andre sine erfaringer :)

I 2 av 3 svangerskap har mine barn vokst lite og fått betegnelsen SGA barn . lav på 5 persentilen er ikke faretruende lite. Hvis jeg har forstått det riktig igangsetter de ikke fødsel før det er under 10 persentilen. De fant aldri ut hvorfor med mine. Nr 3 var helt normal str ved størrelse. Et av barna har hatt litt ekstra utfordringer i etterkant, men vanskelig å si om SGA er grunnen til det.

• Liker
Reactions: CAA
I 2 av 3 svangerskap har mine barn vokst lite og fått betegnelsen SGA barn . lav på 5 persentilen er ikke faretruende lite. Hvis jeg har forstått det riktig igangsetter de ikke fødsel før det er under 10 persentilen. De fant aldri ut hvorfor med mine. Nr 3 var helt normal str ved størrelse. Et av barna har hatt litt ekstra utfordringer i etterkant, men vanskelig å si om SGA er grunnen til det.
Skjønner ❤️ jeg skjønte ikke helt dette med prosentiler, og trodde at 5 var lavere / værre enn 10. men da er det godt å høre at det ikke er det!
Hva slags utfordringer hadde barnet ?

Skjønner ❤️ jeg skjønte ikke helt dette med prosentiler, og trodde at 5 var lavere / værre enn 10. men da er det godt å høre at det ikke er det!

Det er du egentlig som har skjønt riktig<3
Med 5. persentilen menes at 95% av barn på samme alder er større enn din og 5% er mindre. Ved 10. persentilen er 90% av barn på samme alder større og 10% mindre.
MEN, det betyr ikke at det ikke går bra:)

Det er du egentlig som har skjønt riktig<3
Med 5. persentilen menes at 95% av barn på samme alder er større enn din og 5% er mindre. Ved 10. persentilen er 90% av barn på samme alder større og 10% mindre.
MEN, det betyr ikke at det ikke går bra:)
Gikk litt fort i svingene i går. Phis du har helt rett 5 persentilen er mindre enn 10. Tenkte i prosent for når jeg var gravid regnet de vekstavvik i prosent. Fant denne fra kvinne klinikken på St. Olavs som gir en fin oversikt https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=VE28Jyhw
Nå er denne oversikten en generell regel også tar man jo individuelle vurderinger.

nr 1 hos meg hadde et vekst avvik på mellom -20% - 25% fra rundt uke 25. Var ikke snakk om igangsetting. Han kom av seg selv i begynnelsen av uke 36 med et avvik på -22%. Nr 2 var mindre og varierte mellom -25 og -27%. Ble sykehus innlagt med henne for overvåkning. Hun kom også i begynnelsen av uke 36 med et avvik på -27%. Ingen vet hvorfor de vokste lite. Hun som var minst har utviklet seg helt fint. Nr 1 har hengt mer etter utviklingsmessig, men tror det handler mer om personlighet enn SGA

Fikk du noe info om hun er liten generelt, eller om ett mål er veldig lite?

Jeg har opplevd at ett av målene (omkrets overkropp) var veldig smalt og at dette førte til en baby på nedre 14% prosentil. Ved fødsel var baby 4000g og 52cm lang. Altså kan sånne undersøkelser være feil.

Viktig er ultralyden av babyens tilførseln av næring og viktige blodårer. Regner med de har undersøkt dette. Hvis alt er normalt ville jeg ikke følt meg urolig.

De målte morkakens funksjon og blodgjennomstrømming på den kontrollen din - standard ved vekstkontroll. Om de satte om ny kontroll først om to uker, er det ikke bekymra for morkakesvikt akkurat nå :) Da ville intervallet vært kortere.
Men følg med som vanlig på liv, og ring til føden om du blir bekymret eller kjenner endringer. Du er ikke i veien om du ringer inn til føden, også selv om det skulle være dagen etter en ultralyd. De er på jobb for deg og andre gravide :)

Back
Topp