Vekstkurve

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Jeg var på kontroll hos jordmor i dag, og når hun målte SF målene så har jeg ikke steget på 2 uker. Jeg er i uke 27. Flata seg ganske ut på grafen og nå har idioten googla inn og ut :banghead: Det jeg er redd for er morkakesvikt da jeg går på blodfortynnende (med andre ord blodpropp i morkaken).

Jordmor virket ikke bekymret for det.
Men jeg fikk hetta, er livredd for at mini ikke får det hun skal ha:nailbiting: ikke minst livredd for å måtte føde så tidlig pga hun ikke får nok næring om det er det som er tilfellet.

Skal sies at grafen ikke gikk utenfor den sonen som er normal, men man blir jo bekymra når målene er de samme som for 2 uker siden i en sånn vekstperiode hun skal vere i nå:bored:

Noen som har noe å berolige meg med så jeg får sove fram til ul på tirsdag? (Skal på ul igjenn for andre årsaker enn denne, denne timen har jeg hatt i 10 uker)
 
Kan selvsagt ikke si noe sikkert for deg, men på generelt grunnlag så behøver man ikke ha synlig eller særlig merkbar vekst av mage kontinuerlig for at lille spire vokser som den skal inni magen. Det er veldig individuelt og svinger fra svangerskap til svangerskap når magen vokser. Det vet du jo sikkert, men jeg sier det likevel :)

Sist gang hadde jeg ikke en liten kul engang før jeg bortimot 27 uker, brukte mine vanlige bukser til og med uke 24. Det var så flatt at det ikke var noe å måle på svangerskapskontrollen. Det var først fra uke 30 at sf-målet mitt økte noe særlig. Men babyen vokste som ho skulle :) Denne gangen er det motsatt, nå følger jeg mer normalen, og har hatt mye vekst fra uke 20 til 28. Håper i grunn det flater ut, for ellers blir det tungt for ryggen!

Kanskje noen andre her inne vet mer, men jeg vil hvert fall tippe at det er med sf-målene som med andre mål, f.eks på babyens vekst (både før og etter fødsel), at så lenge man beveger seg innenfor normalområdet er det meste mest sannsynligvis fint. I tillegg er det heller ikke nødvendigvis noe galt i å havne utenfor normalområdet heller, men det er en indikator for videre oppfølging. Vil anta at jordmor hviler seg på god erfaring, og at dersom lite/ingen vekst på sf-målet på 2 uker var eneste "avvik", så vurderte ho kanskje at sannsynligheten er liten for at det skyldes annet enn individuelle forskjeller i vekstfase.

Samtidig skjønner jeg veldig godt at man lett blir bekymra som gravid. Jeg blir bekymra for et eller anna innimellom selv også. Men kanskje du bare skal slå på tråden til jordmor og spørre, så får du et svar på hvorfor ho vurderte som ho gjorde? Og forhåpentligvis gir det deg den roen du trenger fram til tirsdag ❤
 
Min filosofi er å ikke bekymre seg før de profesjonelle gjør det, og iaf ikke ved én gangs måling. Og SF-målinger er verken jevnt stigende eller særlig presise mål. Innenfor normalen er innenfor normalen.

Google/internett er vår verste fiende o_O stor overvekt av "worst case scenarios" der ute.
Google pusteøvelser og positiv tenking istedet ;)

heldigvis har du ikke lenge til du får sjekket baby igjen :)
 
SF-mål er en indikasjon på vekst men ikke en like sikker måling som ultralyd. Så jeg ville prøvd å ta det rolig (lettere sagt enn gjort) frem til ultralyd - først da du virkelig får se hvor babyen ligger i vekst :)

Da kan de også gjøre blodstrømsmålinger i morkake og baby. Husk bare å spørre om alt du lurer på underveis så du ikke går ut fra timen og er usikker på noe. Hvis du blir urolig, så er det alltids en mulighet å ringe poliklinikken å høre om du kan få timen fremskyndet, og blir du usikker på om mengden liv er endret før dette er det også bare å ringe føden. Nå er jo ikke tirsdag så lenge til at jeg tror du rekker å få time tidligere forresten, men babyens bevegelser i magen er beste indikasjon på at den trives og at morkaken fungerer som den skal :) så synes du det er endringer der, ringer du bare føden direkte.
 
Jeg var på kontroll hos jordmor i dag, og når hun målte SF målene så har jeg ikke steget på 2 uker. Jeg er i uke 27. Flata seg ganske ut på grafen og nå har idioten googla inn og ut :banghead: Det jeg er redd for er morkakesvikt da jeg går på blodfortynnende (med andre ord blodpropp i morkaken).

Jordmor virket ikke bekymret for det.
Men jeg fikk hetta, er livredd for at mini ikke får det hun skal ha:nailbiting: ikke minst livredd for å måtte føde så tidlig pga hun ikke får nok næring om det er det som er tilfellet.

Skal sies at grafen ikke gikk utenfor den sonen som er normal, men man blir jo bekymra når målene er de samme som for 2 uker siden i en sånn vekstperiode hun skal vere i nå:bored:

Noen som har noe å berolige meg med så jeg får sove fram til ul på tirsdag? (Skal på ul igjenn for andre årsaker enn denne, denne timen har jeg hatt i 10 uker)

Jeg hadde heller ikke vokst noen ting fra uke 24 til uke 26. Min jordmor var overhode ikke bekymret, og sa at veksten går i rykk og napp. Jordmor angret litt på at hun målte i uke 26, siden det kun hadde gått 14 dager siden forrige måling. Så fremover skal vi bare måle hver 4.uke istedet for. Det var på mandag jeg målte sist og synes jeg har vokst siden det :)
 
Gikk utrolig bra på ul i dag, lille var helt i gjennomsnittet til å vere 28+0. Så hun har nok ligget i et leie på kontroll så målingene har blitt «feil». 1,3 kg veier hun i dag :hello2
 
Back
Topp