Vekstkurve til bebis i magen

TigerTrine

Forelsket i forumet
Marshmallows 2022
Fikk vite på ultralyd i dag at lillebror er 12% større enn gjennomsnittet eller noe sånt for uke 25.

Noen som vet hva som er innenfor normalen av slikt i svangerskapet?

Hvordan ligger det ann med mageboerne deres?

Lille her var ca 700g 24+6 i går og det var vist helt normalt. Sa ikke noe om hvor på percentilen han lå da.

Vesla var 8% større 23+6. Om hun vokser likt så er estimatet 3800g, men det er selvsagt alt for tidlig å si:happy:

Jeg aner ikke hvordan ho ligger an, annet enn at SF målet er akkurat på linjen for gjennomsnitt. Vi skal på oppfølgings UL 4. januar, og da kunne vi i tillegg få vekstestimat, da er jeg 32 uker.

Men jeg synes alle kommentarer jeg leser om vekstestimater nevner hvor feil de hadde tatt på UL. Enten har folk fått beskjed om at baby kom til å være veldig stor, men kom ut liten -- eller det motsatte. Så hadde tatt det med en klype salt!;)

Jeg aner ikke hvordan ho ligger an, annet enn at SF målet er akkurat på linjen for gjennomsnitt. Vi skal på oppfølgings UL 4. januar, og da kunne vi i tillegg få vekstestimat, da er jeg 32 uker.

Men jeg synes alle kommentarer jeg leser om vekstestimater nevner hvor feil de hadde tatt på UL. Enten har folk fått beskjed om at baby kom til å være veldig stor, men kom ut liten -- eller det motsatte. Så hadde tatt det med en klype salt!;)

ja det er sant. Husker jo med min datter som jeg fikk for 10 år siden. De hadde to måter å måle på. Og det var en hel kg forskjell på de to metodene. Viste seg at den som målte mest vekt var den riktige. Selvom gyn mente det var den andre som var den riktige. :hilarious::hilarious:

Jeg tror du kan regna snittvekten *1,12, da blir det 3600*1,12 for gutt, og fødselsvekten ca 4kg. Så det er jo innenfor normalen. Tror min eldste lå på 12% over snitt faktisk, og han ble født 10 dager over termin og veide 4380g.

Last edited:
Tror det er veldig vanskelig å få en skikkelig måling på det der. Mot slutten sist gang,fikk jeg beskjed om at han var 10% større enn gjennomsnittet,men når han kom ut var han akkurat gjennomsnittlig (3500g)

Det er også lenge igjen,så det kan godt gjevne seg ut vil jeg tro.

Sniker fra Januar. Min måling i uke 24+1 var ca 820 g eller noe sånt...da låg han på 76% persentil..Målte igjen 30+1 og babis ble målt til 1730g ca og låg på 62% persentil...er veldig spent på neste måling 20 Desember...Har fra før en gutt og en jente som begge kom ut under 3 kilo(noe som er fint for meg da eg selv er veldig liten). De var helt friske begge to og kom rundt termin...Døøøør om denne plutselig skulle komme ut og veie mer enn 3200 liksom:hilarious: syns ho som var 2970 var stor nok..haha

Sniker fra Januar. Min måling i uke 24+1 var ca 820 g eller noe sånt...da låg han på 76% persentil..Målte igjen 30+1 og babis ble målt til 1730g ca og låg på 62% persentil...er veldig spent på neste måling 20 Desember...Har fra før en gutt og en jente som begge kom ut under 3 kilo(noe som er fint for meg da eg selv er veldig liten). De var helt friske begge to og kom rundt termin...Døøøør om denne plutselig skulle komme ut og veie mer enn 3200 liksom:hilarious: syns ho som var 2970 var stor nok..haha

he he. For å si det sånn så er jeg glad det ble keisersnitt på min datter. For hun veide 4,8 kg i uke 35 når hun ble tatt med KS. Jeg hadde diabetes så derfor hun var så stor. Hun hadde blitt rundt 6-7 kg hvis vi hadde gått til termin!!

he he. For å si det sånn så er jeg glad det ble keisersnitt på min datter. For hun veide 4,8 kg i uke 35 når hun ble tatt med KS. Jeg hadde diabetes så derfor hun var så stor. Hun hadde blitt rundt 6-7 kg hvis vi hadde gått til termin!!

Oii...Ja,det ville blitt litt av en fødsel:hilarious: godt de har utstyr og mulighet til å følge med på sånt!..Min mann var rundt 4.8 ved termin og det blei litt oppstyr på fødestuen når han skulle ut..Gikk heldigvis bra:happy:

Jeg har lest at babyenes størrelse ved fødsel ofte kan være lik mors størrelse når hun selv ble født.
Hvordan var det med dere, veide babyen ca samme som deg? Jeg er redd for å få så stor baby som jeg selv var …jeg kom 2 uker før termin og var ikke langt unna 5 kilo og 52 cm. Det er litt i overkant av hva jeg er komfortabel med å presse ut som førstegangs :hilarious::eek:

Jeg har lest at babyenes størrelse ved fødsel ofte kan være lik mors størrelse når hun selv ble født.
Hvordan var det med dere, veide babyen ca samme som deg? Jeg er redd for å få så stor baby som jeg selv var …jeg kom 2 uker før termin og var ikke langt unna 5 kilo og 52 cm. Det er litt i overkant av hva jeg er komfortabel med å presse ut som førstegangs :hilarious::eek:

Mi første var mindre en det jeg var :) ho var 3,7kg, men nr2 var 4,2kg som var mer en det jeg var. Vi får se hvor stor nr3 blir :hilarious:

:dead:
Ser ikke ut som det hos meg,jeg var 2900g å gutten min var 3500g:p Spent på hvor stor denne gutten blir. Er bare 1,50høy og liten over alt:dead: Ble keisersnitt sist pga svangerskapsforgiftning,men denne gangen blir det sikkert vaginalt så lenge alt går som det skal. Så livredd for å revne fra a til å.

Her stemmer det med mannen sin fødselsvekt, han kom 11 dager over termin og var 4010g, vår eldste kom 10 dager over og var 4380g. (Vår yngste hadde også vært like stor hvis han ikke blitt tatt med ks før termin) Mannens sine søstrene var også over 4kg og både hans pappa (barnas farfar) og hans søstre var godt over 4kg. Mens i min familie ligger vi på ca 3500-3800g..

Her stemmer det med mannen sin fødselsvekt, han kom 11 dager over termin og var 4010g, vår eldste kom 10 dager over og var 4380g. (Vår yngste hadde også vært like stor hvis han ikke blitt tatt med ks før termin) Mannens sine søstrene var også over 4kg og både hans pappa (barnas farfar) og hans søstre var godt over 4kg. Mens i min familie ligger vi på ca 3500-3800g..
Er så redd for at det skal stemme her også, jeg var nesten 5 kilo ved fødsel. Ingen svangerskapdiabetes inni bilde heller. Er livredd for å føde så stor bebis :eek::hilarious: Er det noen som vet om det er mulig å bli satt i gang litt før tiden hvis indikasjon på veldig stor baby er der?
Skal snakke med jordmor om dette på neste kontroll hvertfall :happy:

Er så redd for at det skal stemme her også, jeg var nesten 5 kilo ved fødsel. Ingen svangerskapdiabetes inni bilde heller. Er livredd for å føde så stor bebis :eek::hilarious: Er det noen som vet om det er mulig å bli satt i gang litt før tiden hvis indikasjon på veldig stor baby er der?
Skal snakke med jordmor om dette på neste kontroll hvertfall :happy:
Min venninne veide 4,5 men hennes barn har vært 3,4 og 3,6kg, hva veide mannen din da? Det var jo i hvert fall mye mer riktig hos oss.

Var på tilvekst kontroll idag og lille lå nesten på gjennomsnittet 690g uke 24+0 :)
4 uker til neste kontroll

Jeg var 4700 ved fødsel og mine gutter har vært henholdsvis 2400, 1900 og 2900, kun siste til termin o_O

Min første var 2,8 kg og 47 cm (ei uke før termin), og gutt nr 2 var 4,1 kg og 53 cm og kom helt plutselig i sete. Ingen av dem i «nærheten» av min vekt, som var rundt 3,1 to uker før termin.
Jeg er slank og de fleste fikk sjokk da babyen kom i sete og var så stor. MEN det fikk helt fint. Ingen rifter (ble klippet da). Klemte han ut selv på 10 min. Så trenger ikke være fælt å få en stor baby ❤️ :) Jeg synes forsåvidt det var vanskeligere å få ut den lille.

Back
Topp