Vekstkurve som flater ut

PrinsessaBossLady

Betatt av forumet
Aprilspirene 2023
Noen som har opplevd dette? Er 32+0 i dag og var på kontroll (pga min overvekt). Alle tester er kjempefine og hun er på den mer aktive siden av skalaen. I desember var hun på +5% og i januar var det +10%. Så trodde nesten hun skulle bli i det større laget, men nå var hun under gjennomsnittet på kurven. Fikk ny time om to uker for å måle på nytt, og måtte ligge å måle hjerteslag og bevegelse i 30 min etter UL. Alt var fint der også, så det er bare veksten det står på. Har også godt med fostervann, blodtrykk og urinprøve er bra, og blodtilførsel fra navlestrengen var bra.

Har lest meg frem til at det mest sannsynlig er morkaka som ikke gir nok næring, om målingene er riktige da.
Noen som har vært gjennom det og gått til termin? Eller ender det oftest opp med å bli satt igang tidligere?
 
Venter litt i spenning selv. Min har ligget jevnt på +37%, og samtidig med vekstkontrollene i uke 24 og 28 målt lavt også gjennomsnittlig SF-mål. I uke 32 var SF-målet lavere igjen, men har ikke ny vekstkontroll før uke 36, så skal til jordmor igjen i uke 34 (om en uke) og måle igjen. Hvis det blir mer avflatet får jeg enda en vekstkontroll. Alt annet er fint da. De har sagt hele veien at de ikke er bekymret over at babyen er stor, men de har sagt at det er hvis de ikke vokser som kan være bekymringsfullt. Men det spørs jo hvor mye de faller på kurven og sikkert over hvor lang tid, de kan jo vokse i rykk og napp også. Hvis det er såpass at det blir bedre for babyen å komme ut, da er jo det en mulighet. Fingrene krysset for at alt er bra!
 
Hadde avflatet vekstkurve hos jordmor forrige uke 32+3 forrige uke, og da sa hun at dersom jeg ikke hadde hatt time på Haukeland i dag for noe annet, så hadde hun tatt meg inn på en ekstra kontroll. Var i dag på KK for noe annet på poliklinikken og da målte de fortsatt magen liten, og mini i magen til 2156g 33+0 uker på vei. De konkluderte da med at han var litt liten men siden mitt første barn også var litt liten så la de ingenting mer i det, og satt ikke opp til noe ny kontroll. Ny jordmortime er ikke før 17 mars elns, men tenkte å sende hun en melding om eg måtte ha en time før for å se om magen vokste normalt. Han legen i dag var ganske rask og var ikke pga avflatet magemål jeg var der, så det ble liksom ikke helt satt i fokus heller. Så skal dobbeltsjekke med jordmor om ekstra oppfølgning, men selvom magemålene avflater litt så betyr det ikke helt automatisk morkakesvikt heller, noen lager bare mindre barn og:)
 
Hadde avflatet vekstkurve hos jordmor forrige uke 32+3 forrige uke, og da sa hun at dersom jeg ikke hadde hatt time på Haukeland i dag for noe annet, så hadde hun tatt meg inn på en ekstra kontroll. Var i dag på KK for noe annet på poliklinikken og da målte de fortsatt magen liten, og mini i magen til 2156g 33+0 uker på vei. De konkluderte da med at han var litt liten men siden mitt første barn også var litt liten så la de ingenting mer i det, og satt ikke opp til noe ny kontroll. Ny jordmortime er ikke før 17 mars elns, men tenkte å sende hun en melding om eg måtte ha en time før for å se om magen vokste normalt. Han legen i dag var ganske rask og var ikke pga avflatet magemål jeg var der, så det ble liksom ikke helt satt i fokus heller. Så skal dobbeltsjekke med jordmor om ekstra oppfølgning, men selvom magemålene avflater litt så betyr det ikke helt automatisk morkakesvikt heller, noen lager bare mindre barn og:)
Så rart de sa babyen var liten med estimert 2156 g 33+0. Jeg var inne 33+3 med estimat på 2080 g. -2%, men ikke noe kommentar på at den var for liten på noen måte.
 
Så rart de sa babyen var liten med estimert 2156 g 33+0. Jeg var inne 33+3 med estimat på 2080 g. -2%, men ikke noe kommentar på at den var for liten på noen måte.
Så rart det skulle være forskjell på! -2% er ingenting da, er vanskelig å være nøyaktig gjennomsnittlig i str :p

Med min på +37% sa de bare "litt stor faktisk" da de oppdaget det, de forventet vel egentlig liten baby siden jeg er petite selv :hilarious: Er egentlig pga. min str / vekt jeg har fått vekstkontroller, men når baby er såpass stor blir det en ekstra faktor, selv om de er veldig fornøyd siden veksten er jevn. Var vel derfor jeg ikke fikk kontroll denne mnd, og satt opp i uke 36 istedet. Men nå spørs det jo om jordmor måler avflatet SF-mål igjen på mandag, kanskje det blir en til likevel :p
 
Så rart de sa babyen var liten med estimert 2156 g 33+0. Jeg var inne 33+3 med estimat på 2080 g. -2%, men ikke noe kommentar på at den var for liten på noen måte.
Ja, nei jeg vet ikke. Han legen hadde ikke fokus på det, da jeg var inne på time for avklaring av overvåkning av hjerte mitt under fødsel eller ikke. Men magen min viser fremdeles liten vekst, selv om mini er 2156g ca, så mulig han bare ligger «godt» nedi bekkenet allerede eller ja. Her skrev han opp 31% men aner ikke helt hva det står for.
 
SF-målet mitt var likt i både uke 32 og 34, så nå nede på ca. 2,5%. Ble raskt henvist til ny vekstkontroll, og der gjemte det seg en baby på 2858g, (92%), estimert 4,1kg ved termin! Så her har virkelig SF-mål ingenting å si :laughing001
 
Var på vekst kontroll i dag, ble målt til -21%, måtte måle hjerteslag og bevegelse i 20 min, det var normalt, var også bra med fostervann og blodtilførsel fra navlestreng var bra. Skal ha ny kontroll om 2 uker igjen. Det var veldig mye jordmødre å leger tilstede som snakket over hodet mitt, så følte meg veldig liten. Legen sa at noen ganger trives babyene best i magen og noen ganger må de ut før tiden for å få hjelp, så er det som skal avgjøres om to uker.
Jeg merker at jeg er så sliten nå og lei meg…. Har hypermesis så føler selvfølgelig at dette er min feil. Er så redd for den lille babyen i magen min…
 
Var på vekst kontroll i dag, ble målt til -21%, måtte måle hjerteslag og bevegelse i 20 min, det var normalt, var også bra med fostervann og blodtilførsel fra navlestreng var bra. Skal ha ny kontroll om 2 uker igjen. Det var veldig mye jordmødre å leger tilstede som snakket over hodet mitt, så følte meg veldig liten. Legen sa at noen ganger trives babyene best i magen og noen ganger må de ut før tiden for å få hjelp, så er det som skal avgjøres om to uker.
Jeg merker at jeg er så sliten nå og lei meg…. Har hypermesis så føler selvfølgelig at dette er min feil. Er så redd for den lille babyen i magen min…
Så teit at de snakket over hodet på deg! Når alt annet var normalt bør jo det være bra. Selv om det er -21% så er jo det fortsatt innenfor normalen, legen sa det samme til meg som nå har en på +42% (så jeg blir ikke igangsatt eller får keisersnitt).
Hyperemesis er jo ikke din feil da! Men bra du blir fulgt opp ihvertfall, selv om "the bedside manner" er dårlig.
 
Så teit at de snakket over hodet på deg! Når alt annet var normalt bør jo det være bra. Selv om det er -21% så er jo det fortsatt innenfor normalen, legen sa det samme til meg som nå har en på +42% (så jeg blir ikke igangsatt eller får keisersnitt).
Hyperemesis er jo ikke din feil da! Men bra du blir fulgt opp ihvertfall, selv om "the bedside manner" er dårlig.
:Heartred Takk!
 
Back
Topp