Vekstkontroller - igangsettelse - stor baby - erfaring

EnDrøm25

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Jeg er i dag 9+2 med mitt andre barn.

I mitt forrige svangerskap lå barnet over 90 persentilen fra uke 24 og frem til fødsel. På terminkontroll 40+3 ble barnet estimert til 4,3kg ved fødsel.

41+1 fødte jeg med akutt keisersnitt etter 21 timer i aktiv (!!!) fødsel. Babyen var for stor, bekkenet mitt for smalt. Hodeomkretsen lå på 39cm, og barnet veide 4,5 kg. Det er en kraftig baby å føde med mitt utgangspunkt på 165cm og 54kg (veide dog rundt 74 kg da jeg fødte).

Livmoren min trakk seg ikke sammen, det måtte sys på «bukseseler», og jeg mistet nesten 2 L blod. Lå på intensivavdelingen i 12 timer, mens far var på barsel med den nyfødte.

Jeg har mildt sagt angst for å føde igjen. Kanskje spesielt siden det bare er 9 måneder siden sist..

Jeg ønsker å forsøke vaginal fødsel, men jeg ønsker skikkelig oppfølging slik at jeg ikke igjen ender opp med et akutt ks til.

Noen som har erfaring med store barn? Fikk dere vekstkontroller jevnlig i neste svangerskap? Tilbud om igangsettelse?

Har født 2 store barn. Dvs første kom tidlig men hadde blitt stor om ho hadde holdt seg inne til termin. Nr 2 var 4430 gr og sto fast på skuldrene. Har blitt lova tettere oppfølging om eg blir gravid igjen.

Vil tru du har rett på tett oppfølging og vurdere å settast i gang tidlig om denne også blir stor. Ta det opp med jordmor/lege på kontroll. Ikkje nøl med å ta opp at du er engstelig og redd for fødsel om neste også blir stor.

Eg forstår deg så godt som er engstelig for ny fødsel, eg hadde ein skikkelig reaksjon 1,5 år etter fødsel nr 2 og har måtta jobbe mykje med det i lag med fastlegen min. Men har det betre no heldigvis. Så ta det opp på kontroll. Be evt om ekstra tid/tidlig time for å komme i gang med samtalen.

Jeg er i dag 9+2 med mitt andre barn.

I mitt forrige svangerskap lå barnet over 90 persentilen fra uke 24 og frem til fødsel. På terminkontroll 40+3 ble barnet estimert til 4,3kg ved fødsel.

41+1 fødte jeg med akutt keisersnitt etter 21 timer i aktiv (!!!) fødsel. Babyen var for stor, bekkenet mitt for smalt. Hodeomkretsen lå på 39cm, og barnet veide 4,5 kg. Det er en kraftig baby å føde med mitt utgangspunkt på 165cm og 54kg (veide dog rundt 74 kg da jeg fødte).

Livmoren min trakk seg ikke sammen, det måtte sys på «bukseseler», og jeg mistet nesten 2 L blod. Lå på intensivavdelingen i 12 timer, mens far var på barsel med den nyfødte.

Jeg har mildt sagt angst for å føde igjen. Kanskje spesielt siden det bare er 9 måneder siden sist..

Jeg ønsker å forsøke vaginal fødsel, men jeg ønsker skikkelig oppfølging slik at jeg ikke igjen ender opp med et akutt ks til.

Noen som har erfaring med store barn? Fikk dere vekstkontroller jevnlig i neste svangerskap? Tilbud om igangsettelse?
Min første ble på overtidskontrollen 1 uke etter termin estimert til 3,5 kg.
6 dager senere, 13 dager over termin, etter igangsatt fødsel kom han på 4,6 kg og 56 cm.
Jeg var 17 år, 172 cm og var 58 kg før svangerskapet. Gikk fint å få baby ut, men hadde alvorlig blodtap etter fødsel. Jeg var veldig dårlig i lang tid.

Pga det, så fryktet jeg at barn nr2 skulle bli like stor. Samt at barna til min mor har vært fra 4,2kg - 5,3 kg. Og de ble bare større og større..

Fikk samtale på mor-barn klinikken på sykehuset rundt uke 30, men ble ikke møtt på ønsket mitt om igangsetting på termin da det måtte taes med vakthavende lege jeg møtte på overtidskontrollen, og det stod ingenting i mine papir hva som var årsaken til blødningen ved forrige fødsel. (Fødte på et annet sykehus)
Fikk vekstkontroll 6 uker før termin, og baby lå an til å bli 3,9 kg ved termin. Min erfaring tilsa at estimering kan bomme på over 1 kg, fikk fremskyndet time for vurdering av igangsetting til 4 dager over termin mot 7 dager over, men baby kom av seg selv. Og vekten stemte.
Heller ingen blødning.

Be om flere vekstestimeringer, for å se at det stemmer, og om baby viser seg å bli like stor, så kan du jo diskutere igangsetting før termin, evt keisersnitt.

Jeg ble inngangsatt og fødte 13 dager over termin. Fikk en stor gutt på 4,6kg og 54cm. På overtidskontrollen ble han estimert til å være rundt 4 kg. Fikk en stort rift og er redd for å føde vaginalt igjen.

denne gangen skal jeg på vekstkontroll i uke 36. Lurer på hva som skjer etterpå. Prøvde å snakke med jordmoren min å om evt bli satt igang til termin, men hun mente at det var bedre at fødselen starter av seg selv, og at når jeg har født et stort barn før så klarer kroppen fint å gjøre det igjen. Jeg er bare redd for å få samme rift som sist

Back
Topp