Vekstkontroll

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Februarhjertene 2025
Jeg har født store barn, og større for hver fødsel. Tredjemann var 4,5 kg og jeg kjenner jeg er bekymret for om denne blir større.

Hadde inntrykk av at jordmor kom til å henvise meg til kontroll for dette med ultralyd, men virker som hun har snudd helt og vil avvente å se. Noe som ikke akkurat er beroligende for min del.

Noen her som har fått eller skal få vekstkontroll denne gangen? Tips til hvordan jeg kan gå frem for å få det?

Jeg har født store barn, og større for hver fødsel. Tredjemann var 4,5 kg og jeg kjenner jeg er bekymret for om denne blir større.

Hadde inntrykk av at jordmor kom til å henvise meg til kontroll for dette med ultralyd, men virker som hun har snudd helt og vil avvente å se. Noe som ikke akkurat er beroligende for min del.

Noen her som har fått eller skal få vekstkontroll denne gangen? Tips til hvordan jeg kan gå frem for å få det?
Tja, vet ikke om det er et godt tips, men jeg skal henvises til ultralyd ved 36 ukers kontroll DERSOM magen ligger i 90-persentilen, fordi jeg ønsker hjemmefødsel. På den måten får man anledning til å måle litt mer nøyaktig (selv om feilmarginen også er ganske stor der), hvor stort de estimerer barnet. Ikke anbefalt å føde hjemme dersom man forventer stort barn, som hos noen (blant annet min jordmor på helsestasjonen) er definert som over 4500 gram.

Hjemmejordmora mi tror imidlertid det skal gå fint med 4500 gram + noen 100 gram oppå det. Hun har vippa ut en del skuldre som har sitti fast gjennom karrieren, så hun er ikke bekymret. Men hvis du vil, så kan du hinte frempå at du vurderer hjemmefødsel :laughing002 Kanskje du også blir henvist da?

Tja, vet ikke om det er et godt tips, men jeg skal henvises til ultralyd ved 36 ukers kontroll DERSOM magen ligger i 90-persentilen, fordi jeg ønsker hjemmefødsel. På den måten får man anledning til å måle litt mer nøyaktig (selv om feilmarginen også er ganske stor der), hvor stort de estimerer barnet. Ikke anbefalt å føde hjemme dersom man forventer stort barn, som hos noen (blant annet min jordmor på helsestasjonen) er definert som over 4500 gram.

Hjemmejordmora mi tror imidlertid det skal gå fint med 4500 gram + noen 100 gram oppå det. Hun har vippa ut en del skuldre som har sitti fast gjennom karrieren, så hun er ikke bekymret. Men hvis du vil, så kan du hinte frempå at du vurderer hjemmefødsel :laughing002 Kanskje du også blir henvist da?
Da får hun vel sjokk :p
Men jeg kan jo poengtere at pga lang reisevei til de to aktuelle sykehusene (3 timer og 2 1/2 time!) og med all rasfare på vestlandet så er jeg ekstra bekymret om denne skulle komme raskere enn de andre og dermed skape problem i eventuell ambulanse eller om jeg ikke rekker ambulanse engang? Til tross for lange fødsler tidligere?

Skal til jordmor på tirsdag. Ser jeg fikk vekstkontroll i uke 37 sist og det er litt over en uke til bare. Litt irriterende at hun ikke bare kunne sende henvisning før jul så kan sykehuset ta stilling til det liksom :)

Men jeg kan jo poengtere at pga lang reisevei til de to aktuelle sykehusene (3 timer og 2 1/2 time!) og med all rasfare på vestlandet så er jeg ekstra bekymret om denne skulle komme raskere enn de andre og dermed skape problem i eventuell ambulanse eller om jeg ikke rekker ambulanse engang? Til tross for lange fødsler tidligere?

Skal til jordmor på tirsdag. Ser jeg fikk vekstkontroll i uke 37 sist og det er litt over en uke til bare. Litt irriterende at hun ikke bare kunne sende henvisning før jul så kan sykehuset ta stilling til det liksom :)
Så rart at hun ikke har henvist deg egentlig, med tanke på det du sier om reisevei til sykehuset også. Fødsel nr. 3 kan jo også gå raskere som du sier.

Jeg har født et lite barn tidligere og har automatisk fått oppfølging pga det, skal på neste UL i morgen (uke 36+0 da) for å ta vekstkontroll igjen. Synes du godt kan poengtere det med lang reisevei og at du har født to store før!

Symfysemål synes jeg ihvertfall bare er en dårlig indikasjon. Selv fødte jeg mitt første barn til 2645g og symfysemålet var liksom på 50% på siste måling (noe som selvfølgelig UL avkreftet den gang.). Har også venninner som har hatt symfysemål nede på 10% percentil og fått baby på 4 kg, så jeg hadde krevd henvisning om jeg var usikker! :)

Fastlegen kan også henvise. Du kan sende forespørsel den veien dersom du ikke blir hørt av jordmor.

Ligger selv å vaker på 10-persentilen. Har litt tettere oppfølging på sf mål, og blir henvist til vektkontroll til uka om vi ligget på samme linja. Her får man iallefall time på kontroll innen et par dager, så var ingen vits å henvise i romjula.

Første her var drøyt 4kg og nr 2 var nesten 4,8kg. Denne gangen ligger SF-målet enda mye høyere enn sist, så her blir det vekstkontroll - det kommer jeg til å insistere veldig sterkt på. Den er ikke bestilt enda, men jeg regner med at den settes opp etter 36-ukerskontrollen. Jeg er under 1.60 høy, og han siste var det bare såvidt kom... Han her får ikke lov til å bikke 5kg altså. han får værsågod komme før det!

Første her var drøyt 4kg og nr 2 var nesten 4,8kg. Denne gangen ligger SF-målet enda mye høyere enn sist, så her blir det vekstkontroll - det kommer jeg til å insistere veldig sterkt på. Den er ikke bestilt enda, men jeg regner med at den settes opp etter 36-ukerskontrollen. Jeg er under 1.60 høy, og han siste var det bare såvidt kom... Han her får ikke lov til å bikke 5kg altså. han får værsågod komme før det!
5 kg er mye! Blir du satt i gang før denne gangen tror du?

5 kg er mye! Blir du satt i gang før denne gangen tror du?
Jeg vil tro det hvis de tror han blir så stor, men hvis de estimerer rundt 4 så blir jeg nok ikke satt i gang. Jeg har født ca til termin med begge de to første (40+4 og 40+2), så det er nærliggende å tenke at siste også kommer rundt 40 uker. Men jeg vil tro med historikken at jeg kanskje settes i gang hvis jeg går over termin.

Jeg skal på vektkontroll i uke 36 pga fikk en rift ved forrige fødsel, så de vil vurdere å sette igang fødselen i uke 38 hvis babyen er stor. Dette var sykehuset sin vurdering. Jeg syns også det er rart at hun ikke henviser deg ihvertfall, sykehuset kan jo ta en vurdering selv i så fall. Jeg ville kontaktet dem direkte, evt. fastlegen hvis dette stresser deg. Her er det også lang reisevei, så det er godt å føle seg så trygg som mulig. Lykke til ❤️

Back
Topp