Vekstkontroll

Sanuzzi

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg var hos jordmor på torsdag og ble henvist til vekstkontroll pga lavt SF mål. Hun stresset meg veldig opp med tingene hun sa, og jeg er veldig bekymret. Er i uke 33. Har nå fått time, men den er ikke før om 2 uker. Noen andre som har fått slik kontroll pga lavt mål som kan fortelle at alt gikk helt fint? Eventuelt motsatt? Vurderer å bestille privat i morgen, er så stresset...

Jeg var hos jordmor på torsdag og ble henvist til vekstkontroll pga lavt SF mål. Hun stresset meg veldig opp med tingene hun sa, og jeg er veldig bekymret. Er i uke 33. Har nå fått time, men den er ikke før om 2 uker. Noen andre som har fått slik kontroll pga lavt mål som kan fortelle at alt gikk helt fint? Eventuelt motsatt? Vurderer å bestille privat i morgen, er så stresset...

En venninne var til vekstkontroll pga lavt/utflatende sf mål. Det var bare baby litt under gjennomsnittet som hadde det helt fint. :) De har lav terskel for å henvise til en ekstra ultralyd så det er synd du ble så stressa.
Jeg tenker at du kan følge med på liv i magen og dersom du synes det er endret, så ringer du føden og snakker med dem. Der kan du også fortelle dette som jordmor sa til deg og få en ny tilbakemelding på hva de tenker om det - og forhåpentligvis blir du beroliget.
Liv i magen er det beste tegnet du kan få på at babyen din har det bra, dersom du blir urolig for dette så snakk med føden. Kan hende du kan komme inn for en sparketest/ctg :) føden er der for deg når du er bekymra - og det er du nå, så ring dem tenker jeg ❤️ Sannsynligvis er alt som det skal!

En venninne var til vekstkontroll pga lavt/utflatende sf mål. Det var bare baby litt under gjennomsnittet som hadde det helt fint. :) De har lav terskel for å henvise til en ekstra ultralyd så det er synd du ble så stressa.
Jeg tenker at du kan følge med på liv i magen og dersom du synes det er endret, så ringer du føden og snakker med dem. Der kan du også fortelle dette som jordmor sa til deg og få en ny tilbakemelding på hva de tenker om det - og forhåpentligvis blir du beroliget.
Liv i magen er det beste tegnet du kan få på at babyen din har det bra, dersom du blir urolig for dette så snakk med føden. Kan hende du kan komme inn for en sparketest/ctg :) føden er der for deg når du er bekymra - og det er du nå, så ring dem tenker jeg ❤️ Sannsynligvis er alt som det skal!
Tusen takk :Heartbigred Det hjalp veldig. Jeg skal ringe dem om jeg ikke finner roen i kveld/i morgen. Jeg pleier ikke bli så stressa og kjenner godt med liv, men det var bare måten de to jordmødrene så på hverandre før de sa jeg måtte henvises som satte en skikkelig uggen følelse i meg. Takk for beroligende svar igjen!!

Jeg hadde det med forrige. Da var magemålet avflatet i uke 28. Ble fulgt godt opp på sykehuset. Han vokste litt dårlig/veksten stoppet opp og ble tatt med keisersnitt to uker før termin. Det var et team helsepersonell i tilfelle han var svak, men han var rask og kvikk. Litt liten, men ikke noe gale.

Jeg var på tre vekstkontroller i forrige svangerskap, på grunn av lavt, avflatende og til slutt nedadgående SF-mål. Jeg kjente ikke veldig mye liv, da jeg hadde morkaka foran.

Hver gang viste ultralyd enn normalt stor (litt over gjennomsnittet) baby som var aktiv og hadde det fint. Hun kom ut åtte dager over termin og veide 3600 g.

SF-målet kan være en indikasjon på babyens størrelse, mengde fostervann etc, men det kan også handle om babyens posisjon i livmora og hvordan livmora ligger i deg. Om du er 170+ i høyden, vil ofte ikke magen stikke så veldig mye ut, fordi du har en del plass å by på i høyden, fikk jeg beskjed om. Når sykehuset ikke vurderer at det haster mer enn at du fikk time to uker fram i tid, tenker jeg du bør puste med magen og stole på den vurderingen. Unødvendig av jordmor å skremme deg, da! Men selvfølgelig, ring inn om du skulle kjenne mindre liv enn før etc. Det er, som nevnt over her, det viktigste tegnet på at ting er bra der inne.

Hatt lavt SF mål med begge to. Er høy, og ble kun sendt på kontroll med ultralyd første svangerskap.
1. Gutt født litt over termin 3,9 kg
2. Jente født over termin 3,5 kg.

Her har jeg også fått beskjed om at jeg bar barna godt inn. Liten mage og lav vektoppgang, men helt "vanlige" barn i str. ❤️

Lykke til!

Da jeg gikk gravid med siste viste SF målene normale, men etter ul hos lege ble jeg henvist til ul på sykehuset pga vekstavvik. Legen hadde da funnet vekstavvik på - 6% men sykehuset fulgt meg opp hver uke i 4uker.Noe som da forandret seg fra - 6% på første kontroll i ca uke 28 til å bli - 20% dagen før termin. Trodde ikke det var mulig, men siden det var et så stor avvik bestemte overlegen at jeg skulle settes i gang dagen etter om ungen ikke kom. Skal da sies at siste kontroll på sykehuset var dagen før termin. Og 3 timer før jeg skulle settes i gang kom det en frisk, sunn og liten pjokk til verden. Ja han var liten med litt over 2700gr så han var ikke stor. Men de fant aldri ut hvorfor han ble målt så liten,eller hvorfor det ikke ble oppdaget før. Jordmoren sa da jeg tok opp at han ble målt til
- 6%,at de brukte å si +/-10% er innenfor 'normalen' for det er ikke alltid lett å ta mål ( på ul) rett. Så selv om jeg hadde normale SFmål så var det en liten baby. Men han er nå 1.5år, og er fremdeles litt liten, men frisk og følger sin egen kurve.
Så selv om SFmålene er lave trenger ikke det å bety at ungen har avvik på vekst, eller at SFmålene er normale men at ungen blir liten.
Håper du får litt ro etter kontrollen, selv om det er en stund til. :happy:

Jeg ble henvist til ul på grunn av lavt SF mål i uke 28. Her fant de et vekstavvik på -20%. Fikk tett oppfølging og var på ultralyd annen hver uke frem til fødsel. I uke 37 ble plutselig vekstavviket målt til -28% og jeg ble derfor satt I gang 38+0. Ut kom en bitteliten, frisk gutt på 2314kg og 45cm ❤
Selv om han var så liten, så var han helt frisk og fin! Er I dag 10mnd og en skikkelig rakett. Fortsatt litt under gjennomsnittet i str, men følger sin kurve.

Skjønner godt at du er nervøs. Kjente veldig på det samme selv. Men vit at du får helt super oppfølging om det skulle vise seg at mini er litt liten! Men som nevnt over her, ring føden om du er bekymret. Det viktigste er at du føler deg trygg og ivaretatt.
Masse lykke til! Dette går nok kjempe fint!

Min førstefødte hadde lave sf-mål (men fulgte sin egen kurve) som på et tidspunkt flatet litt ut, men sf-målet spratt opp til sin egen kurve igjen til neste kontroll fire uker senere. Hadde en vekstmåling innimellom der hvor alt var fint Fikk beskjed om at det kunne være så enkelt som at han hadde ligget i en posisjon som ga et mindre magemål, det er visst ikke helt uvanlig.

Back
Topp