Vekstkontroll

Doven

Andre møte med forumet
Har noen opplevd å fått ny termin på tilvekstkontroll, eller beholder man kun datoen og eventuelt blir fulgt opp mer? :cat:
 
Har noen opplevd å fått ny termin på tilvekstkontroll, eller beholder man kun datoen og eventuelt blir fulgt opp mer? :cat:

Terminen fastsettes ved OUL, for rundt uke 18 er alle fostere ca samme str:) Etter det spiller mange andre ting inn som gjør at fostere vokser forskjellig, så derfor er det terminen ved OUL de alltid bruker:) Hvis man er på tilvekstkontroll etter dette, måles fosteret ift OUL-terminen og blir derfor regnet som normal/liten/stor etc ift ‘normalen’ og blir evt fulgt opp deretter basert på evt funn:)
 
Så da skjer det ikke at termin kan endres?
Terminen fastsettes ved OUL, for rundt uke 18 er alle fostere ca samme str:) Etter det spiller mange andre ting inn som gjør at fostere vokser forskjellig, så derfor er det terminen ved OUL de alltid bruker:) Hvis man er på tilvekstkontroll etter dette, måles fosteret ift OUL-terminen og blir derfor regnet som normal/liten/stor etc ift ‘normalen’ og blir evt fulgt opp deretter basert på evt funn:)

Så da skjer der ikke at termindato kan endres?
 
Terminen fastsettes ved OUL, for rundt uke 18 er alle fostere ca samme str:) Etter det spiller mange andre ting inn som gjør at fostere vokser forskjellig, så derfor er det terminen ved OUL de alltid bruker:) Hvis man er på tilvekstkontroll etter dette, måles fosteret ift OUL-terminen og blir derfor regnet som normal/liten/stor etc ift ‘normalen’ og blir evt fulgt opp deretter basert på evt funn:)

Nokre fastsetter terminen på TUL også, då det er enda meir stabile mål, men det er ikkje så vanlig i Norge enda, men dei begynner å se at det er meir nøyaktig mål rundt uke 11-13 enn uke 18-20. Eg fekk fastsatt termin i uke 12 denne gang, som overgjekk den terminen dei kom fram til i uke 18. På KK i Bergen.

Men nei, dei endrer aldri termin etter OUL då :)
 
Så da skjer det ikke at termin kan endres?


Så da skjer der ikke at termindato kan endres?
Nei, det skjer ikke:) Det er hovedsakelig terminfastsettelse som er grunnen til OUL, og det er denne sh/leger/jordmødre etc går ut ifra etter dette. Hvorfor lurer du? :rolleyes:
 
Fikk samme termin på TUL i uke 12 og OUL i uke 18. Vektkontroll og generell oppfølging i uke 24 gjorde de ingen bemerkninger i forhold til termin
 
Nokre fastsetter terminen på TUL også, då det er enda meir stabile mål, men det er ikkje så vanlig i Norge enda, men dei begynner å se at det er meir nøyaktig mål rundt uke 11-13 enn uke 18-20. Eg fekk fastsatt termin i uke 12 denne gang, som overgjekk den terminen dei kom fram til i uke 18. På KK i Bergen.

Men nei, dei endrer aldri termin etter OUL då :)
Jeg også fikk fastsatt termin på tul. Selv om jeg var litt uenig med den. I Bergen
 
Jeg fikk satt termin ved OUL. Vekstkontrollen i uke 24 ble babyen estimert til +3% percentile. Datteren min var nede i -14% percentile på sin siste vekstkontroll før hun ble født.
Termin på OUL blir stående. På vekstkontroll ser de om babyen følger vekstkurven og krysser av i en graf (slik som sf-mål på helsekortet) for å se om den vokser normalt. Blir den etterhvert veldig stor så regner jeg med de vurderer tidlig igangsetting eller ks, blir babyen liten, mer enn -20% vil de også reagere med tiltak. Da får den kanskje ikke nok næring og vil ha babyen ut.
 
Kan man få tilbud om vekstkontroller hvis baby ligger lavt/høyt på kurven i Symfyse-fundus mål? :)
 
Kan man få tilbud om vekstkontroller hvis baby ligger lavt/høyt på kurven i Symfyse-fundus mål? :)
Tror det er sånn at du har en kurve du begynner på. Også blir du målt magen hos jordmor. Også vist den går noe høyere eller lavere en det kurven din har vert så blir du sendt for sjekk om baby er liten eller stor. Eller om det lite eller mye fostervann
 
Tror det er sånn at du har en kurve du begynner på. Også blir du målt magen hos jordmor. Også vist den går noe høyere eller lavere en det kurven din har vert så blir du sendt for sjekk om baby er liten eller stor. Eller om det lite eller mye fostervann
Takk for svaret. ❤️ Denne tredjegangsmammaen bekymrer seg litt. Jeg har vært så lugn og fornuftig tidligere svangerskap, men nå med siste er jeg mye mer sensitiv. :wacky:
 
Takk for svaret. ❤️ Denne tredjegangsmammaen bekymrer seg litt. Jeg har vært så lugn og fornuftig tidligere svangerskap, men nå med siste er jeg mye mer sensitiv. :wacky:
Hehe, jeg er faktisk helt lik! Kan ikke huske og ha vert sånn me di to andre :rolleyes: kanskje det er for jeg er eldre og har hørt så mye rart :hilarious: også siden det plutselig er et annet kjønn en hva jeg har:D
 
Jeg også fikk fastsatt termin på tul. Selv om jeg var litt uenig med den. I Bergen

Ja er litt uenig med den eg også, men den har vært ganske konsekvent på alle ultralyder siden uke 12, så må ha vært ein spesiell syklus (den eine me skulle hoppe over:hilarious:)
 
Back
Topp