Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
De måler tilveksten av fosteret ved å ta mål av hodet og magen med ultralyd. Basert på de verdiene regner de ut vekta på barnet. Tenker at de kanskje er bekymret at minien din har for dårlig tilvekst.noen som har vært på vektkontroll på sykehuset? Jeg skal det i dag. Hva skal da det gå ut på enn mål? Hva visst fordi æ hva liten![]()
De måler tilveksten av fosteret ved å ta mål av hodet og magen med ultralyd. Basert på de verdiene regner de ut vekta på barnet. Tenker at de kanskje er bekymret at minien din har for dårlig tilvekst.
De gjør begge deler. De ser på mage- og hodemålkurven, men hos oss for du også beskjed om hvor mye mini kanskje veier.Her regner de ikke ut vekta, de ser på hvordan ungen vokser i forhold til hvor langt man er på vei. I følge ultralydjordmoren vi går hos, så er det totalt umulig å beregne vekt, og siden de har 500 gram +/- å gå på når de beregner, så er det jo umulig å forholde seg til.
noen som har vært på vektkontroll på sykehuset? Jeg skal det i dag. Hva skal da det gå ut på enn mål? Hva visst fordi æ hva liten![]()
Her regner de ikke ut vekta, de ser på hvordan ungen vokser i forhold til hvor langt man er på vei. I følge ultralydjordmoren vi går hos, så er det totalt umulig å beregne vekt, og siden de har 500 gram +/- å gå på når de beregner, så er det jo umulig å forholde seg til.
De gjør begge deler. De ser på mage- og hodemålkurven, men hos oss for du også beskjed om hvor mye mini kanskje veier.
Ved å få det ene, vil de også få det andre.
Maskinen regner ut vekt basert på målinger gjort for å sjekke hvordan babyen vokser etter svangerskapslengden.
Men vekten er bare tipping, de kan bomme på 500 gram +/- eller mer også. Men de ser jo om barnet vokser som det skal i forhold til hvor langt man er på vei.
Ja, men likevel er det en avgjørende del under svangerskapet.
Her behandles kun barn over 1 kg ved lokalsykehuset. Hvordan kan de avgjøre om den gravide skal bli der eller sendes til Oslo? Jo, de estimerer vekten på barnet og ligger barnet estimert til under 1000g, så sendes man til observasjon og behandling på Rikshospitalet istedenfor. Slingringsmonn er det alltid, men dersom det i fagmiljøet hadde vært for stor tvil til estimeringene, ville alle blitt sendt til Oslo frem til gitt svangerskapslengde uten å nødvendigvis sjekke barnet...
En estimering er utregninger basert på mål, sånn er det bare. Her har de bommet med både for mye og for lite, og tilogmed fått riktig. Man har ingen garantier for noe man ikke fysisk kan måle, men det gir en pekepinn for videre behandling.
Jeg har vært. I uke 30 lå han 13+ over gj.snittet. Da da de ikke vekt. Var hos ei annen igår, uke 35 og Hu fikk 21+ og mente han var 3200 g nå. Hu blei kjempe stressa og syns han var alt for stor og måtte måle flere ganger og greier. Eldstemann var 4 kg på termin og både jeg og bf var rundt 4 kg.
Jeg blir jo bekymret for at det skal være noe galt når legen tar sånn av. Men det er klart, det er jo ikke "moderne" med store barn...