Vekstkontroll

*hage*

Gift med forumet
Er det flere som skal på vekstkontroll? Eventuelt har vært i tidligere svangerskap.

På ordinær ul snakka vi litt om at de to forrige var såpass store, og at jeg er spent på hvor stor denne blir. Hun sa da at jeg skulle ta glukosebelastning. Det skal jeg gjøre hos legen neste onsdag, men i dag kom det altså brev i posten om at jeg har fått time til vekstkontroll i begynnelsen av mars. Lurer på om det er runde to av glukosebelastninga, eller om det er ny ul. Må vel være ny ul, for ellers får de ikke sjekka babyens vekt og hvordan den vokser. Noen som vet?

Vekstkontroll er nok ultralyd hvor de sjekker målene på lårbein, mage og hode og ofte tilstrømningen fra morkaken til bebien. Da måler de opp mot hva "normalen" skulle vært i forhold til oul :-) litt dårlig forklart men jeg skal til vekstkontroll hver måned for å følge med på at lille vokser nok siden jeg har en prematur&dysmatur og en dysmatur fra tidligere. Hadde svangerskapsforgiftning begge gangene, mer alvorlig første gangen og så for derfor tett og god oppfølging med vekstkontrollrr denne gangen :-)

Min første veide 4.7 kg og nr 2 bare 3.8 kg. Skal ha glukosebelastning neste uke (21uker) og i uke 27. Skal inn til UL i uke 28 for å sjekke morkakens plassering, tror ikke det er for vekstkontroll. Har aldri hatt svangerskapsforgiftning og er normalt slank.

Dersom dine tidligere fødsler gikk greit forstår jeg ikke hvorfor du skal på vekstkontroll? (od der leste jeg hele innlegget ditt ;))

Advarsel! Telefontasting, kan forekomme skrivefeil.

Last edited:
Jeg skal på velstkontroll og var helt i slutten sist :) Det er ul hvor de måler babyen :)

Tok visst feil. FIkk innkallingen i dag og der sto det jaggu vekstkontroll. Det er 4. mars, så da er jeg ca 28 uker.

Tok visst feil. FIkk innkallingen i dag og der sto det jaggu vekstkontroll. Det er 4. mars, så da er jeg ca 28 uker.

Sånn er det for meg og, er 28 uker. Jaja, kanskje de bare følger tettere opp da. Jeg har ikke spurt om det, men da vil de vel holde et ekstra øye med den. Takk for svar:)

Har vært på vekstkontroll med begge mine, da magen og førstemann ikke har vært spesielt store. De tar ny ultralyd der måler veksten i forhold til OUL, og kan dermed beregne ca videre vekst til barnet kommer. Når du er kallet inn til uke 28, får du sikkert flere kontroller senere også (hvor raskt avhenger nok av funn på den 1. vekstkontrollen). Så de vil nok bare følge deg litt ekstra opp grunnet størrelsen på de to forrige barna.)

Back
Topp