Vekstkontroll??

Filippina

Flørter med forumet
Synes "alle" skriver herinne at de vært på vekstkontroll, men hva er det? (alltså jeg skjønner jo at man kollar så babyen vekser normalt :)) Men hvor får dere tilbud om det? Eller gjør dere privat?

Vet det er flere her inne som har hatt gastric bypass operasjon (slankeoperasjon), og da får man tilbud om vekstkontroller opp igjennom svangerskapet for å se at alt er som det skal med den lille :)

Jeg har diabetes så her sjekkes veksten m.m. jevnlig ;)

Jeg er slankeoperert og følges opp med jevnlige kontroller på sykehuset med ultralyd og ctg registrering for å se at alt er ba med lillebror :)

Jeg er også slankeoperert, og får jevnlige vekstkontroller :)

Ok skjønner... da skal jeg vel ikke sutre over det :) får hoppas på at alt er som det skal da, babyen ligger ihverfall på kurvan. Det er vel bare jeg som er litt nervøs ettersom vi fikk høre på 3dn i uke 27 at den lilla var 1050g, å jeg synes det høres litt lite ut :) Stresser meg over at jeg ikke går opp så mye i vekt...

Jeg går jevnlig til vekstkontroll fordi storesøster hadde lav fødselsvekt.

Ok skjønner... da skal jeg vel ikke sutre over det :) får hoppas på at alt er som det skal da, babyen ligger ihverfall på kurvan. Det er vel bare jeg som er litt nervøs ettersom vi fikk høre på 3dn i uke 27 at den lilla var 1050g, å jeg synes det høres litt lite ut :) Stresser meg over at jeg ikke går opp så mye i vekt...

Jeg tror det er helt gjennomsnittlig vekt ved 27 uker.
Jeg har vært på en vekst kontroll, men den tok jm spontant på siste kontroll fordi symfysemålet var langt over gjennomsnittet.

Sent from my HTC Incredible S using BV Forum mobile app

Jeg skal på vekstkontroll neste uke pga. alvorlig svangerskapsforgiftning første svangerskap. Man kan også bli henvist til det om SF-målet er veldig lavt eller høyt, eller "flater ut"..

Jeg var på en i dag. Skulle egentlig bare til cervix måling, men jormoren trodde hun skulle vekstestimere, så da gjorde hun det. -2%, så det er jo ingen ting

Til sammenligning har jeg fått disse målene:
uke 26+3 920gr -4%
uke 28+3 1190gr -15%
Og normalsjiktet er på +-20% så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg :)
Du får nok ikke noe 4 kilos plugg til termin, noen må jo dra snittet nedover og ;)

Til sammenligning har jeg fått disse målene:
uke 26+3 920gr -4%
uke 28+3 1190gr -15%
Og normalsjiktet er på +-20% så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg :)
Du får nok ikke noe 4 kilos plugg til termin, noen må jo dra snittet nedover og ;)

Så bra :) Ja jordmor sa når jeg var på 24 ukers kontroll at hun trur lilla jenta kommer veie runt 3kg hvis jeg føder runt termin, så det er jo litt mindre en gjennomsnittet da :)

Du har fått noen fine sammenlikningstall så du ser du ikke trenger å bekymre deg. I tillegg vil jeg si hva min lege sa til meg på siste vekstkontroll. Hun ville nemlig ikke si nøyaktig vekt fordi det er et estimat ut fra målinger av hodet og magen. Vekten de får ut er "ekstra" info og et estimat, det er selve vekstkurven som er nøyaktig fordi den baseres direkte på målene som gjøres. Enda en grunn til å ikke bekymre seg :-)

Forøvrig får jeg tettere oppfølging enn normalt fordi jeg måtte utføre senabort pga påfølgende full kreftbehandling som ble avsluttet for bare et år siden. Det er selvsagt godt å få oppfølging,men det beste er jo å ikke trenge det sånn som deg ;-)

Nyt siste innspurt av graviditeten! Men hvis du er veldig bekymret ville jeg tatt kontakt for det er ingen grunn til å gå rundt å være redd.

Termin 02.09.13 <3

Back
Topp