Vekstkontroll

Nr 3 i april?

Glad i forumet
I morgen skal jeg på vekstkontroll. Jeg er så spent på hvor stor babyen er. Sist lå hun på 25% over gjennomsnittet og jeg kjente panikken for å få en kjempe baby kom. Hun har lagt i seteleie hver UL tidligere og jeg håper hun har snudd seg. Jeg klarer ikke kjenne forskjellen på om det er hender eller foter hun rører på, men det er mye bevegelse nede ved bekkenet og blæren. 

Lykke til :-)

Jeg klarte aldri finne ut om det var hender eller føtter når jeg var gravid heller.

Masse lykke til:)
Jeg skal også på vekstkontroll på mandag. Men det er pga. for liten vekst. Ikke mye, men symfysemålet mitt ligger litt under gjennomsnittet. Det gjorde det sist også. Stagnerte på denne tiden. Men jentungen var no 3058g ved fødsel likevel:)

Nå har hun snudd seg og det er beina jeg kjenner i magesekken og hendene som slår i blæra. Hun ligger ikke langt ned i bekkenet, men er på vei nedEllers så var alt flott med meg og jenta vår. Hun følger sin kurve og vil være ca 3800g ved termin + -... Sist fikk jeg ei jente på 2910g og syntes det var nok stort å presse ut! Nå skal jeg nyte de siste 8 ukene av mitt siste svangerskap

25% kan ikke ha stemt med ei jente på 3,8 da? Det er jo helt gjennomsnittlig =)
Her fikk jeg målinger på 18% og 20% pluss på storebror og han var 4880 gram og 54 cm lang da han kom 9 dager over termindato :-p 
Blir vekstkontroll/kontroll pga hastesnitt sist rundt uke 36 her, er spent på den gitt!

Fru H skrev:
25% kan ikke ha stemt med ei jente på 3,8 da? Det er jo helt gjennomsnittlig =)
Her fikk jeg målinger på 18% og 20% pluss på storebror og han var 4880 gram og 54 cm lang da han kom 9 dager over termindato :-p 
Blir vekstkontroll/kontroll pga hastesnitt sist rundt uke 36 her, er spent på den gitt!

Jeg kan ikke så mye om veskstmålinger, men ut fra det "blå skjemaet" der antall uker sammenlignes med fosterets størrelse (lårbein, mageomkrets og hodeomkrets) så ligger jeg på 75% og det vil si 3800 g ved 40 uker og 4 kg ved 41+1. Normalvekten er på 50% og da er vekten 3500g ved 40 uker og 3700g ved 41 uker. Her er det viktig å huske at alt er estimerte tall og vekten kan variere +- 500g, og kanskje mer enn det også. 

Sist svangerskap var jeg estimert 25% og det vil si 3200g ved 40 uker og hun kom 39+4 og var 2910g.

Det finnes sikkert ulike måter å definere fosterets størrelse fra sykehus til sykehus, men jeg er ganske sikker på at de har rett når de sier at denne gangen blir det ei større jente! Merker allerede at hun tar mer plass i magen enn hva jeg gjorde sist. Lykke til på målingen i uke 36, Fru HJeg skal også på ny måling i uke 36!

Kan ikke så mye om disse målingene jeg heller =) 
Jeg synes bare at estimeringen din hørtes ganske normal ut, til tross for at 25% vekstavvik høres mye ut

Blir spennende med måling ja! =) 

Jeg var til UL for å sjekke morkakeplasseringen og da tok jordmor også mål av babyen. Han er visst litt under gj.snittet med 1690g ved 32 uker. Hun beregnet da at han ville veie mellom 3000-31000g ved fødsel.
Det er jo allikevel godt innenfor hva som er normalt =)
Han hadde også lagt seg med hodet ned men det visste jeg allerede =D

Cati skrev:
Jeg var til UL for å sjekke morkakeplasseringen og da tok jordmor også mål av babyen. Han er visst litt under gj.snittet med 1690g ved 32 uker. Hun beregnet da at han ville veie mellom 3000-31000g ved fødsel.
Det er jo allikevel godt innenfor hva som er normalt =)
Han hadde også lagt seg med hodet ned men det visste jeg allerede =D

Da bruker de kanskje lik måte å beregne vekt på. Min baby var 2010g ved 32 uker. En baby på rundt 3000g ved fødselen er en fin størrelse

Back
Topp