vekstkontroll

Siriuspus

Flørter med forumet
Hei og hopp :) Har lest noen innlegg tidligere hvor flere har blitt henvist til UL for vekstkontroll, og lurer litt på hvorfor de er blitt henvist? Ser ut som flere har blitt henvist fordi de har født endten store eller små barn tidligere, men er det noen førstegangsfødene som har fått henvisning?

Jeg er litt bekymra for at mini i magen kanskje ikke blir så mini... Jeg er en veldig liten og lett jente på 160cm, og jeg tror ikke kroppen min hadde takla å føde en gutt noe over gjennomsnittet. Pappan er 190 og veide 4500gr når han ble født, så jeg er litt bekymra for disse kjempe genene fra farsiden ;) SF målet mitt er helt normalt, men har inntrykk av at dette er en dårlig indikasjon av barnets faktiske størrelse...

Skal spørre fastlegen min ved neste kontroll uansett, om kanskje bekkenet mitt burde måles sinde jeg er så liten. Men tenkte jeg skulle høre med dere også :P Tror dere at dette er god nok grunn til å kunne henvises til vekstkontroll? Litt kjipt å komme jeg gjennom store deler av en vaginalfødsel før man finner ut at hodet sitter fast i bekkenet liksom...

Jeg er også 162 cm og lita...mamma ha hatt setefødsel i tillegg. Men, jeg tror nok at jordmor sjekker dette i slutten av svangerskapet uansett. Det er i allefall det jeg har hørt.
Er førstegangsfødende selv, og generelt bekymret for fødsel.
Søskenbarnet mitt et litt høyere enn meg, men tynnere, og hun fikk en stor gutt, og det gikk som en drøm. Så satser på at jeg ikke har arvet etter mamma, men fra pappa sin side når det gjelder fødsler ;)

http://nhi.no/graviditetsoraklet#1 fin link med masse informasjon :)

Bekkenet ditt kan være stort selv om du er lita og tynn, altså! Og omvendt. Store personer kan ha små bekken. 

Luft tankene dine for jordmor/lege, så får du nok den hjelpen du trenger :)

Bekkenstørrelse har ingenting å gjøre med hvor tynn man er :) min mor veide knapt 56kg høygravid og er 160 cm, hun har hatt fem normale fødsler. Når det e sagt så blir man sendt på UL av bekken dersom JM eller lege frykter at det er for smalt, de er veldig flinke til å følge opp sånt :) si fra om din bekymring så vil du nok få hjelp :) Jeg ble sendt på UL av bekken i uke 25 sist og det gikk bra, jeg er også veldig liten og tynn som deg. Mitt SF-mål lå over den grønne streken hele veien da det tar litt lengre tid før barnet faller lengre nedi bekkenet når man har smalt bekken. Bekkenet "slipper" seg ut i løpet av svangerskapet så selv om det er smalt nå så kan det gå seg ut, da alle har en form for bekkenløsning. Dette trenger ikke være en smertefull prosess, slik som symptonsgivende bekkenløsning er. Lykke til!

Takk for svar folkens! Skal snakke med jordmor jeg, så vet nok de best om det er noe vits i å sjekke eller ikke :)

Jeg husker jeg var litt bekymret for dette selv sist da mannen min var fem kilo da han var født. Men jordmor sa at dette hadde så og si ingen ting og si, da man ofte får mer lik størrelse på barna som sin mor. Selv var jeg og min bror rundt 3 kg, og jeg fikk en gutt på 3176 g. Hun sa også at min størrelse 160 cm, ville gjøre det lite sansynlig at jeg bærer frem store barn. Vet ikke om noe av det stemmer, eller dette var noe hun hadde erfart gjennom en lang karriere. Legger til at jeg fikk vekstkontroll sist da jeg hadde sf, og skal derfor også inn i uke 32 nå:)

Back
Topp