Vekstkontroll uke 32

Potetskru

Flørter med forumet
Hei!

Var på vekstkontroll nå i uka og hun estimerte babyen til å være 1986g, og sa det var 10% over gjennomsnittet. Ved hjelp av ultralyd.

Men, jeg har (selvfølgelig) googla og synes at 10% høres mye ut?..

Betyr dette at jeg får en stor baby da? Storesøster var 2955g født 2 uker før.

Når jeg regner 10 % av vekten du skriver så kommer du på 1787, når du skriver uke 32, mener du da 32+0-32+6 eller 31+0-31+6? Dersom du mener 31+ (1785) så ligger du på vekten som er gjennomsnittlig for uke 32+ (1980g), er ikke helsepersonell, men vil ikke tenke at det er veldig mye over. Det står gjerne også at babyen vokser litt ujevnt, noen uker mer enn andre etc. Men dersom helsetjenesten er urolig blir du nok fulgt opp :happy:

Men vet ikke om det jeg regner her er slik de regner på kontroller, så jeg skal ikke være skråsikker:rolleyes:

Last edited:
Når jeg regner 10 % av vekten du skriver så kommer du på 1787, når du skriver uke 32, mener du da 32+0-32+6 eller 31+0-31+6? Dersom du mener 31+ (1785) så ligger du på vekten som er gjennomsnittlig for uke 32+ (1980g), er ikke helsepersonell, men vil ikke tenke at det er veldig mye over. Det står gjerne også at babyen vokser litt ujevnt, noen uker mer enn andre etc. Men dersom helsetjenesten er urolig blir du nok fulgt opp :happy:

Men vet ikke om det jeg regner her er slik de regner på kontroller, så jeg skal ikke være skråsikker:rolleyes:

Takk for svar!

Var 32+2 når jeg var der. Men saken er også at terminen ble endret 8 dager frem. Så i følge mine beregninger er jeg "egentlig" 33+3 nå og ved UL på mandag 33 ca. Men de sier termin er 7/7 og vi sier 28/6, men de står på sitt selv om jeg fikk positiv el test og vi vet jo faktisk når ting skjedde :p

Er litt redd for om jeg går over, går jeg lengre enn de sier og 8 dager er jo en del om jeg går det + deres dager over..

Ja det er noe med det også, skjønner godt at du er usikker på den, når hadde du el? :pompus: Hadde el 9-10.oktober og har termin 05.07

Ja det er noe med det også, skjønner godt at du er usikker på den, når hadde du el? :pompus: Hadde el 9-10.oktober og har termin 05.07

Fikk positiv test 4 (kveld) og 5(morgen)oktober. Mannen var på kurs 8-12 oktober så synes hele greia er litt merkelig.. positiv graviditetstest 17, men testa ikke før det.

På ordinær ultralyd ble han estimert 4% over, men hun sa de målte etter vekst.

Skal tilbake i uke 36, eller det blir 35+6 da vi skal på en liten ferie før han kommer. Jordmor jeg går til er jo enig med oss, men sier det er ingen vits å krangle med de på sykehuset, haha!

Takk for svar!

Var 32+2 når jeg var der. Men saken er også at terminen ble endret 8 dager frem. Så i følge mine beregninger er jeg "egentlig" 33+3 nå og ved UL på mandag 33 ca. Men de sier termin er 7/7 og vi sier 28/6, men de står på sitt selv om jeg fikk positiv el test og vi vet jo faktisk når ting skjedde :p

Er litt redd for om jeg går over, går jeg lengre enn de sier og 8 dager er jo en del om jeg går det + deres dager over..

Har ikke sp mye greie på det med vekt. Men ang det med at det er 8 dager forskjell på ultralydtermin og din termin, så har det noe å sei for overtidskontroll og igangsettelse. Her har jeg fått et skjema der en får poeng for ulike risikofaktorer, og er det mer enn 7 dager avvik mellom terminen får man 1 poeng. Usikker på om alle sykehusene benytter disse skjemaene, men det burde absolutt ha noe å si!! 20220503_141533.jpg 20220503_141533.jpg

Har ikke sp mye greie på det med vekt. Men ang det med at det er 8 dager forskjell på ultralydtermin og din termin, så har det noe å sei for overtidskontroll og igangsettelse. Her har jeg fått et skjema der en får poeng for ulike risikofaktorer, og er det mer enn 7 dager avvik mellom terminen får man 1 poeng. Usikker på om alle sykehusene benytter disse skjemaene, men det burde absolutt ha noe å si!! Vis vedlegget 381607 Vis vedlegget 381607

Takk for svar!

Har ikke fått eller sett sånt skjema, men er normalvektig og har ikke hatt problemer med blodtrykk eller blodsukker. 159cm høy og 50kg før graviditet, lagt på meg 8 kg til nå. Født i 91.

Så det eneste er de 8 dagene som stresser meg en del, har hatt regelmessige kynnere den siste uka også. Men jeg er vel ikke den eneste som stresser seg over ting i graviditeten. Skal nevne det til jordmor neste gang, skal først til henne og rett på UL etter på i starten av juni.

Forresten, noen flere som har fått estimert vekt uke 32? Eventuelt hvor mye?

Forresten, noen flere som har fått estimert vekt uke 32? Eventuelt hvor mye?
Ja! Min var da nermere 20 % over gjennomsnittet i uke 32. I uke 36 målt til 40 % over gjennomsnittet. To uker før termin satt i gang med estimert 42% over gjennomsnittet og med hastekeisersnitt kom en gutt på hele 4,9 kg og 56 cm lang to uker før termindato :)

Ja! Min var da nermere 20 % over gjennomsnittet i uke 32. I uke 36 målt til 40 % over gjennomsnittet. To uker før termin satt i gang med estimert 42% over gjennomsnittet og med hastekeisersnitt kom en gutt på hele 4,9 kg og 56 cm lang to uker før termindato :)

Åj, stor og god da! Var det noen grunn til at han var så stor? Har du andre barn og var de mindre? Storesøster her var 2955g 2 uker før, og har ikke gjort noe annet i dette svangerskapet enn da. Kanskje gutter er større?

Åj, stor og god da! Var det noen grunn til at han var så stor? Har du andre barn og var de mindre? Storesøster her var 2955g 2 uker før, og har ikke gjort noe annet i dette svangerskapet enn da. Kanskje gutter er større?
Både jeg og samboere var normal str som født. Ingen diabetes eller svangerskapsdiabetes. Så hvorfor aner jeg ikke :p noe genetikk bak i slekta sikkert! Gutter er som regel større enn jenter ved fødsel :)

Ingen andre barn :)

Både jeg og samboere var normal str som født. Ingen diabetes eller svangerskapsdiabetes. Så hvorfor aner jeg ikke :p noe genetikk bak i slekta sikkert! Gutter er som regel større enn jenter ved fødsel :)

Noen blir vel bare større enn andre. Jeg var 2280g, men var 2 uker før og det var problemer med navlestrengen. Mannen var 4kg da :p

Dette blir 5. barnebarnet på min(mamma og pappas) side, alle mellom 2900-3100g. Så nå kommer vel kjempen

Noen blir vel bare større enn andre. Jeg var 2280g, men var 2 uker før og det var problemer med navlestrengen. Mannen var 4kg da :p

Dette blir 5. barnebarnet på min(mamma og pappas) side, alle mellom 2900-3100g. Så nå kommer vel kjempen
Det går nok veldig fint skal du se :D

Hei!

Var på vekstkontroll nå i uka og hun estimerte babyen til å være 1986g, og sa det var 10% over gjennomsnittet. Ved hjelp av ultralyd.

Men, jeg har (selvfølgelig) googla og synes at 10% høres mye ut?..

Betyr dette at jeg får en stor baby da? Storesøster var 2955g født 2 uker før.

Var på vekstkontroll tre ganger mellom uke 30 og 38, målt til alt fra 10-19% over. Fikk baby to dager over termin på 4,1kg som stemte med estimering til 4,1-4,2 til termin. Tidligere født baby på over 4kg. Fødselen gikk som en lek, ingen rifter.

Back
Topp