Vekstkontroll uke 28+3 :)

shannon

Forumet er livet
Oktobermirakler 2013
VIP
Augustlykke 2015
Nye to uker har gått, og i går var vi på ny kontroll av vekst :)
Ble hentet inn av gynekologen, som jeg kjente igjen fra tidlig ul.
Etter tidlig ul fant vi ut at hun hadde skrevet at jeg har tatt gastric by-pass i journalen min, noe som ikke stemmer, så jeg hadde litt "bange anelser" ang denne her legen.
Begynner først å snakke om hvor langt vi var kommet til nå, og hva vi skulle sjekke i dag -og veien videre så nevner hun at OM det blir behov for kontroll videre må vi ta det i Molde pga sommerstenging i 4 uker. Men at jeg kanskje ikke trenger flere kontroller før evnt overtidskontroll
Da kjente jeg at jeg ble litt stressa, for jeg vet at overlegen vil ha diabetikere inn på sjekk hver 2. Uke i 3.trimester, og det har han nevnt to ganger tidligere også. Jeg vet også at diabetikere ikke går over termin, det vil ikke bli snakk om noe overtidskontroller her.. Så jeg nevnte overlegens tidligere utsagn og dama svarer at "vi ser først hva vi finner på ultralyden, så snakker vi etterpå".

Ultralyden går jo veldig fint, legen viser og peker, kommer med kommentarer på mål om at de stemmer overens, sjekker hvert mål to-tre ganger, gode fosterbevegelser og pusteøvelser, normal mengde fostervann. Og da frøkna turnet fra hodeleie til tverrleie (hun flytter seg jo mange ganger for dagen kjenner jeg) var ikke det å tenke på før uke 37 hvertfall :)

Ultralyd ferdig så regner legen på størrelsen, og frøkna i magen har nå blitt ca 1190gram, noe som er 15% mindre enn snittet.
-men babyene vokser i rykk og napp sier legen så ingen grunn til bekymring :)
MEN 15% er såpass forskjell uansett retning at man automatisk blir tatt inn for ny kontroll to uker etter for ny sjekk (så slapp jeg å krangle mer med legen ang videre oppfølging) uavhengig av tilleggsdiagnoser.

Jeg har da spurt pent om de ikke kan ta den neste kontrollen i Ålesund heller, siden jeg uansett må dit for å føde.
Synes det er unødvendig å involvere enda et sykehus i det hele, og jeg har et ønske om å få snakket med de ang fødselen og tiden fram mot dit uansett, også i forhold til hvordan det ble da jeg fødte Thale der..
Så håper virkelig de tar meg inn der, men det skulle jo ikke forundre meg om de har det "for travelt" til å ta meg inn der..

Vi får vente i spenning og se :P
(Blir som vanlig en eviglang avhandling når jeg skal skrive innlegg, haha)

Får håpe du får komme inn dit heller da, og til en lege som hører på deg og som gir deg de kontrollene som trengs.. Slitsomt om man må krangle seg til alt.. Men bra alt ellers var fint, str har hun sikkert rett i varierer mye, snart tar hun det igjen :)

Hun varierer nok i str fra kontroll til kontroll, til nå har hun vært -6,5% -4% og nå -15%.
Men jeg tror og hun kan være liten i seg selv, min kjære var 2500gr og 46cm da han ble født til termin, og jeg var omtrent på snittet. Hennes storesøster var 3070 og 50cm da hun ble født :)
Så lenge hun turner rundt i magen som før, og jeg blir kontrollert som jeg skal er jeg ikke bekymret :)

Jeg har mine mistanker om hvem den legen kan være. Trodde hun snart hadde lært seg rutinene rundt diabetikere nå :confused004, men tydeligvis ikke. Etter jeg hadde tidlig UL fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle dit mer i svangerskapet, noe jeg selvfølgelig påpekte til henne om at jeg skulle siden jeg har diabetes, men nei da hun nektet fortsatt og sa jeg kun skulle gå til fastlegen og skulle ta glukosebelastning :dance018 der..... Ja glukosebelastning til en diabetiker :gen045, tror nok det er noen hull i kunnskapen. Måtte faktisk ringe dagen etter for å få time til neste kontroll og da måtte jeg ta en ny tidlig UL siden det var mange feil i journalen min. Har hatt flere episoder med denne damen (tror vi snakker om samme dame), som absolutt ikke burde skjedd. Så nå er jeg på vakt hver gang jeg er der. Bra du følger med og på hvor ofte du skal inn, fortsett med det.
Jeg fikk foresten beskjed sist av overlegen at så lenge babyen ligger innenfor +- 20 % er det innenfor normalen. Her var babyen - 9 % og legen var strålende fornøyd.

Får håpe det ordner seg :) KAnskje vi møtes på føden :p Jeg skal også føde på Ålesund sykehus ;)

Denne legen høres litt i overkant surrete ut? Håper du får noen bedre etterhvert! Så fint at veslemor har dert så fint! Ikke noe voldsomt vekstavvik, godt tegn at hun er litt mindre enn større :D spes mtp diabetikere :D tenk at du snart er 30 uker!!!! Det er gull det :-)

Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app

.....Ja glukosebelastning til en diabetiker :gen045, tror nok det er noen hull i kunnskapen. Måtte faktisk ringe dagen etter for å få time til neste kontroll og da måtte jeg ta en ny tidlig UL siden det var mange feil i journalen min.
Jeg fikk foresten beskjed sist av overlegen at så lenge babyen ligger innenfor +- 20 % er det innenfor normalen. Her var babyen - 9 % og legen var strålende fornøyd.

(Kortet ned på quoten litt, det blir jo fort langt nok)
Visste vi var to med diabetes her, men ikke at vi muligens får samme leger også :P Er du og fra krsund?
Høres jo virkelig fjernt ut at du ble bedt om å ta glukosebelastning! Hvor mye av basic kunnskap forsvinner når man tar videre spesialisering egentlig? Vil tro de har mye med diabetikere å gjøre som gynekologer.....
Stemmer at det er +-20% ja, husker det når du sier det, var bare så sikker på det var 15% siden vi fikk ny kontroll så lett pga det. ;)
Jeg så jo for meg hvordan jeg skulle løse dette om jeg ikke fikk ny time nå, og tenkte det enkleste ville være å nevne det for Blix ved neste sjekk der, for han er rask til å rette opp i feil ved oppfølginga vet jeg :)
-9% høres jo bra ut :) vet jg hadde stresset mer om avvikene var på +siden ;)

Får håpe det ordner seg :) KAnskje vi møtes på føden :p Jeg skal også føde på Ålesund sykehus ;)
Det er jo ikke utenkelig :) vi har jo ikke termin så langt unna hverandre og sist ble vi liggende ei uke etter fødsel pga litt komplikasjoner også ;) hadde jo vært gøy :P

Det er jo ikke utenkelig :) vi har jo ikke termin så langt unna hverandre og sist ble vi liggende ei uke etter fødsel pga litt komplikasjoner også ;) hadde jo vært gøy :p

Det blir spennende å se når det nærmer seg da :) Hadde jo vært kjekt å møtt "kjentfolk" :p hihi

(Kortet ned på quoten litt, det blir jo fort langt nok)
Visste vi var to med diabetes her, men ikke at vi muligens får samme leger også :p Er du og fra krsund?
Høres jo virkelig fjernt ut at du ble bedt om å ta glukosebelastning! Hvor mye av basic kunnskap forsvinner når man tar videre spesialisering egentlig? Vil tro de har mye med diabetikere å gjøre som gynekologer.....
Stemmer at det er +-20% ja, husker det når du sier det, var bare så sikker på det var 15% siden vi fikk ny kontroll så lett pga det. ;)
Jeg så jo for meg hvordan jeg skulle løse dette om jeg ikke fikk ny time nå, og tenkte det enkleste ville være å nevne det for Blix ved neste sjekk der, for han er rask til å rette opp i feil ved oppfølginga vet jeg :)
-9% høres jo bra ut :) vet jg hadde stresset mer om avvikene var på +siden ;)

Er derifra ja, men bor ikke i selve byen nå. Jeg har kommentert tidligere på avdelingen at det er litt vel mye rot med henne og da har jeg fått til svar at hun egentlig er flink, men at det går litt fort i svingene av og til. Men jeg hadde den første dårlige opplevelsen for over 3 år siden så ikke vet jeg, men kunnskapen går iallefall ikke inn. Jeg blir skeptisk med tanke på at det sikkert er pasienter som bare gjør det de får beskjed av henne og En dag kan faktisk noe virkelig ille skje..... Ja jeg vil tro de stadig har diabetikere der, så enda mer skeptisk nå som jeg leser din historie og.... Blix ordner opp han ja.

Er derifra ja, men bor ikke i selve byen nå. Jeg har kommentert tidligere på avdelingen at det er litt vel mye rot med henne og da har jeg fått til svar at hun egentlig er flink, men at det går litt fort i svingene av og til. Men jeg hadde den første dårlige opplevelsen for over 3 år siden så ikke vet jeg, men kunnskapen går iallefall ikke inn. Jeg blir skeptisk med tanke på at det sikkert er pasienter som bare gjør det de får beskjed av henne og En dag kan faktisk noe virkelig ille skje..... Ja jeg vil tro de stadig har diabetikere der, så enda mer skeptisk nå som jeg leser din historie og.... Blix ordner opp han ja.
Jeg skal hvertfall være på vakt om vi får kontroll av henne igjen. Hatt henne to ganger dette sv.skapet og det er de to eneste gangene vi har blitt hentet inn til time minutter før timen er. Jeg er vant med å sitte 30min over.
Hun satte meg opp til ordinær ul en torsdag også etter tidlig ul, da vi kom på ordinær fikk vi Hals til slutt, og han brummet "vi har ikke hatt jordmor her på torsdager de siste ti årene"
Og da fortalte jeg litt rundt den tidlige ul'en.
Tror ikke hun var her for 6år siden. Husker jeg hadde en lege som het Riise mye da, hadde håpet å få han igjen men tror ikke han er der nå.

Gøy å høre at det er flere her fra samme område da :)
Om du ikke vet om det fra før har vi i ksu en egen "diabetesgruppe" som prøver å møtes fire ganger i året for å kunne dele erfaringer rundt det å ha diabetes. Er Åse som kaller inn, så om du ikke visste om det og det er av interesse; snakk med henne om det :) neste treff er planlagt å være i september en gang ;)

Riise er der fortsatt for jeg fikk han etter tidlig UL denne gangen, måtte på ny for å rette opp i det hun hadde gjort feil på tidlig UL.
Nei ikke hørt noe om den diabetesgruppen, får nevne dette for Åse neste gang. Er det mange som pleier å møte der da? Hva gjør dere der?

Diabetesgruppen varierer det litt i oppmøte på, det har til nå vært litt løs påmelding der men siden det sist gang bare dukket opp et par stk sist ønsker de mer "bindende" påmelding for å unngå lavt oppmøte ;) de gangene alle har kunnet møte har vi vært va ti stk :)
Vi avtaler tema for neste møte før vi avslutter, i september skal blix dukke opp og snakke om syreforgiftninger. Når møtet på sykehuset er over pleier vi å spise lunsj på onkel, og det er mest da vi får snakket sammen og delt erfaringer :) Om du ikke har egenmeldinger å bruke får du sykemelding av blix :)

Det høres jo supert ut. Kan vel nevne det for Blix når jeg skal dit så kan han bringe det videre til Åse :thumleft Men da må du bli med neste gang så det blir mindre skumelt for meg... hehe..

Hehe, jeg har absolutt tenkt å dukke opp neste gang, om jeg ikke er innlagt pga fødsel (for hvem vet, sant - tror det er 20.sept som er datoen og ul-termin 26).
Jeg hadde veldig lyst å være med sist gang også, men da var vi på ferie. Alle damene er utrolig kjekke hvertfall :)

Sniker litt.
Vi har tenkt å flytte til område rundt Molde.
Er det slik at som diabetiker må man til Ålesund for å føde, eller kan man føde i Molde?

<3 ønsker et lite mirakel <3
Skravler med _venter på deg_

Sniker litt.
Vi har tenkt å flytte til område rundt Molde.
Er det slik at som diabetiker må man til Ålesund for å føde, eller kan man føde i Molde?

<3 ønsker et lite mirakel <3
Skravler med _venter på deg_
Jeg er ganske sikker på at man må føde i Ålesund pga diabetes om du bor i Molde også ja.
For 6 år siden måtte jeg føde i Ålesund pga sommerstenging i krsund, og Molde hadde ikke barneavdeling.
Denne gangen forsto jeg det sånn at man som diabetiker ikke fikk velge, nye rutiner = fødsel i Ålesund.

Back
Topp