Vekstkontroll og nye funn

Mamsi91

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Flere som går til vekstkontroll her? Jeg var i går pga tidligere stort barn, fin vekst 62 percentil og sjekket placenta som lå litt i kanten av åpningen men den har heldigvis begynt å trekke seg oppover.

Men på UL så fant jordmor en cyste av noe slag på fosteret sin eggstokk, noe som verken var synlig på oul eller 3D for 12 dager siden. Skal tilbake i dag for at en lege skal se på dette. Noen som har vært borti lignende? Klarer ikke la være å tenke på at det kanskje ikke hadde blitt oppdaget om jeg ikke var på vekstkontroll. Kjenner dette bekymrer meg, hva om det dukker opp fler? Så tankefull rundt dette og håper virkelig jeg får flere svar i dag, hadde virkelig ikke forventet å finne noe.
 
Huff. det er ikke noe morsom beskjed å få. Forhåpentligvis er det hele uskyldig, men jeg skjønner at du er bekymret. Godt at det er fanget opp såpass tidlig om ikke annet. Ønsker deg lykke til hos legen i dag :Heartred
 
Jeg er til vektkontroll en gang i måneden. Han ligger på -1 i vekst nå, rimelig midt på gjennomsnittet. Ca 1120gram for to uker siden (27). Heldigvis er alt bra på kontrollene hittil. Fikk en skikkelig grundig sjekk sist gang. Omtrent som den ordinære ultralyden. Kjedelig når man får beskjeder om at ting forandrer seg med fosteret. Håper det bare er en uskyldig vannansamling på grunn av hormoner! Hender jo barna blir litt ekstra påvirket av våre hormoner under graviditeten.
 
Gikk fint! Sksl bare følge med på veksten. Helt ufarlig visstnok og var sånn som kunne oppstå :)
 
Jeg skal på første vektkontroll på Mandag. Pga risiko svangerskap (slankeoperasjon) og fordi jeg har født to svære gutter på 5.4 og 5.6 kilo :hilarious:
 
Gikk fint! Sksl bare følge med på veksten. Helt ufarlig visstnok og var sånn som kunne oppstå :)
Så bra :) Min søster fant ut for 4år siden at ho hadde en cyste i hodet, viste seg å være en cyste som inneholdt hår og hud, så kan ha vært en tvilling ho har absorbert :)
 
Mange ganger ser de ting som ikke er så dårlig likevel på ultralyd, med nr 2 men de de han hadde downs men viste seg det bare var vannhode han hadde hatt i magen så han er en frisk å rask gutt.

Går til vekst kontroll ofte nå med lille frøkna i magen å hun har nå et vekst avik på -35 prosent så er temmelig spendt på hvordan tallene er den 26 februar når jeg skal på ny ultralyd, før har ikke tallene blitt bedre til da har får de sagt de vil hente henne ut, da hun ikke har godt av å ikke legge på seg slik hun skal over lengre tid, men de sier det mest trolig har en sammenheng med at jeg selv fremdeles ligger under startvekt å ikke klarer å komme meg opp i vekt, så her krysser jeg fingrene for et bedre resultat neste gang slik at hun kan få være litt lengre inne i magen min.
 
Hvor store var tidligere barn iogmed at dere er på vekstkontroll?

Gikk fint! Sksl bare følge med på veksten. Helt ufarlig visstnok og var sånn som kunne oppstå :)

Så bra at alt så fint ut!
Jeg lurer også på hvor stort barn du fikk sist i og med at du følges opp med vekstkontroll allerede nå! Jeg har også født ei jente på 5,2 - men skal ikke inn til noe vekstkontroll før uke 38.Og det var kun fordi jeg etterspurte det selv.
 
4055 gram 8 dager før termin :) har også lavt stoffskifte, så det er en grunn til å sjekke vekst, i tillegg til placenta kontroll. (Lå litt nærme åpningen på oul, men hadde flyttet seg nå) :)
 
Jeg skal på første vektkontroll på Mandag. Pga risiko svangerskap (slankeoperasjon) og fordi jeg har født to svære gutter på 5.4 og 5.6 kilo :hilarious:
Har barna dine vært så svære etter slankeoperasjonen? Bare hørt om små barn eg og det eg har fått sjøl. Nå ligger lille gutt litt under her, men ikke så mye. Blir fulgt opp hver mnd med ul nå og tar prøver hver fjortende dag. Underernært på vitaminer og mineraler.
 
Har barna dine vært så svære etter slankeoperasjonen? Bare hørt om små barn eg og det eg har fått sjøl. Nå ligger lille gutt litt under her, men ikke så mye. Blir fulgt opp hver mnd med ul nå og tar prøver hver fjortende dag. Underernært på vitaminer og mineraler.
Nei dette var før når jeg var veldig overvektig. Hadde svangerskapsdiabetes, og vi har store barn i familien. Så nå er jeg veldig spent på størrelsen til lillebror. Venninner av meg som er operert har født veldig gjennomsnitlige barn :happy:

Huff heldigvis har jeg greit med vitaminer her..
 
Fikk vite at lillegutt her var 14% over snittet, er redd for kjempebaby(uke26+4)
 
Jeg er normalvektig, hadde ikke svangerskapsdiabetes verken sist gang eller nå, la på meg normalt (10-11kg) fødte likevel ei jente på 5,2 kg 3 dager før termin.. legene/jordmødrene sier jeg må forberede meg på at lillegutt i magen trolig blir i samme størrelsesorden.
 
Jeg er normalvektig, hadde ikke svangerskapsdiabetes verken sist gang eller nå, la på meg normalt (10-11kg) fødte likevel ei jente på 5,2 kg 3 dager før termin.. legene/jordmødrene sier jeg må forberede meg på at lillegutt i magen trolig blir i samme størrelsesorden.
I følge tall er det bare 2,9% av de store barna som fødes av kvinner med svangerskapsdiabetes resten fødes av friske gravide :)
 
I følge tall er det bare 2,9% av de store barna som fødes av kvinner med svangerskapsdiabetes resten fødes av friske gravide :)

Jøss, det visste jeg ikke. Det var egentlig godt å lese, takk! Har blitt møtt utallige ganger med : "du hadde vel svangerskapsdiabetes du da?"
 
Jøss, det visste jeg ikke. Det var egentlig godt å lese, takk! Har blitt møtt utallige ganger med : "du hadde vel svangerskapsdiabetes du da?"
Fant det nylig ut når eg leste noe angående de nye retningslinjene for testing av svangerskapsdiabetes :) Sykerpleierforbundet vil ha en ny vurdering på de nye retningslinjene fordi det blir en sykeliggjøring av friske gravide :) Svangerskapsdiabetes har vist ikke særlig å si for vekten til barna, mer at de kan få lavt blodsukker etter fødsel :)
 
Back
Topp